בצל הלחימה והמהומות: הבנקים מתגברים אבטחה. ומה לגבי העובדים?

בבנק לאומי מתגברים אבטחה בהתאם להנחיות המשטרה, בבנק הפועלים סגרו סניפים שאינם ממוגנים והעבירו עובדים לסניפים אחרים וגם בבנקים האחרים מבצעים הערכות מצב יומיות • בחברות הביטוח, הנדרשות לפחות ממשק פרונטלי מהבנקים, יאפשרו ליותר עובדים לעבוד מהבית

סניף הפועלים בקרית שמונה / צילום: אייל הצפון
סניף הפועלים בקרית שמונה / צילום: אייל הצפון

סבב המתיחות הנוכחי, הציב בפני המערכת הפיננסית אתגרים חדשים. בניגוד לסבבי לחימה קודמים, הפעם נאלצו בבנקים ובחברות הביטוח להתמודד גם עם מאורעות אלימות בתוך ערים מעורבות, גם בצפון הארץ שאינו נתון תחת מתקפת רקטות. השילוב של שתי הגזרות אילץ את הגופים המוסדיים לבצע הערכות מצב על בסיס יומי, להתמודד עם מחסור במזומן בכספומטים ועם עובדים שחוששים להשאיר את המשפחה מאחור ולצאת לעבודה.

בלאומי מציינים כי מדי ערב מתבצעת הערכת מצב לקראת היום הבא. "אנחנו פועלים לאזן בין הצרכים של הלקוחות לבין הפחדים והחששות של העובדים. אך אנחנו מתגברים את האבטחה בסניפים ספציפיים בהתאם להנחיות של המשטרה", הסבירו בלאומי.

בלאומי מציינים עוד כי החלק מהסניפים נסגרו בעקבות המתיחות והירי מהדרום. כך למשל בלוד נפתח בערב החג הסניף לאחר יומיים בהם הוא היה סגור. באשקלון הסניף סגור, לאחר שהיה פתוח כל השבוע. בנוסף, הסניף בחולון שספג פגיעה ביום שלישי שב לעבודה מלאה.

עוד מסבירים בלאומי כי מאז תחילת האירועים נרשם בחלק מהערים בהן פרצו מהומות אתגר בכל הנוגע לכספומטים. עם זאת, בבנק הצליחו להתגבר על בעיית הנגישות לכספומטים והזינו אותם במזומן.

"ביטלנו את הפיצול בקבלת הקהל בין שעות הבוקר לערב. ברור לכולם שבשעות הערב הן הציבור והן העובדים חוששים יותר לשהות מחוץ לבית, כך שהארכנו את שעות הקבלה בבקרים וביטלנו את הקבלה בשעות אחר הצהריים", אמרו בלאומי.

באשר לעובדים, בלאומי מאפשרים יותר גמישות לעובדים שהם הורים לילדים, ובחטיבת משאבי האנוש מזמינים עובדים הזקוקים לסיוע לפנות אליהם. עוד מסבירים בלאומי כי חלק מהעובדים ימשיכו לעבוד מהבית גם בימים הקרובים, אם המתיחות תימשך, בהתאם לצורכי השירות ללקוחות.

בבנק הפועלים הודיעו עם תחילת העימות ללקוחות כי חלק מהסניפים אינם ממוגנים והם יישארו סגורים. לקוחות הבנק קיבלו הודעה כי גם בסניפים שכן יישארו פתוחים, שעות הפעילות השתנו ולא תהיה קבלת קהל בשעות אחר הצהריים. ללקוחות שתיאמו פגישה מראש, מומלץ להתעדכן ברשימת הסניפים הסגורים המפורסמת באתר הבנק, לפני ההגעה לסניף.

בכל הנוגע לעובדים, חלק ממשיך לעבוד מהבית, וחלק, העובדים מהסניפים שאינם ממוגנים, עברו בימים האחרונים לעבוד מסניפים ממגונים.

באשר לסוגיית המחסור בכסף מזומן בכספומטים, בבנק הפועלים מסבירים כי הבנק מפעיל סניפים ניידים במקרה הצורך, שמסתובבים במקומות בהם חסרים מזומנים ומסייעים לתושבים. הסניפים הניידים מגיעים גם לבתי אבות ולמי שמתקשה לצאת מהבית.

סניף של בנק לאומי בתל אביב. שעות קבלה / צילום: איל יצהר
 סניף של בנק לאומי בתל אביב. שעות קבלה / צילום: איל יצהר

גם במזרחי טפחות מקיימם הערכות מצב תכופות. באשר ליום שלישי, יום החזרה לשגרה מפגרת חג השבועות, במזרחי טפחות יקיימו הערב הערכת מצב כדי לקבל החלטה אם להמשיך בהתנהלות הקיימת או לשנות אותה לאחר החג.

כתוצאה מהערכות המצב החליטו במזרחי טפחות לא לפתוח הבוקר את הסניפים באשקלון ובנתיבות בשל המצב. לעומת זאת, בערים המעורבות הסניפים פעלו כרגיל.

גם במזרחי טפחות הוחלט בימים האחרונים על ביטול הפיצול. הבנק הנחה את סניפיו מנתניה דרומה, בכל הישובים שאין בהם לימודים, כי העבודה בסניפים תתקיים כל יום ברציפות ותסתיים בצהריים.

בנוגע לעובדי הבנק, הנהלת מזרחי טפחות הנחתה את המנהלים לגלות רגישות כלפי עובדים שבשל המצב לא יכולים לעבוד באופן סדיר. כמובן בדגש על עובדים שגרים או עובדים בישובים הנמצאים במוקדי ההסלמה.

באשר לסוגיית המחסור במזומנים הקיימת בחלק מהבנקים, למזרחי טפחות יש חברת אבטחה שכוללת גם פעילות של בלדרות כספים. בבנק מציינים כי החברה מטעמם מעניקה שירות הן לבנק והן לחלק מהבנקים האחרים, כך שמהבחינה הזאת הכספומטים של הבנקים נותרו מלאים.

בבנק דיסקונט מעדכנים את העובדים מדי יום במידת הצורך בהתאם להנחיות כוחות הביטוח.

בדיסקונט ביטלו ביום רביעי האחרון את הפיצול בין קבלת הקהל בבוקר לבין שעות אחר הצהריים. יש לציין כי הבנקים מעניקים לרוב קבלת קהל בשעות אחר הצהריים בימי שני ורביעי, כך שבסבב הלחימה הנוכחי היה צורך בביטול רק ביום רביעי. לגבי העתיד, בדיסקונט ישקלו את סוגיית הפיצול לפי ההתפתחויות הביטחוניות.

עוד מציינים בדיסקונט כי בכספומטים של הבנק לא נרשם מחסור במזומנים.

בבנק הבינלאומי מסבירים כי בערים המעורבות בהן היו אירועים אלימים נבחן המצב נבחן כל הזמן מול המשטרה ומול קצין הביטחון של הבנק. ההחלטות מתקבלות לגבי פעילות הסניפים בהתאם להנחיות מערכת הביטחון.

בכל הקשור לעובדי הבינלאומי, עבודתם מהבית מתאפשרת במקרים נקודתיים שמצריכים זאת, והבנק פתח לרשות העובדים קו פתוח לסיוע. גם כאן המנהלים הונחו לגלות רגישות וגמישות לעובדים שמבקשים חופשה כדי לשהות עם המשפחה בתקופה המורכבת.

בנושא המחסור במזומנים בכספומטים של הבנק, בבינלאומי מדווחים על קושי נקודתי לפני מספר ימים, אך בבנק התגברו עליו ומילאו את המכשירים, כך שמאז אין קשיים בהיבט זה.

גם בחברות הביטוח: יותר עובדים יישארו בבית

גם בחברות הביטוח נערכו בהתאם להסלמה הביטחונית. למרות שחברות הביטוח מחזיקות מוקדים לקבלת קהל פרונטלית, הממשק שלהם עם הלקוחות פחות ביחס לבנקים. בהראל מציינים כי "הראל החליטה לאפשר לעובדיה לעבוד מהבית החל ממחצית השבוע שעבר. לקראת החזרה לעבודה ביום שלישי נבחן את ההתפתחויות ונקבל החלטות מותאמות".

באיילון מסבירים כי "החל מתחילת המתיחות בדרום הארץ, אפשרה החברה לכל עובד המעוניין בכך לעבוד מהבי, וכי החברה תקבל החלטות בהמשך בהתאם למצב הביטחוני". בנוסף, "החברה עודדה את עובדיה לארח ולהתארח - עובדי החברה הגרים בצפון פתחו את ביתם והזמינו עובדים מהדרום להתארח אצלם".

בחברת כלל ביטוח ופיננסים אפשרו, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, לעובדים שבאזור מגוריהם לא מתקיימים לימודים לעבוד מהבית, וזאת באישור מנהל. באותם אזורים עובד שלא יכול לעבוד מהבית, וביתר האזורים- עובדים שחוששים להגיע למשרד ויבקשו זאת - יוכלו לנצל יום חופש בתיאום עם מנהליהם ובהתאם לתפקידם.

במנורה מבטחים מסבירים כי במשרדי החברה יש מרחבים מוגנים רבים. בנוסף, עובדים שהם הורים לילדים ואשר מתגוררים במקומות בהם מערכת החינוך מושבתת עקב המצב, וחוששים לנסוע למשרדי החברה, רשאים לעבוד מרחוק. "החברה מתחשבת בכל עובד הנקלע לקושי בנושא ותאפשר עבודה מהבית והקלות נוספות ככל שיידרש. גם שירות הלקוחות ערוך לביצוע כל הפעולות מרחוק", מציינים במנורה מבטחים.