פרטנר | ניתוח

מהכיס של המנויים ועד לדרישות הבורד: זה מה שמחכה למנכ"ל החדש של פרטנר

הסיפור הגדול במינוי של אבי צבי לתפקיד מנכ"ל פרטנר הוא שמבלי שיאמר זאת במפורש, דירקטוריון החברה סבור כי למרות מצבה הטוב יחסית, נדרש שינוי באסטרטגיה • לאן הולכת החברה ואיך יושפעו הצרכנים?

אבי צבי, מנכ"ל פרטנר המיועד / צילום: אודי פורטל
אבי צבי, מנכ"ל פרטנר המיועד / צילום: אודי פורטל

נתחיל מהסוף: המינוי של אבי צבי לתפקיד מנכ"ל פרטנר נראה ראוי בהחלט. ניסיון רלוונטי בתחום התקשורת (למרות שיש לו היכרות טובה עם השוק) הוא לא תנאי כדי לנהל את פרטנר ולצבי יש מספיק יכולות וכישורים כדי להצליח בתפקיד. אבי צבי כיהן בתפקידו האחרון כמנכ"ל רשת אותו סיים ב-2018.

אך הסיפור בפרטנר הוא לאו דווקא המינוי הספציפי של מועמד זה או אחר. הסיפור בפרטנר הוא הדירקטוריון של החברה שבהיעדר בעל שליטה הכריז דרך המינוי שהוא רוצה שינוי. וזה הסיפור הגדול במינוי של צבי, דירקטוריון החברה מבלי שיאמר זאת במפורש, אמר, שלמרות מצבה הטוב יחסית של פרטנר, נדרש שינוי באסטרטגיה.

דירקטוריון עצמאי

דירקטוריון פרטנר הוא דירקטוריון ללא בעל שליטה. ככזה, הוא הרבה יותר ביקורתי מפני שבהיעדר בעל שליטה, הדירקטורים נדרשים לעצמאות יתר כי הם גם חשופים יותר. כשיש גב של בעל שליטה יש אחרי מי להסתתר, וכשדירקטורים נאלצים לעמוד עצמאית הם אחראיים למצבה של החברה מול שוק ההון.

מכאן ניתן להבין שדירקטוריון פרטנר רוצה תשובות, והוא רוצה אותם יותר מהר וביתר תכיפות מאשר כשיו"ר הדירקטוריון יושב בלוס אנג'לס כמו שקרה במקרה של היו"ר הקודם אדם צ'זנוף. זה מתכונת לחיכוכים, וזה מחייב מנכ"ל שבאישיותו מסוגל לנהל שיתוף-פעולה עם הדירקטוריון ברמה מכילה ומשתפת.

העתיד

פרטנר כאמור היא חברה טובה שנכנסה לתחומים כמו הטלוויזיה והסיבים האופטיים ומציגה במצב התחרות הקיים בשוק התקשורת רווחיות סבירה. אבל פרטנר רווחית בין היתר בגלל כמה אירועים מהותיים שקרו בעבר ומשפיעים עליה עד היום. החלוקה ברשת עם הוט היא משהו שבלעדיו קשה לראות את פרטנר מרוויחה היום, והצמצום הדרסטי בכוח האדם והחוב הנמוך עושים את פרטנר לחברה הרבה יותר גמישה. גם השינוי באומדן הפחת כתוצאה מתיקון חשבונאי בחיי הרשתות שתרם לחברה 60 מיליון שקל בתוצאות 2020 תרם לרווחיות אבל זה כבר סיפור אחר. זה לא גורע מההישגים של פרטנר בתקופת המנכ"ל היוצא איציק בנבנישתי, אבל הדירקטוריון מחפש את הדבר הבא.

בדירקטוריון פרטנר יושבים אנשים רציניים. כאלה שמבינים את השוק. הם יודעים מאיזו רוח גבית נהנתה החברה עד עכשיו, אבל מעתה והלאה המציאות עומדת להשתנות. זה שפרטנר מגייסת הכי הרבה מנויים בטלוויזיה זה נחמד, אבל האם פרטנר ערוכה להמשיך את המומנט לשנים הבאות? זה כבר סיפור אחר שמחייב היערכות עכשיו.

כנ"ל גם לגבי הסיבים האופטיים. החברה הרימה פרויקט ב-700 מיליון שקל השקעה וטלטלה את השוק. היא ללא ספק הייתה הראשונה שעשתה זאת, אבל מכאן והלאה החברה חייבת לחשוב על העתיד, במיוחד כאשר בזק נכנסת לתחום והוט חברה לסלקום במיזם הסיבים האופטיים IBC. אחד הדברים שיעמדו על הפרק מבחינת אבי צבי יהיה המשך ההשקעה בסיבים ואיך, על כך אין שאלה בכלל.

מינוי מבפנים או מבחוץ

ההחלטה של הדירקטוריון לבחור מועמד מבחוץ על חשבון מועמד פנימי הוא אירוע שיש לו השפעה על ההנהלה הקיימת כמובן. לא צריך להרחיק לכת ולהגיד שמדובר בחוסר אמון, אבל בהחלט יש רצון לשינוי בהנהלה. זו הסיבה שבעטיה יובל קינן, מספר 2 בחברה, עוזב. זו הסיבה שבגללה הדירקטוריון יהיה שמח לראות את קוקי טרוזמן, סמנכ"ל המכירות ממשיך. טרוזמן הגיע לשלבים הסופיים בהתמודדות ולמרות הערכה כלפיו העובדה שהוא חסר ניסיון ניהולי השפיעה על ההחלטה לבחור בצבי. סביר להניח שאם יתוגמל ויקודם הוא יישאר.

תהליך הבחירה

אחת הסיבות שקל היה לבחור באבי צבי היא העובדה שהוא ייכנס כבר כעת לתפקיד. העובדה שהיה פנוי הקלה עליהם. מועמדים אחרים שהדירקטוריון שקל נדרשו להודעות מוקדמות ארוכות, וזה היה עוד שיקול בדרך. יחד עם זאת, התהליך לקח זמן, אולי אפילו יותר מדי. אפשר היה לקצר את התהליך ולסיים את המהלך מבלי למתוח את המועמדים הפנימיים. אולי אם זה היה מתנהל מהר יותר, התפטרות הסמנכ"לים בחברה הייתה מתעכבת.

מנגד, התהליך היה מקצועי, גם אם בירוקרטי, וחלק מהמועמדים מרגישים שלא קיבלו את המעמד הראוי להם. כנראה שאי אפשר להימנע מזה. בפרטנר מסבירים כי ככה זה כשאתה מגדיר היטב את תהליך הבחירה, שאומר שמתאימים את המנכ"ל הנבחר ליעדים שהדירקטוריון קבע.

הסלולר נדחק לקרן זווית

פרטנר הולכת לקראת שינויים גדולים. השינויים בהנהלה הם הבעיה היותר קטנה שאבי צבי יידרש להתמודד עימם. השאלות הגדולות יהיו לאן החברה הולכת בעולמות הסיבים האופטיים, כיצד גורמים למיטוטם של המתחרים בטלוויזיה, ואיך כל זה משתלב עם הדור החמישי בסלולר. שימו לב שהיום מסתכלים על החברות הסלולריות וכמעט ולא מדברים על הפעילות הסלולרית שלהן. זו עיקר הפעילות אבל אף אחד לא מדבר עליה כי הרבה יותר אטרקטיבי לדבר על עולמות חדשים של סיבים וטלוויזיה. גם אם אין שם כסף זה הרבה יותר נוצץ מאשר לדבר על חבילה סלולרית ב-25 שקלים לחודש.

וכיצד ישפיעו השינויים בפרטנר על הצרכנים?

אם רוצים לענות על השאלה הזו ברצינות צריכים לחזור לפסקה הקודמת ולהבין שלא משנה כמה החברות הסלולריות ישקיעו בסיבים ובטלוויזיה, עד שלא יהיה שינוי בשוק הסלולרי והמחירים יעלו, שינוי מהותי ברווחיות החברות לא יקרה. פרטנר היא חברה שמשחקת בשוק הסלולרי משחק מאד מתוחכם. מצד אחד היא משתמשת במותג שלה 012 מובייל על מנת להוריד מחירים ולתפוס נתחי שוק, ומצד שני היא בבעיה כי התחרות על נתחי שוק גוררת הורדות מחירים אצל המתחרים וחוזר חלילה. אין מנוס לפיכך מהמסקנה שכרגע לא מסתמן שינוי בשוק הסלולר והוא ימשיך לדמם, עבור הצרכנים מדובר בחגיגה צרכנית אולי אבל זה רק חלק מהעניין.

אם ישראלי מקבל חבילה ב-25 שקל לחודש אבל האתר שהוא מחובר אליו מחובר ברוחב פס צר ולא מספק כי למפעיל אין כסף לחיבור רחב יותר, אז מה בדיוק שווה המחיר הזול? אם בסוף אין לישראל ישראלי קליטה כי הרחיקו את האתר הסלולרי מהבית שלו בגלל שכמעו ולא בונים אתרים בישראל אז מה הוא יעשה בדיוק אם מכשיר הדור החמישי המבריק והנוצץ החדש שהוא קנה?