צ'ילה בחרה במועצה בעלת נטייה שמאלנית להחלפת החוקה מתקופת הדיקטטורה

שוק המניות במדינה צנח לאחר שתוצאות הבחירות גרמו לחששות לגבי עתידו של מודל השוק החופשי בצ'ילה

"אנחנו לא מספיק מכווננים לדרישות והרצונות של האזרחים", אמר נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה (משמאל) / צילום: Associated Press, Esteban Felix
"אנחנו לא מספיק מכווננים לדרישות והרצונות של האזרחים", אמר נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה (משמאל) / צילום: Associated Press, Esteban Felix

מצביעים בצ'ילה בחרו במועצה מיוחדת בעלת נטייה שמאלנית לניסוח החוקה החדשה, הצפויה לסלול את הדרך לעלייה משמעותית בהוצאה הציבורית והגדלת תפקיד המדינה בכלכלה תוך החלשת מודל השוק החופשי של המדינה.

תוצאת ההצבעה, שמועצת הבחירות סיימה לספור ביום שני, נתנה מכה קשה למפלגות מסורתיות מהמרכז ששלטו בצ'ילה מאז שחזרה לדמוקרטיה לפני 30 שנה, כולל הקואליציה השמרנית של הנשיא סבסטיאן פיניירה.

שוק המניות בצ'ילה נפתח ביום שני בירידות של כמעט 10% והפסו נחלש בכ-2% לעומת הדולר, על רקע חששות המשקיעים מתוצאות ההצבעה.

קבוצת Let’s Go Chile של פיניירה זכתה ב-37 מושבים מהאספה בת 155 המושבים, והפתיעה משקיפים פוליטיים בכך שלא הצליחה להשיג לפחות שליש מהמושבים הנחוץ בשביל זכות וטו על סעיפים חדשים בחוקה. בסך הכל, כ-70% מהמושבים באספה הלכו לקבוצות בעלות נטייה שמאלנית ולמועמדים עצמאיים, שרובם שמאלנים המתנגדים לקיום המפלגות.

"זה לא רק עונש לימין אלא לכל המעמד הפוליטי", אמרה קלודיה הייס, מומחית למדעי המדינה מאוניברסיטת צ'ילה. "זו הצבעה שאומרת שאנחנו לא רוצים עוד מאותו דבר. אנחנו רוצים שחקנים פוליטיים חדשים. זו הצבעה שמבקשת שינוי עמוק".

פיניירה אמר שההצבעה הייתה מסר ברור לממשלה שלו ולמפלגות מסורתיות אחרות לפיו הן נכשלו בהקשבה לצרכי האזרחים. התמיכה בו קרסה על רקע הכעס הגובר על ממשלתו, בין היתר בגלל הניסיון שלה מהעת האחרונה לגרום לבית המשפט העליון למנוע מתושבי צ'ילה למשוך כסף מקרנות פנסיה פרטיות על מנת להתמגן נגד ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה.

"אנחנו לא מספיק מכווננים לדרישות והרצונות של האזרחים, ואנחנו מאותגרים על ידי קבוצות חדשות ומנהיגים חדשים", אמר בסוף יום ראשון, כשהקולות החלו להיספר.

צ'ילה החלה בהחלפת החוקה שלה מתקופת הדיקטטורה אחרי הפגנות שזעזעו את המדינה בשנת 2019. ההפגנות החלו לאחר שתלמידי תיכון בסנטיאגו התרגזו על עלייה במחירי הרכבת התחתית, אך חיש מהר התרחבו לכלל המדינה וכללו מגוון תלונות בנושאים חברתיים כמו חוסר שוויון, חינוך, בריאות ופנסיה. ההפגנות הפכו לאלימות לא פעם, כשגברים צעירים שרפו כנסיות ושדדו חנויות מכולת בזמן שקבוצות זכויות אדם תיעדו הפרות רבות שנעשו בידי שוטרים שפיזרו את ההפגנות.

על מנת להשקיט את ההפגנות, פיניירה הסכים לכתוב חוקה חדשה ולהחליף את זו שנוסחה ב-1980 במהלך הדיקטטורה הצבאית של אוגוסטו פינושה. הבחירות למועצה המיוחדת התעכבו בגלל מגפת הקורונה, שהובילה לגל הדבקות השנה למרות אחד ממבצעי החיסונים המוצלחים ביותר בעולם.

המועצה החדשה, הכוללת שוויון מגדרי ו-17 מושבים השמורים לנציגים של אוכלוסיות אתניות, תנסח חוקה חדשה. החוקה הזו תהיה חייבת לעבור אישור במשאל עם, הצפוי להתקיים במחצית השנייה של 2022.

אנה סנטוס, מורה בת 33 מהעיר הדרומית פוארטו וראס, אמרה שהיא מקווה שהחוקה החדשה סוף סוף תעקור מהשורש את המורשת של הגנרל פינושה, שהשתלט על המדינה בהפיכה שסילקה את הנשיא אז סלבאדור איינדה, מרקסיסט שבחירתו ב-1970 וההלאמה לאחר מכן של תעשיות מרכזיות הפכה את צ'ילה לשדה קרב של המלחמה הקרה.

"יש לי ציפיות גבוהות מאוד", אמרה סנטוס. "הרעיון המרכזי הוא לפתוח חלל לסוג נוסף של מודל שלא רק מעשיר כמה בודדים, אלא הופך את רוב הצ'יליאנים לעשירים".

מתנגדי החוקה הקיימת אומרים שאינה לגיטימית כי נכתבה בזמן שלטון רודני והם טוענים שבגללה רפורמות חברתיות רבות לא קורות. אבל צ'יליאנים רבים נותנים לחוקה קרדיט כקובעת את היסודות לשנים של יציבות וצמיחה חזרה שקיצצו את העוני לצד הגנות חזקות על הקניין הפרטי וקידוש האוטונומיה של הבנק המרכזי.

ניסוח החוקה החדשה יתרחש במהלך הקמפיין לנשיאות צ'ילה ולמועצה המחוקקת בנובמבר.

אמנם רוב הנציגים שנבחרו נוטים שמאלה מבחינה פוליטית אך הם מחולקים לכמה קבוצות שונות. חלק מהם היו רוצים לחסל את האוטונומיה של הבנק המרכזי ואחרים רוצים להגן עליו. אחרים רוצים תפקיד גדול יותר למדינה במכרות דרך מיסוי גבוה יותר, וקבוצות אחרות מבקשות לחזק את ההגנה על הסביבה.

"זה פותח את האפשרות לשינוי שלא ציפינו... אבל יש להם סדרי יום שונים", אמרה הייס. "אין רק מפלגה אחת, או שמאל אחד".

פטריצ'ו נאביה, מומחה לפוליטיקה צ'יליאנית באוניברסיטת ניו יורק, אמר שהוא מצפה שהנציגים ימלאו את החוקה החדשה בסעיפים על זכויות סוציאליות כמו דיור וחינוך.

"לחוקה החדשה תהיה נטייה ברורה שמאלה. הם יכולים לעשות מה שהם רוצים באסיפה", אמר נאביה. "לחוקה החדשה יהיה תג מחיר די גבוה, יהיו בה הרבה זכויות חדשות ומחיר פיסקלי הרבה יותר גדול".

אלברטו ראמוס, כלכלן בקבוצת גולדמן סאקס,אמר שהמשמעות של חוקה חדשה עלולה להיות חוב לאומי גדול יותר והחלשת המדיניות הידידותית להשקעות, אם החוקה החדשה תיצור מדינה יותר גדולה, יותר מתערבת ועם רשת ביטחון חברתית גדולה יותר.

"תוצאות ההצבעה מעידות על חוסר האמון העמוק בממסד הפוליטי ודחייה נרחבת של המבנים הפוליטיים המסורתיים", אמר ראמוס. "זה יכול להיתרגם להליך ניסוח חוקה מאוד רעשני".