האסון במירון: גפני קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית

בדיון שנערך בוועדת הכספים על האסון אמר גפני כי "כולם ידעו שיהיה אסון רק לא ידעו מתי" • ח"כ יצחק פינדרוס דרש מהשר לביטחון פנים להתפטר

משה גפני בדיון היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
משה גפני בדיון היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חברי ועדת הכספים בכנסת התכנסו הבוקר (ג') לדיון על האסון במירון. יו"ר הוועדה משה גפני פתח את הדיון וקבע כי האסון היה רק עניין של זמן. לדבריו, "כולם ידעו שיהיה אסון רק לא ידעו מתי. למירון באים מהארץ ומהעולם ומדינת ישראל עומדת מהצד כאילו זה לא עניין שנוגע אליה. המקבילה של ההר זה הכותל המערבי, שם הייתה שכונת המוגרבים והורידו אותה ויצרו רחבה ענקית והמקום מתנהל באופן מסודר על פי ההנחיות, מה שלא קורה במירון. אף פעם המדינה לא התערבה, רק נתנה כסף אם מישהו ביקש".

קרן אבירם מהלשכה המשפטית של המשרד לביטחון פנים אמרה כי "לא נוכל למסור פרטים הנוגעים לחקירת האירוע". יו"ר הוועדה לחץ וכן חברי כנסת ודרשו תשובות, אולם אבירם סרבה להשיב לשאלותיהם. גפני טען מולה כי הם "עוצרים את עבודת הפיקוח של הכנסת". לשאלת גפני על הקמת ועדת חקירה לאסון, אמרה: "השר לא מתנגד".

ישי צרפתי, בנו של משה צרפתי, אב ל-4 שניספה באסון במירון בגיל 65 אמר "זהו אסון לאומי ואסון פרטי ומוות הכי מיותר שיש, זה אסון שאסור לנו כמדינה בשום אופן שדבר כזה יקרה לאף משפחה. האסון השני זה כל מה שקרה מהמוות ועד לקבורה. הגופות ב-12 וחצי הגיעו לאבו כביר, אלוהים יודע למה, שעתיים בש.ג, אלוהים יודעים למה. 3 מערכות היו שם שלא מדברות אחת עם השנייה - עוס"ים, משטרה ואבו כביר. ראיתי את אבא שלי 2 דקות לפני כניסת השבת כאילו זה אוטו יד שנייה. או שתעשו טיפול שורש למכון או שתפרקו אותו. אף משפחה לא יכולים להתמודד עם המכון".

עוד אמר צרפתי: "האנשים טובים אבל המערכות לא מתפקדות. האסון השלישי הוא מה שקורה עכשיו, כל הטיפול במשפחות. איבדתי את אבא שלי לפני כשבועיים, אף גוף מדינה לא פנה אלינו עדיין. 43 משפחות אוספים את עצמנו יום יום ומעניקים אחת לשנייה טיפולים פסיכולוגים. אמא שלי איבדה עוד מקור הכנסה על כלום. המשפחות צריכות לא רק עזרה כלכלית אלא גם עזרה נפשית. גם על הוועדה הזו שמעתי בדרך אגב, נתנו לנו להתייבש פה שעה וחצי בחוץ. המשפחות חייבות להיות כאן כחלק מקבלת ההחלטות. אנחנו רוצים לדעת מה הלו"ז".

"לעשות סדר בוועדת החמישה"

ח"כ ינון אזולאי מש"ס התייחס בדיון לאסון שהתרחש בליל שבת בחסידות קרלין בגבעת זאב ואמר "לגבי האסון ביום שישי, ראיתי והזדעזעתי, יש בקרוב עוד חתונות גדולות במגזר החרדי. אני קורא מפה לרשויות לעשות את הכל, ולמארגנים שלא יוותרו על הבטיחות, וגם הרשויות, לא לוותר על שום דבר בבטיחות. לאותן חסידויות אני קורא לעשות הכל בשיתוף פעולה. בנוסף צריך לעשות פעם אחת סדר עם ועדת החמישה, היא עושה מה שהיא רוצה, בלי לתת לאף אחד להיכנס. זה בסדר שתקום ועדת החקירה הממלכתית, אבל במקביל שיגיע למסקנות מבקר המדינה".

ח"כ יצחק פינדרוס דרש מהשר לביטחון פנים להתפטר ואמר כי "אנחנו במציאות מטורפת, הכנסת אמורה לפקח על הממשלה, ואיפה שאתה נוגע, הדברים לא עובדים. לעניין מירון אף אחד לא לוקח אחריות, הממשלה לא לוקחת אחריות כממשלה. הגשתי שאילתא לשר לביטחון פנים על ההתנהלות באבו כביר והמעבר לשם, עונה לך השר שמכיוון שזה בחקירה הוא לא יכול לענות. אז אם נקים ועדת חקירה, 20 שנה לא נוכל לקבל תשובות. אז אם זה המצב, שיתפטר ויחזור בסוף הוועדת חקירה, כי הוא לא יכול לעשות שום דבר.

"הוא לא אשם כמובן. המשטרה לא אחראית, שר הבט"פ לא אחראי ולא יכול לענות כי הנושא בבדיקה, משרד הבריאות לא אחראי, אז או שהכנסת תחליף את הממשלה, התנהלות במשטרתית כמו שהיא מתנהלת בלוד ובירושלים לא צריכה להתנהל. למדינת ישראל אין משטרה, אין מכון באבו כביר, ואין שר כי הוא לא אשם, הוא רק אחראי, אני קורא כבר עכשיו לוועדה לקרוא לשר לשים את המפתחות וללכת הביתה".

ח"כ מוסי רז הצטרף לדבריו של פינדרוס. "השר צריך לשים את המפתחות. אני משתתף בצער המשפחות באסונות הללו, וכן בצער המשפחות במהלך המבצע בישראל ובעזה. צריך לבדוק מי אחראי בכל משרד, לא כדי להעמיד לדין, יכול להיות שגם זה צריך, אבל בעיקר כדי למנוע את האסון"

הדיון הסתיים בדרישה של גפני להקים ועדת מנכ"לים שתביא מסקנות ותדחוף ליישם וכן הביע הסכמתו להקמת ועדת חקירה ממלכתית. חברי הוועדה קראו לקדם קריטריונים לקבלת פיצויים למשפחות ומנכ"ל הביטוח הלאומי הודיע שיפעל לבצע זאת בהקדם.