האם מקום נפילת הטיל קובע את מהירות הפריצה לשידור?

מעקב של עיתונאי ynet רן בוקר מעלה כי ערוצי השידור המרכזיים נוטים לפרוץ לשידור יותר מהר ככל שהטיל נופל יותר צפונה מעוטף עזה • בערוצים מסבירים כי הם משדרים אולפנים פתוחים ברוב שעות היממה ומדי פעם מגוונים • וגם: התת-דיווח על תקיפות של יהודים

חדשות 12 מדווחת ממקום פגיעת טיל
חדשות 12 מדווחת ממקום פגיעת טיל

רן בוקר, כתב בידור ותרבות של אתר ynet, עורך בעמוד הטוויטר שלו מעקב חשוב אחרי הבחירה של מערכות הטלוויזיה השונות לפתוח או לא לפתוח בשידור מיוחד בעקבות ירי טילים על ישראל במערכה האחרונה מול האויב בעזה. בוקר, כך נדמה, שם את האצבע על העובדה שאותם שידורים מיוחדים, שמכונים "פריצה לשידור", מתרחשים פחות במקרים בהם הירי מכוון כלפי תושבי הדרום, ועוד פחות מכך כשהתראות צבע אדום נשמעות בעוטף עזה.

כך למשל בשבת האחרונה, לקראת השעה 12 בצהריים צייץ בוקר כי "הירי לעוטף עזה נמשך - והערוץ הציבורי, כאן, שמומן בין היתר מכספי התושבים האלה, לא מוצא לנכון לפרוץ לשידור למבזק לעדכון, ומשדר הבוקר את 'בואו לאכול איתי'. קשת ורשת משדרות".

הציוץ של בוקר על הפריצות לשידור
 הציוץ של בוקר על הפריצות לשידור

החלטות שלא לפרוץ לשידור למרות ירי רקטות על ישראל, לא ייחודיות רק ל'כאן חדשות'. על פי המעקב של בוקר בלילה שבין 16 ל-17 במאי, ערוץ 12 פרצו לשידור רק 40 דקות אחרי ירי טילים על אשקלון, ומאוחר יותר במטחים על נתיבות ואופקים כלל לא הייתה פריצה לשידור, בניגוד לערוצים 11 ו-13 שכן פתחו בשידור. "אם אתם רוצים להתעדכן בשיגורים לעבר אשקלון בערוץ קשת, תוכלו לעשות זאת בעזרת פרק של ארץ נהדרת", צייץ בוקר באירוניה.

חדשות 12 מדווח ממקום פגיעת טיל
 חדשות 12 מדווח ממקום פגיעת טיל

חשיבות המעקב של בוקר אחרי המקרים בהם לא מתבצעת פריצה לשידור, לא נובע רק מהצורך והזכות של תושבי הדרום לקבל עדכונים על הנעשה באזור שלהם. את המידע התושבים הרי יכולים לקבל גם באתרי האינטרנט השונים, ודרך הרשויות המוסמכות.

פוסט על שיירות יהודיות בנגב
 פוסט על שיירות יהודיות בנגב

בוקר מבין שלשידור הטלוויזיוני ישנה חשיבות נוספת מעבר להעברת המידע. "לתקשורת יש חלק מהותי בקביעת סדר היום הציבורי", מסביר בוקר בציוץ נוסף, "ברגע שהתקשורת וביניהם גם ערוצי הטלוויזיה יתחילו להכיל ירי לעבר העוטף או הדרום, ויתייחסו לזה כאלה דבר שבשגרה, כך זה ייעלם מסדר היום הציבורי".

פנינו לערוצים בשאלה כיצד מתקבלות ההחלטות מתי לפרוץ לשידור. לא קיבלנו תשובה מפורטת על הנהלים.

מכאן חדשות נמסר כי הם "משדרים בגל פתוח בכל פלטפורמות השידור, בכאן 11, בכאן רשת ב’ ובכאן חדשות בדיגיטל. בכאן 11 ובכאן רשת ב’ ישנו שידור רצוף מהשעה 6 בבוקר ועד 1 בלילה. בכאן 11 משודרות שעתיים של הפוגה ביום. פריצות לשידור בזמן ההפוגות ובשעות הלילה מתבצעות על כל מטח רקטות לעבר שטח ישראל באמצעות צוות שידור כונן שנמצא באולפן".

מחדשות 12 נמסר בתגובה, כי "חברת החדשות משדרת מאז תחילת המבצע לאורך כל שעות היום והלילה. לצד המשדרים האין סופיים היה ניסיון, לאור בקשות רבות של צופים, לעשות הפוגה קצרה לתוכנית בידור בערב החג בחצות. משהתחדשו המטחים קטענו גם את התוכנית הזאת וחזרנו לשדר". בחדשות 13 אמרו, שהם גם כך בימים אלה 20  שעות באוויר ביממה.

מי מדווח על השיירות היהודיות

בקבוק תבערה הושלך על בית של משפחה יהודית בשכונת אבו-תור בירושלים, לא רחוק מרחוב דרך חברון, האש לא שרפה את הבית, אולם זכוכיות בבית התנפצו. הצתה מכוונת שהודלקה בוואדי הסמוך ליישובים ענתות וכפר אדומים פגעה בחי ובצומח בשמורת נחל פרת, איימה להתקרב גם ליישובים עצמם, וכובתה רק אחרי מאמצים רבים של כוחות ביטחון ותושבי המקום.

נכון ליום שלישי בשעות הצהריים, שני האירועים הללו שהתרחשו בלילה שבין יום שני לשלישי, לא דווחו בשום מקום וכנראה גם לא ידווחו. הם בוודאי לא האירועים היחידים שסבלו חוסר דיווח מוחלט, או לכל הפחות מתת-דיווח. מי שיעקוב ברשתות החברתיות אחרי תושבים מהדרום, מהצפון ובוודאי מיהודה ושומרון, ייחשף לעוד ועוד מקרים של תקיפות, ניסיונות תקיפה ומציאות ביטחונית הזויה, שכלל לא מדווחים, ובטח שלא מצליחים לפרוץ לכותרות מערכות החדשות.

למשל - במהלך השבוע שעבר תושבים מגוש משגב שבצפון הארץ שרצו לצאת מהיישוב בשעות החושך, יכלו לעשות זאת רק בשיירות מלוות בכיתת כוננות חמושה. בדרום, ראש מועצת ירוחם פרסמה הודעה בפייסבוק לתושבי המועצה לפיה בכל שעה עגולה בלילה יוצא ליווי של מג"ב מטללים, דרך צומת הנגב לב"ש.

כן, בתוך גבולות הקו הירוק, רחוק מכל אזור סכסוך, יהודים נעים על הכבישים בשיירות, ממש כמו בימים שטרם הקמת המדינה, ואם אתם לא מתגוררים באזורים הללו כנראה שלא שמעתם על זה. ואלו באמת רק כמה נקודות קטנות מתוך עוד ועוד סיפורים שמציפים את הרשתות החברתיות.

מרוב עיסוק בשאלה האם הברברת הבלתי פוסקת של הפרשנים באולפנים היא מאוזנת או לא מאוזנת, נדמה שדבר אחד חשוב פשוט נשכח - הדיווח על העובדות, על מה שמתרחש בכל רחבי הארץ.

וגם כאן, בדיוק כמו ביחס לשאלה האם פורצים או לא פורצים לשידור במקרים של ירי טילים על דרום הארץ, מרגע שאותם אירועים לא מדווחים, או סובלים מתת-דיווח, גם המצב הזה לא מגיע לסדר היום הציבורי, ולכן כמעט ולא מטופל בידי המערכת הפוליטית והרשויות הממשלתיות.

ניתן ורצוי לבקר את מקבלי ההחלטות במערכת הפוליטית, כמו גם בצה"ל במשטרה ובמערכת אכיפת החוק, על כך שסדר היום שלהם מוכתב על ידי מה שמשודר או לא משודר בערוצי הטלוויזיה. הנהגה של מדינה וגופים רשמיים לא אמורים לקדם סדר יום משלהם ולא לרקוד על פי חליל התקשורת. אולם כל עוד זה המצב, הרי שבגופי הטלוויזיה צריכים להבין את גדול האחריות של כל החלטה שמתקבלת שם.

במדור ביקורת התקשורת של גלובס ננסה מדי שבוע לנתח אירועים תקשורתיים, להתחקות אחר הכוחות שמניעים את התקשורת, לאוורר החוצה פרקטיקות עיתונאיות שגורות, ולדון ביחסי הגומלין בין העבודה העיתונאית ה"רשמית" לרשתות החברתיות.

להיות גוף תקשורת שמבקר תקשורת זה מורכב בהגדרה, אבל נשתדל לבקר בשקיפות גם את עצמנו, ולהיות ענייניים והגונים גם כלפי המתחרים שלנו. מאוד נשמח לקבל רעיונות, הצעות וגם ביקורת לכתובת המייל gidon-d@globes.co.il.