החקירה של טראמפ בניו יורק הופכת לפלילית: הנה מה שאנחנו יודעים על החקירות

התובע הכללי של ניו יורק שולח חוקרים לעזור בחקירה של התובע המחוזי של מנהטן נגד הנשיא לשעבר • המשרדים ישלבו כוחות בחקירת ענייניו העסקיים של הנשיא לשעבר

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

משרד התובע הכללי בניו יורק אמר שהוא מבצע חקירה פלילית לגבי חברה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ארגון טראמפ (The Trump Organization), אחרי שניהל חקירה אזרחית שנמשכה שנתיים.

חקירת משרד התובע הכללי בודקת התנהלות כספית לא חוקית, בדומה לחקירה שמתנהלת על ידי משרד התובע המחוזי של מנהטן. שני עוזרים לתובע הכללי יצטרפו לתובעים ממנהטן בחקירה הפלילית שלהם, שעדיין נמשכת, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

הנה מה שאנו יודעים על החקירות:

למה משרד התובע הכללי הצטרף לחקירה הפלילית של משרד התובע המחוזי של מנהטן?

שני המשרדים חוקרים את ארגון טראמפ כבר כמה שנים, וכנראה אספו הררי חומרים על החברה. שילוב כוחות יאפשר להם לעבוד ביחד על מה שמשרד התובע המחוזי הגדיר כחקירה פיננסית מורכבת.

שני התובעים החדשים יוסיפו לחקירה כוח אש נוסף. שני העוזרים האלה לתובע הכללי יכולים להשתתף בשימועים בהרכב של חבר מושבעים גדול ולראות חומר מסווג בלי לבקש לשם כך צו שופט.

"לכל אחד ממשרדי התביעה האלה כישורים שונים, מנדט שונה ומשאבי חקירה שונים", אמר ג'ף בראון, תובע פדרלי לשעבר שאינו מעורב במקרה. "למה לעשות את הדברים האלה במקביל כשאפשר לעשות אותם במשותף, וכל מקרה יכול להרוויח מהתובע במקרה השני?"

מה חוקרים?

שני המשרדים בודקים התנהלות פיננסית הקשורה לחלק מאותם נכסים, כמו אחוזת Seven Springs, אחוזה של טראמפ במחוז ווסטצ'סטר ובניין המשרדים בוול סטריט 40, בלב הרובע הפיננסי של מנהטן.

משרד התובע הכללי של ניו יורק הודיע שפתח חקירה אזרחית ב־2019, אחרי שמייקל כהן, עורך הדין האישי של טראמפ לשעבר, אמר לקונגרס שטראמפ ניפח את שווי נכסיו.

החקירה הפלילית של התובע המחוזי של מנהטן בודקת תרמית בנקאית, ביטוחית או במיסים על ידי ארגון טראמפ ועובדיו. תובעים ממנהטן קיבלו עותק של החזרי המס של טראמפ ומסמכים פיננסיים אחרים לאחר מלחמה משפטית שארכה שנה וחצי, וזה אפשר להם להשוות בין ההצהרות של טראמפ למלווים לגילויים שלו לרשויות המס. ניפוח נכסים על מנת לקבל הלוואות או הטבות פיננסיות אחרות עשויה להיות עבירה פלילית ברמת המדינה, כך אמרו מומחים משפטיים.

תובעים ממנהטן גם בודקים נושאים כמו הטבות, כגון שכר לימוד, שניתנו לעובדי ארגון טראמפ, כולל למנהל הכספים הראשי אלן ווייסלברג. המשרד ביקש רישומים מביה"ס קולומביה בניו יורק, שם לומדים נכדיו של ווייסלברג.

ווייסלברג לא הואשם בפשע כלשהו. עורך דין המייצג את בית הספר אמר שבית הספר משתף פעולה עם כל בקשה חוקית מצד הרשויות. בנוסף, משרד התובע הכללי מנהל חקירת מס נגד ווייסלברג במשך חודשים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

ווייסלברג, בן 73, עבד בארגון טראמפ כמה עשורים והוא נחשב לשומר הסף הפיננסי של הארגון. החוקרים מבקשים כבר זמן רב שישתף איתם פעולה וחקירת המס עלולה להגביר עליו את הלחץ. על חקירת המס נגד ווייסלברג דווח מוקדם יותר בידי רשת CNN.

לאן עשויה להוביל החקירה?

בכירי ארגון טראמפ שיוגשו נגדם כתבי אישום במסגרת החקירה הפלילית עשויים להתמודד עם משפט ואולי עונשים חמורים, כמו זמן בכלא.

חקירה אזרחית יכולה להוביל לכך שהתובע הכללי יגיש תביעה. גם במקרה כזה הדברים יכולים להגיע לבית המשפט, אך סביר להניח שכל עונש שיוטל יהיה בצורת קנס לכל היותר.

איך הגיב הנשיא לשעבר?

ביום רביעי טראמפ האשים את שני המשרדים מניו יורק במעורבות ב"ציד המכשפות הפוליטי הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". "אין שום דבר יותר מושחת מחקירה שמחפשת באופן נואש פשע. אבל אל תטעו, זה בדיוק מה שקורה כאן", כתב טראמפ בהודעה. "אם התובעים האלה היו מתרכזים בנושאים האמיתיים, היו מצליחים למגר את הפשע, וניו יורק הייתה חופשיה ונפלאה שוב".