האולימפיאדה מעבר לפינה, והקורונה ביפן מתפשטת. איך ייראו המשחקים בצל המגפה?

61 ימים נותרו עד פתיחת אולימפיאדת טוקיו, אך רק 2% מאוכלוסיית יפן מחוסנת באופן מלא • למרות המאמצים, המגפה מתפרצת שוב במדינת האיים, ואלפי רופאים ואזרחים יפנים מתחננים לביטול המשחקים • הוכרז מצב חירום בטוקיו, וישנה גם אפשרות להכרזה על מצב חירום לאומי

אלפי רופאים ואזרחים יפנים מתחננים לביטול המשחקים האולימפיים / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko
אלפי רופאים ואזרחים יפנים מתחננים לביטול המשחקים האולימפיים / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

האולימפיאדה של 2021 אמורה להיפתח ב-23 ביולי בטוקיו, אך מצב הקורונה היום במדינה מעמיד את האירוע הזה בסכנה. יפן נכנסה לקמפיין החיסונים נגד הקורונה לאט, ורק כ-2% מאוכלוסייתה מחוסנת כבר באופן מלא. בחודש האחרון חלה התפרצות נוספת של המגפה, ובשבועות האחרונים נרשמו במדינה כ-5,000 מקרי קורונה חדשים בכל יום בממוצע, וכ-100 פטירות ביום. זאת, מתוך אוכלוסייה של 126 מיליון איש. עד היום נפטרו כ-11,500 איש מהמגפה, שבתחילת הדרך נשלטה היטב על ידי צעדי מניעה קשוחים, אך לאחרונה התפרצה כאמור שוב, למרות המאמצים.

על פניו האולימפיאדה היא בועה שיכולה להתקיים בתוך יפן בלי מגע עם האוכלוסייה היפנית ממש, וזו התוכנית שהממשלה משווקת כרגע לאזרחים היפנים ולספורטאים המתכננים להשתתף באירוע. המשלחות יבדקו באופן תדיר וקפדני, והתפרצות של הווירוס בקרב חברי משלחת אחת יכולה לשלוח את כל הנציגות של המדינה הביתה. אנשי הצוות שעובדים על האולימפיאדה עצמה, ככל הנראה יבדקו גם הם בקפידה, ומי שבה במגע עם המתעמלים ייתכן ויהיה מחויב בבידוד מניעתי. אולם במקרה כזה, זו תהיה אולימפיאדה ללא קהל, שכל המשתתפים בה מוחזקים במעין בידוד קולקטיבי אולימפי, והתרומה של האירוע לתיירות ביפן תהיה נמוכה.

גם בתנאים כאלה, עדיין יש סיכון די סביר שההגנות יפרצו, והאירוע יהפוך למסיבת הדבקה בינלאומית, כשכל משלחת נושאת אחר כך את הווירוס בחזרה הביתה. החשש הוא בעיקר מהגעת הווירוס בחזרה למדינות שהיו עד כה נאיביות יחסית לקורונה בזכות שמירה קפדנית על הגבולות, כמו למשל אוסטרליה. התרחיש המטריד הוא למשל ההתפרצות בטאיוואן, שהצליחה לשמור על מדינה כמעט חפה מקורונה עד לאחרונה, כשספגה את ההתפרצות הראשונה שלה. ההתפרצות בטיוואן, והתפרצות דומה בסינגפור, החלו מצוותי אוויר ועובדי שדות התעופה, ולכן העיניים פקוחות כעת, כמו בתחילת המגפה, על נושא התעבורה הבינלאומית. גם ערבוב וריאנטים במסיבת וירוסים בינלאומית ממושכת, עלול להשפיע לרעה על התמודדות העולם עם המגפה.

במצב כזה כנראה שממשלת יפן הייתה מעדיפה לדחות שוב את האירוע, אך הוועד האולימפי אמר כי אם האולימפיאדה תבוטל השנה, היא כבר לא תיערך בשנה הבאה אלא תבוטל לגמרי. הגורם שיכריז על הביטול עשוי לשאת בחלק גדול יותר מעלויות הפיצוי. זו אולי אחת הסיבות שבגללן לא הוכרז עדיין דבר על ידי אף אחד מהצדדים, וברמה ההצהרתית הכל אמור להתרחש על פי המתוכנן. הגורמים ציינו כי המועד האחרון להכרזה הוא אפילו בסוף יוני.

טושירו מוטו, מנכ"ל הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בטוקיו / צילום: Associated Press, Nicolas Datiche/Pool
 טושירו מוטו, מנכ"ל הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בטוקיו / צילום: Associated Press, Nicolas Datiche/Pool

ישנה אפשרות להכרזה על מצב חירום לאומי

האולימפיאדה היא כמובן לא הדבר היחיד שמדאיג את ממשלת יפן בהקשר של הקורונה. אזרחי המדינה חולים ומתים בקצב מהיר, דווקא כאשר שאר העולם המפותח מתחיל להתאושש. בטוקיו הוכרז מצב חירום, שמתבטא בעיקר בסגירה של מקומות הבילוי וההתקהלות, וישנה אפשרות כי יוכרז מצב חירום לאומי בהמשך.

קבוצה של אלפי רופאים יפנים פרסמה הצהרה ובה התחננה לביטול המשחקים, בטענה כי הרעיון שניתן לערוך את האירוע ביפן בלי שיהיה מגע עם האוכלוסייה היפנית, הוא אשליה, ושמירה על בטיחות האירוע היא בלתי אפשרית. הרופאים ציינו עוד כי יפן במשבר, נכנסת לגל הקורונה הרביעי והגדול ביותר שלה עד כה, וכי מערכת הבריאות רצוצה ושחוקה ומתוחה עד קצה הקיבולת ממילא. קבוצה של כמה מאות אלפי אזרחים יפנים חתמה גם היא על עצומה בעד דחיית המשחקים, כדי להימנע מהחמרה בתחלואה שיכולה לעכב עוד יותר את חזרתה לשגרה של האוכלוסייה, שחיי היום יום שלה מעניינים אותה כרגע יותר מהאולימפיאדה.

הטיפול בחולי הקורונה ביפן מתחיל לפגוע גם בטיפול בחולים אחרים

בתחילה כשהמגפה הייתה תחת שליטה, היא טופלה בעיקר בבתי החולים הציבוריים, ולקח זמן עד שמערכת הבריאות הפרטית החלה להשתתף באופן יותר פעיל במאבק. בינתיים, חולים נשלחים הביתה או למלוניות אשפוז למרות שהרופאים שלהם מאמינים כי הם זקוקים לאשפוז, וזאת כדי לפנות מקום לחולים במצב קשה יותר. כמו במדינות אחרות עם התפרצויות פתאומיות, הטיפול בחולי הקורונה מתחיל לפגוע גם בטיפול בחולים במחלות אחרות.

עד לאחרונה קמפיין החיסונים של יפן היה כאמור איטי, בין היתר בגלל הרצון של הממשלה לאסוף מידע נוסף על יעילות ובטיחות החיסון באופן ספציפי באוכלוסייה היפנית. זה היה הגיוני לאור הססנות החיסונים הגבוהה יחסית באוכלוסייה היפנית, ולאור רמות התחלואה הנמוכות יחסית במדינה באותה העת. כשהוחלט להתקדם עם המבצע, הסתבר כי יש מחסור במנות, השינוע מתעכב ואין מספיק כוח-אדם מוכשר לתת את הזריקות. במקרה אחד, גילתה הממשלה כי אין לה את המחט הנכונה הדרושה להפיק 6 מנות של חיסון מכל בקבוקון של חיסוני פייזר, והדבר עלה לה בהשלכה של מיליוני מנות חיסון לפח.

ממשלת יפן הבטיחה כי תגיע בקרוב לקצב של מיליון זריקות ביום, אבל מתי? אם תעשה זאת בימים הקרובים ממש, היא יכולה להגיע לקצב התחסנות שיהיה משביע רצון עד סוף יולי, אבל עדיין ייקח זמן עד שהחיסונים יובילו לדעיכת המגפה.