אלון מאסק הפך למשפיע הגדול ביותר על הביטקוין, בין אם תאהבו את זה או לא

לאחר שערך הביטקוין ירד בכ-50% מהשיא, חלק מהמשקיעים שעוקבים אחרי מנכ"ל טסלה אינם מרוצים מהציוצים שלו

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

כשאלון מאסק מדבר, משקיעי ביטקוין מקשיבים. מחיר הביטקוין עלה בכמעט 20% בבוקר אחד בינואר, לאחר שמאסק הוסיף את התגית #bitcoin לטוויטר שלו, ועלה ב-16% אחרי שטסלה גילתה שקנתה ביטקוין בשווי 1.5 מיליארד דולר.

משקיעים מאשימים את הציוץ של מאסק החודש, שטסלה לא תקבל יותר ביטקוין כתשלום עבור המכוניות שלה, בירידה הגדולה ביותר בערך המטבע השנה. אחרי שהגיע באמצע אפריל לשיא של קרוב ל־65 אלף דולר, ירדו מחירי הביטקוין בכ־50%, כולל 40% מאז הציוץ של מאסק.

תנודות המחיר הפרועות של הביטקוין המשיכו בסוף השבוע. המטבע הדיגיטלי ירד לשפל של 31,180 דולר ליחידה, על פי CoinDesk, לעומת 35,263 דולר ליחידה נכון ביום שישי.

רחוק מלהיות גיבור עממי

משקיעים רבים התייחסו בתחילה לציוציו של מאסק כרעש בלתי מזיק, אבל כשהמחיר יורד, רבים מהם זועמים. "הוא יודע שיש לו השפעה רבה והראה כמה הוא אוהב לשחק בה", אמרה היידי צ’קוס מפורטוגל, שמשקיעה בביטקוין מאז 2014 וחשבון הטוויטר שלה, "נערת הבלוקצ’יין" (blockchainchick), צבר 42 אלף עוקבים. "חבל לי בשביל כל מי שעושה החלטות השקעה בהתבסס על הציוצים של מישהו שרק מנסה להישאר רלוונטי ולנצל את הפלטפורמה", אמרה צ’קוס.

מאסק מצייץ והביטקוין קופץ
 מאסק מצייץ והביטקוין קופץ

מאסק אינו לבד בהשפעה על השוק דרך הרשתות החברתיות. בשנה האחרונה דמויות ציבוריות, ממנהלי השקעות ועד מנכ"לים וידוענים, פנו לטוויטר, רדיט ואפליקציית הדיונים הקוליים Clubhouse כדי לומר את דברם על כל נושא, ממטבעות קריפטו ועד "מניות מם".

חלקם, כמו מנהלת תיקי ההשקעות הכוכבת קת'י ווד, הרשימו את העוקבים בתובנות על השוק. אחרים נקטו גישה פחות קונבנציונלית. מייסד Barstool Sports דייב פורטנוי הימם והצחיק צופים כאשר צילם את עצמו בשידור חי קונה מניות על בסיס אותיות שהוציא מנרתיק של משחק "שבץ־נא" במקריות, כמו בהגרלה.

בשנות ה-60, משקיעים התלהבו ממנהל הקרנות ג’רלד צאי, שכישרונו לבנות קרנות הדדיות שניצחו את השוק הפך אותו לכוכב. אחרים קראו בשקיקה את ספריו של פיטר לינץ’. וכמובן, ישנם מעט אנשים היום שלא מכירים את וורן באפט, "האורקל מאומהה".
מאסק שונה מכל אלה. למרות שהביע דעתו על כל תחום, מדוגקוין (Dogecoin) למניות גיימסטופ, הוא יזם, לא מנהל תיקי השקעות. הוא כל כך מוכר שאירח פרק של "סטרדיי נייט לייב".

מאסק אינו זר לסקנדלים. כמה ימים אחרי שהגיע לסיכום עם רשות הבורסות וניירות הערך (SEC) בנושא לחקירה על חשדות למרמה ב-2018, כתב ציוץ שלועג לסוכנות, וכינה אותה "המועצה להעשרת מוכרי השורטים" (Shortseller Enrichment Commission).

במונולוג ב"סטרדיי נייט לייב", הגן מאסק על ההתנהגות שלו. "לכל מי שנפגע ממני, המצאתי מחדש את המכונית החשמלית ואני שולח אנשים למאדים בחללית. חשבתם שאני הולך להיות בחור רגוע ונורמלי?" שאל.

באותה הופעה גם הודה שהדוגקוין - מטבע קריפטו שהחל כבדיחה ושהוא תמך בו - הוא "תרמית". בגלל דברים אלה מחיר הדוגקוין צנח ואכזב צבא של משקיעים עצמאיים.
מאסק לא מסר תגובה לדברים.

מבקריו של מאסק אומרים שהוא רחוק מלהיות גיבור עממי. הם מצביעים על פער הכוח המובנה בין מאסק, אחד האנשים העשירים בעולם, והאנשים שאולי עוקבים אחרי ציוציו כבשורה משמיים לגבי השקעות.

 

 
  

"הוא מתלוצץ ואתה מתרושש"

"למישהו כמו מאסק לא אכפת מהבריאות הפיננסית שלך", אמר לארק דיוויס, משקיע ביטקוין מניו זילנד שנמצא בשוק מאז 2017. "הוא מתלוצץ, ואתה הולך להתרושש כי השקעת במניית מם".

דיוויס מייחס באופן חלקי את הירידות בערך הביטקוין בחודש האחרון לכך שמשקיעים חסרי ניסיון נפטרו מאחזקותיהם כשנבהלו ממה שנראה היה כפנייה של 180 מעלות מצד מאסק לגבי המטבע וגל המכירות שהגיעה בעקבותיה.

משקיעים הצביעו גם על גורמים אחרים שהאיצו את ירידת ערך הביטקוין, כולל אמירת רשויות סיניות שמוסדות פיננסיים לא צריכים לקבל מטבעות קריפטו כתשלום ונסיגה כללית משווקים שהרוויחו מהמומנטום מוקדם יותר השנה.

"למרבה הצער, משפיענים כמו מאסק הפכו למובילי דעה חזקים מדי בתעשייה", אמר דיוויס. "למשקיעים חדשים עדיף לעשות מחקר משלהם לגבי מטבעות קריפטו ולא לצפות לרווחים מהירים", אמר.

ריק ליר, מייסד ושותף מנהל ב-Lear Investment Management, השווה את התנודות בביטקוין לעלייה והנפילה העצומות במניות גיימסטופ, AMC ו"מניות מם" אחרות מוקדם יותר השנה.

"מה שזה אומר לך לגבי המטבע או לגבי חלק מהמניות הוא שזה לא נזיל", אמר ליר. "אם זה יכול לשנות ערך כל כך הרבה בהתבסס על ציוץ חסר פשר, האם זה משהו שתרצה להחזיק בו?". עבור דיוויס וצ’קוס, התשובה היא עדיין כן בהחלט".