רייטינג | ניתוח

למרות ביקורת של צופים על שידורי החדשות של קשת ורשת, מדורת השבט לא התחלפה

ימי הלחימה הצמידו כצפוי את הישראלים למסך, אבל את עיקר הגידול ברייטינג רשם ערוץ קשת 12 • למרות התקציבים הגבוהים של תאגיד השידור הציבורי, הרייטינג היה זניח לצד עלייה בחשיפה בדיגיטל • דקות הפרסום ירדו, אך הביקושים צפויים לחזור בסופ"ש

קרן מרציאנו, יונית לוי ודני קושמרו - חדשות 12 / צילום: יח"צ
קרן מרציאנו, יונית לוי ודני קושמרו - חדשות 12 / צילום: יח"צ

אירועים משבריים כמו הקורונה, מלחמות או מבצעים צבאיים משפיעים באופן דרמטי גם על פעילות אמצעי המדיה - בעיקר הטלוויזיה והדיגיטל - וגם על הרגל הצפייה של הצופים. במבצע "שומר החומות" כמו במבצעים קודמים, הסירו כל ערוצי הברודקאסט את התוכניות הרגילות שלהם, ועברו למרתון שידורים חיים. מניתוח של נתוני ועדת המדרוג עולה כי למהלך הזה הייתה הצדקה מבחינת העניין הציבורי: בזמן המבצע פעלה הטלוויזיה כתשע שעות ביום בבית ישראלי ממוצע - גידול של 25% ביחס לימים בשגרה.

הגידול בזמני הצפייה היה דומה בכל הערוצים ששידרו חדשות. בערוצים המסחריים 12 ו-13 עלה זמן הצפייה הממוצע מ-137 דקות לפני המבצע ל-246 דקות במהלכו, כלומר גידול של כ-80%. בערוץ כאן 11 נרשמה עלייה קטנה יותר: מ-16 דקות ל-28 דקות בלבד. בערוץ 20 נרשמה עלייה של 3 דקות בממוצע, וצפייה של 6 דקות ביום בסך-הכול.

מדורת השבט: עדיין 12 ו-13

אמנם השידורים החדשותיים "עטפו" את כל היום, אולם שעות הפריים-טיים שבהן שודרו מהדורות החדשות המרכזיות והמורחבות, ניקזו אליהן יותר צפייה. המרוויחה העיקרית היא חברת חדשות 12 של קשת שהרייטינג הממוצע שלה קפץ באופן המשמעותי ביותר ביחס לעצמה וביחס למתחרות: עלייה של 34% בממוצע הצפייה בזמן המבצע ביחס לימים "רגילים". באופן טבעי גם בחדשות 13 עלה בממוצע הרייטינג, אך משמעותית פחות - גידול של 13%.

נתוני הרייטינג של תאגיד השידור הציבורי כאן 11 ושל ערוץ 20 אינם מפורסמים בשנה האחרונה, מאחר שיצאו מוועדת המדרוג, אך הנתונים קיימים. מגורמים בתעשייה עולה כי כאן 11 אמנם רשמה גידול ברייטינג הממוצע של 27% לעומת ימים רגילים, אך עדיין מדובר ברייטינג זניח של 4% - וזאת למרות שתקציב כאן 11 גדול משמעותית מזה של כל אחת מחברות החדשות של הערוצים המסחריים. בניגוד לנתונים הלא מזהירים בטלוויזיה, מתהדרים בתאגיד בנתוני צפייה גבוהים בדיגיטל - יוטיוב, פייסבוק והשידורים החיים באתר.

"עם כל המתקפות שסופגות חברות החדשות של קשת ורשת, בסופו של דבר, בעת משבר כולם צופים בהם", אומר בכיר בתעשיית התוכן. "במקביל, מעט מאוד צופים בתאגיד ועוד פחות מזה בערוץ 20. ברור שברשת וקשת יש יותר צופים באופן אבסולוטי, אבל מעניין לראות למי הלך החלק המשמעותי של הגידול בצפייה, כי זה אומר על מי הציבור סומך שייתן לו תמונה אמיתית ומאוזנת בתקופה כזאת.

"מסתבר שיותר אנשים סומכים על חברות החדשות של הערוצים המסחריים, וברגע האמת הציבור לא הולך עם התאגיד, למרות כל התקציבים הגדולים שלו. אי אפשר לקחת מהם את העשייה המצוינת שלהם בתחום הדרמות - מה שרשות השידור של פעם לא עשתה - אבל באקטואליה הם כנראה לא התקדמו מספיק".

בכיר אחר מסביר כי "בעת מלחמה, מבצע או משבר, אנשים מחפשים קולות ופרצופים מוכרים, לשמוע הודעות ופרשנויות ממי שהם מכירים, כי בעת כזאת החדשות מספקות צורך להתעדכן ולהישען". הבכיר סבור כי הפרצופים בכאן 11 עדיין לא מוכרים מספיק לציבור הרחב. "בגלל שגם השידורים צעירים יחסית וגם הכתבים צעירים, אין דמויות שיצרו חיבור עם הצופים. אין שם רוני דניאל ואפילו לא תמיר סטיינמן, שהציבור מכיר כמה סבבים של עימותים. עם זאת לזכותם עומדת הפעילות בדיגיטל שרשמה מספרים יפים".

 
  

"צוק איתן": ב-2014 צפו יותר

הנתונים אמנם משמרים את מעמדם של הערוצים המסחריים כמדורת השבט, אולם בהשוואה למבצע המשמעותי הקודם, "צוק איתן" שהתקיים ב-2014, ניתן לראות שחיקה מסוימת. הרייטינג המצרפי הממוצע בפריים-טיים של הערוצים המסחריים באותה תקופה (קשת, רשת וערוץ 10) עמד על 31.6% במשך 51 ימי המבצע, לעומת רייטינג ממוצע של 28% בעשרת ימי מבצע "שומר החומות".

את ההיחלשות ניתן להסביר, בין היתר, בקפיצה המשמעותית שעשו בשנים אלה אתרי התוכן מבחינת מגוון התכנים החדשותיים שהציעו (שידורי אולפן ישירים, כתבות וידיאו וכדומה), וגם בהתחזקות השימוש ברשתות החברתיות. טיק טוק, למשל, שהייתה כלי משחק משמעותי הפעם, לא הייתה קיימת בזמן "צוק איתן".

נזכיר גם כי מבצע "צוק איתן" נחשב לנקודת המפנה ביחסי הכוחות בין חברות החדשות שפעלו אז, כיוון שבסופם מעמדה של חברת חדשות 10 התחזק. למרות שבתום המבצע עדיין היו פערים משמעותיים בנתוני הרייטינג של שתי חברות החדשות, ב-10 הצליחו לשמור למשך תקופה ארוכה על רייטינג דו ספרתי.

הגורם הבכיר מעריך כי בשונה מהמצב אז של חדשות 10, הפעם לא חדשות 13 ולא התאגיד הרוויחו נקודות שיספיקו להם כדי לשנות את המאזן מול קשת. הוא מזכיר כי לכאן 11 היו הצלחות, למשל תיעוד הלינץ' בבת ים - "היה שם רגע טלוויזיוני משמעותי. חדשות זה להיות בזמן הנכון במקום הנכון, וגם השידור היה מוצלח - איזון בין דרמה לאיפוק. אבל זה לא מונף מספיק".

הבכיר סבור שגם הערוצים המסחריים לא הרוויחו נקודות שישחקו לטובתם לאורך זמן. "השידורים המסחריים לא היו מופת לשידורים ראויים. יותר מדי שת"פ עם גורמי ממסד ופחות מדי מידע בדוק. גם הכניסה לבתים של משפחות מיד אחרי פגיעה לא הייתה משהו שיזכרו לטובה בדברי הימים של תקשורת המלחמה הישראלית".

ומה בערוצים הקטנים יותר? בערוץ 20, כך על-פי הנתונים, צופה פחות מ-1% מהאוכלוסייה מדי ערב - ואולם גם שם נרשמה עלייה ברייטינג הממוצע, אם כי מדובר בשברי אחוזים של ממש.

שינוי משמעותי בצפייה התחולל בשידורי ערוץ 9, שממוצע הצפייה שלו עלה מ-1.8% לפני המבצע ל-2.9% במהלכו. לדברי רוני ארן, מנכ"ל הוועדה למדרוג, "בימים רגילים הערוץ מתקשה להתחרות בערימת ערוצים רוסיים שמשודרים פה, שכולם ברמה גבוהה מבחינה תקציבית והם משדרים סרטים ודרמות, בעוד שבערוץ 9 משודרות בעיקר תוכניות אולפן. אבל כשזה מגיע לחדשות, ולאירוע שקורה בארץ, באופן טבעי יוצאי ברית-המועצות לשעבר פונים לקבל מידע מערוץ 9".

דיגיטל: הצפיות הכפילו עצמן

לא רק בתאגיד, אלא גם באתרים אחרים מספרים על חשיפה משמעותית לתכנים בזמן המבצע. "צפיות הווידיאו בתקופת הלחימה הכפילו את עצמן", אומר שלא לייחוס אחד הבכירים.

בכיר אחר מסביר שקשה למדוד את ההישגים האבסולוטיים בדיגיטל: "מיליון צפיות זה אנשים שראו את כל התוכנית, או שכל אחד צפה דקה? גם אין נתונים מה קרה מבחינת חשיפה באתרי חדשות אחרים, כמו ynet או N12, אז אין מול מה להשוות. לכן, לא ברור אם הנתונים משמעותיים".

"מי שמעצים נתונים דיגיטליים מבין שיש לו בעיה בטלוויזיה. בכל העולם חשוב מה שבשידור חי: חדשות וספורט. אם לא צופים בשידור החי, פחות צופים בזה שאחריו. הצפייה בחדשות התאגיד לא באמת משתנה, ולא משנה איזו דרמה הם יביאו".

"הם יכולים לטעון שהצפייה על המסך איננה רלוונטית, אבל עובדה שכשיש משדר אירוויזיון - באים לצפות. לוח שידורים טלוויזיוני לא יכול להתרומם אם אין לו עוגן יציב של חדשות. ואם קיימת אמונה שהשידור הליניארי בטלוויזיה לא רלוונטי, אז בשביל מה עושים אותו? שיוותרו על זה, יעשו דברים רק בדיגיטל וכך יחסכו הרבה כסף".

פרסום: 25%-30% מהצפי

כפי שכבר פורסם בגלובס, הערוצים המסחריים לא הרוויחו מהרייטינג הגבוה, שכן מיד עם פרוץ המבצע רוב המפרסמים שמו ברקס לקמפיינים הפרסומיים, הורידו חלק ניכר מאלה שכבר היו באוויר ונמנעו מלהעלות קמפיינים חדשים.

מהנתונים עולה כי כפועל יוצא מזה, היקפי הפרסום בערוצים המסחריים ירדו דרמטית ועמדו על 25%-30% מהצפי לתקופה זו - שבגלל הקיץ המתקרב הייתה אמורה להיות זמן של ביקושים גבוהים. במהלך המבצע עמדו דקות הפרסום בפריים על סדר גודל של כ-10 דקות לערב.

בימים אלה כבר אפשר לראות את חזרתם של המפרסמים לאוויר - מי שיכול היה לעלות במיידי עלה, מי שצריך להתארגן מתארגן, ועל-פי הערכות, כבר בסוף השבוע הקרוב יירשמו ביקושים המאפיינים את התקופה.

מכאן חדשות נמסר בתגובה כי "מבצע 'שומר החומות' הוכתר כהצלחה מסחררת בחטיבת החדשות - בשידורי כאן 11, כאן רשת ב' וכאן חדשות בדיגיטל. זאת הן באיכות הסיקור ואופיו, הנוכחות בשטח ובולטות בקביעת סדר היום. עשרות כתבים וצלמים היו פרוסים בשטח ודיווחו תחת אש מכל זירה אפשרית בארץ, והוכחה לעבודה המקצועית של צוותי החדשות ניתן למצוא בנתוני החשיפה לשידורים של כאן חדשות.

"השידורים החיים בכאן 11 זינקו ב-370% והגיע לחשיפה של כ-4 מיליון צפיות, בטוויטר רשמנו כ-12.2 מיליון צפיות לדיווחים, ובטיקטוק רשמנו זינוק של כ-2,183% - מכ-280 אלף חשיפות ל-6.4 מיליון חשיפות לסרטוני החדשות. זינוק בשיעור זהה נרשם גם בפייסבוק ויוטיוב. באשר לנתוני מדידת הרייטינג, כאן איננה חלק מוועדת המדרוג, ולכן אין אנו יכולים להתייחס למידת אמינותם של הנתונים".