גוגל | פיצ'ר

גוגל תתחיל בקרוב לגבות תשלום על גיבוי תמונות. מה עליכם לעשות?

בחודש נובמבר האחרון פרסמה ענקית האינטרנט כי תפסיק לתת שירותי גיבוי תמונות בחינם - מתחילת חודש יוני כל גיבוי על גבי האפליקציה שלה ייכלל באחסון החשבון • מי מושפע מהשינוי, ומה עליכם לעשות? • גלובס עושה סדר

גוגל פוטוס. מדי שבוע מועלים 28 מיליארד תמונות וסרטונים חדשים / צילום: Shutterstock, Primakov
גוגל פוטוס. מדי שבוע מועלים 28 מיליארד תמונות וסרטונים חדשים / צילום: Shutterstock, Primakov

רבים מאיתנו מצלמים תמונות רבות ומעוניינים לגבות אותן על ענן, כדי שנוכל לגשת אליהם מכמה מקומות וכדי שנוכל לשמור עליהם לאורך השנים. שירות שעזר לכך בשנים האחרונות הוא גוגל פוטוס, שירות התמונות של גוגל. זה היה באמת פשוט, ולא בלעדי למשתמשי אנדרואיד: תצלמו את התמונה, תסנכרנו אותה בעזרת שירות גוגל פוטוס, והתמונה מגובה בחשבון הגוגל שלכם.

בתהליך הגיבוי, אפשר לבחור בין 2 אופציות: איכות תמונה מקורית ואיכות תמונה גבוהה. אם הייתם שומרים את התמונות שלכם באיכות המקורית, התמונה הייתה נספרת כחלק משטח האחסון. אך גוגל אפשרה למשתמשים לשמור תמונות באיכות פחותה קצת יותר אך עדיין גבוהה, ויהיה אפשר לגבות את כמה תמונות שרוצים, מבלי לחשוש לשטח האחסון. אך לפני כמה חודשים, גוגל החליטה לשנות את זה, והמדיניות החדשה שתכנס בימים הקרובים.

מה בעצם שינוי המדיניות?
גוגל פירסמה בחודש נובמבר האחרון פוסט בבלוג החברה עם הכותרת "עדכון מדיניות האחסון של גוגל פוטוס כדי לבנות את העתיד". החברה הודיעה כי מ-1 ביוני 2021, כל התמונות והסרטונים החדשים שיגובו על גבי הפלטפורמה שלה, ייכללו בתוך שטח האחסון בחשבון הגוגל שלכם. למעשה, אם גיביתם עד כה תמונות באיכות המקורית, אז שום דבר לא משתנה עבורכם - אך אם גיביתם באיכות מכווצת אך גבוהה (שהייתה בחינם עד כה), מתחילת יוני זה יתחיל להיכלל.

"השקנו את גוגל תמונות לפני יותר מחמש שנים במטרה להיות הבית לזיכרונות שלכם", נכתב בבלוג החברה, "מה שהתחיל כאפליקציה לניהול תמונות וסרטונים, התפתח לזירה שמשקפת את הרגעים המשמעותיים בחיים שלכם". ומהרגע שהעדכון ייכנס לתוקף, אם לא שילמתם על הרחבת שטח האחסון שלכם, יש לכם 15 גיגה בייט חינם לגבות עליו את כל המידע בחשבון הגוגל שלכם - גם הג'ימייל, גם הדרייב וגם הפוטוס.

אם 15 גיגה בייט לא מספיקים, ישנם מסלולי הרחבה ב-Google One. החברה מציעה הרחבת אחסון, תמיכה עם מומחי גוגל, אפשרות להוסיף בני משפחה והטבות נוספות בגוגל פליי ועוד. המסלולים השונים הם: 15 גיגה בייט בחינם (המוצע לכל חשבון חדש), 100 גיגה בייט בתשלום של 8 שקלים לחודש (או 80 שקלים לשנה), 200 גיגה בייט בעלות 12 שקלים לחודש (או 120 שקלים לשנה) ו-2 טרה בייט בעלות 39 שקלים בחודש (או 390 שקלים לשנה).

"אנחנו יודעים שמדובר בשינוי גדול שעשוי להפתיע", צוין בבלוג, "לכן רצינו להודיע לכם מבעוד מועד ולתת לכם משאבים כדי להיערך".

מה יקרה לכל התמונות והסרטונים שגובו עד עכשיו?
חלק מהמשתמשים מגבים על גבי גוגל פוטוס כבר שנים. החברה הבהירה כי התמונות והסרטונים שעלו באיכות גבוהה לפני 1 ביוני, לא יכללו פתאום בשטח האחסון הפנימי. כך שכל התמונות והסרטונים שגובו כבר, ייחשבו בחינם ויהיו פטורים ממגבלות האחסון. ולפי החברה, עבור 80% מהמשתמשים, 15 גיגה בייט אמורים להספיק לאחסון תמונות וסרטונים לאורך שלוש שנים. משתמשי הפיקסלים השונים (1-5) יוכלו להמשיך לגבות את הסרטונים והתמונות שלהם באיכות גבוהה ולא לסכן את שטח האחסון שלהם.

למה גוגל עושה את זה?
על פי הבלוג שהכריז על השינויים, החברה מדווחת כי "כיום מאוחסנות יותר מ-4 טריליון תמונות בגוגל פוטוס, ומדי שבוע מועלות 28 מיליארד תמונות וסרטונים חדשים". על פי החברה, הצעד הזה "מאפשר לנו לעמוד בקצב הביקוש הגובר לאחסון". למעשה, זו הדרך של ענקית האינטרנט להתמודד עם הביקוש האדיר ולהתחיל להרוויח כסף מזה.

האם גוגל יכולה להשתמש במידע שיש בתמונות לפרסומות?
ענקית האינטרנט מאוד מדגישה את עניין הפרטיות פעם נוספת. "כמו תמיד, נמשיך לקיים את המחויבות שלנו לא להשתמש במידע בגוגל פוטוס למטרות פרסום", נכתב בבלוג החברה.

איך אפשר לדעת כמה מקום נוצל ואיך להיערך?
גוגל מציעה כלי שמספק הערכה אישית למשתמשים לגבי השימוש שלהם בשטח האחסון. הכלי רואה כמה אתם מצלמים, כמה מיילים אתם מקבלים ואיך הדרייב שלכם מנוצל, ויודע לומר לכם כמה מהר אתם מבזבזים את שטח האחסון שלכם. נוסף על כך, גוגל הכריזה על כלי נוסף שישוחרר למשתמשים ב-1 ביוני, שיעזור לסקור את התמונות בקלות יותר ולהציע אילו תמונות כדאי למחוק - המטושטשות, הכהות ואלו שהן לא טובות.