גרמניה: רשות התחרות פותחת בהליכים נגד גוגל בחשד ל"חשיבות עליונה" בתחרות בין שווקים

רשות התחרות בגרמניה הודיעה היום כי היא פותחת בהליכים בשני חלקים נגד גוגל • הטענה: ענקית האינטרנט ניצלה את מעמדה הדומיננטי בשוק ואת תנאי עיבוד הנתונים ברשת בצורה לא הוגנת

משרדי גוגל בהמבורג, גרמניה / צילום: Shutterstock, HB Photo
משרדי גוגל בהמבורג, גרמניה / צילום: Shutterstock, HB Photo

ה-Bundeskartellamt, רשות התחרות הגרמנית, הודיעה היום (ג') כי היא פותחת בהליכים נגד גוגל גרמניה, גוגל אירלנד ואלפאבית  (חברת האם של גוגל), בגין הפרת חוקי התחרות החדשים החלים על חברות דיגיטל גדולות.

בחודש ינואר נכנס לתוקפו התיקון העשירי לחוק התחרות הגרמני (GWB Digitalisation Act), ועל פי הוראה חדשה לרשות יש את הסמכות להתערב בשיטות ובנהלים של החברות הדיגיטליות הגדולות מוקדם יותר. בהליך שמורכב משני שלבים, "הרשות יכולה לאסור על חברות מובילות בשוק לנהוג בשיטות לא תחרותיות", כך נכתב בהודעת הרשות. ולמעשה, הרשות פתחה בבדיקה עד כמה גוגל בעלת חשיבות עליונה בכל השווקים.

גוגל נחשדת בניצול מעמדה הדומיננטי בשוק ובתנאי עיבוד נתונים בלתי הוגנים. הרשות תערוך ניתוח מעמיק של תנאי עיבוד הנתונים של גוגל. למעשה, הרשות טוענת שאלפאבית נהנית מיתרון אסטרטגי מהמידע שהיא אוספת.

אנדראס מונדט, נשיא רשות ההגבלים בגרמניה אמר כי "אקוסיסטם המשתרע על פני שווקים שונים עשוי להוות אינדיקציה לכך שחברה מחזיקה בעמדת כוח חזקה בשוק. לעיתים קרובות, לחברות אחרות קשה מאוד לערער על עמדת הכוח הזו. בשל המספר הרב של שירותים דיגיטליים שמציעה גוגל, כמו מנוע החיפוש, יוטיוב, גוגל מפות, מערכת ההפעלה אנדרואיד או דפדפן כרום, החברה יכולה להיחשב כבעלת משמעות עליונה בתחרות בין השווקים", כך מונדט.

גם פייסבוק ואמזון על הכוונת

ה-Bundeskartellamt תבצע ניתוח מעמיק על תנאי עיבוד הנתונים של גוגל. "המודל העסקי של גוגל מסתמך במידה רבה על עיבוד הנתונים הנוגעים למשתמשים שלה. גוגל נהנית מיתרון אסטרטגי בשל הגישה שלה לנתונים הרלוונטיים לתחרות. לכן, נבחן מקרוב את תנאי עיבוד הנתונים של החברה", כך אמר. בבחינה ייבדק האם הצרכנים המעוניינים להשתמש בשירותי גוגל יכולים באמת להבין את האפשרות שגוגל תשתמש בנתונים שלהם.

"השימוש בשירותי גוגל תמיד מחייב את המשתמשים להסכים לתנאים ספציפיים המסדירים את עיבוד הנתונים של החברה", נכתב בהודעת הרשות. הרשות תבחן איך גוגל מעבדת את הנתונים שלה, ותצטרך גם לברר איך המדיניות של החברה חלה על מידע של המשתמשים שמתקבל מאתרים ואפליקציות צד שלישי.

גוגל לא לבד מול רשות התחרות הגרמנית. בחודשים האחרונים הרשות החלה לבדוק את  פייסבוק  ואת אמזון על בסיס חוקי התחרות החדשים. במקביל לבדיקות אלו, פייסבוק מערערת בנפרד על פסק דין קודם שהורה לה להפסיק לעקוב אחר משתמשים מחוץ לזירות שלה.