"רוב העובדים לא רוצים לממש אופציות": השווי של פורטר הישראלית זינק כמעט פי שלושה בתוך חצי שנה

סטארט-אפ מניעת ההונאות הישראלי הודיע על קבלת השקעה של 300 מיליון דולר לפי שווי של 3 מיליארד דולר • עשרות מיליוני דולרים יוקצו למכירת החזקות של בעלי מניות קיימים • נשיא פורטר: "נתנו לחלק מהעובדים אופציה כזו גם בגיוס הקודם ומי שמימש כנראה מרגיש פספוס"

מיכאל רייטבלט ולירון דמרי / צילום: אבי ראול
מיכאל רייטבלט ולירון דמרי / צילום: אבי ראול

הסטארט-אפ הישראלי פורטר, העוסק במניעת הונאות במסחר מקוון, הודיע היום (ג') על קבלת השקעת ענק של 300 מיליון דולר. ההשקעה בוצעה לפי שווי של 3 מיליארד דולר. רק בנובמבר האחרון גייסה פורטר 125 מיליון דולר לפני שווי של 1.25 מיליארד דולר, כך שמדובר בזינוק של כמעט פי שלושה בשווי של החברה בתוך קצת יותר מחצי שנה.

לדברי לירון דמרי, מייסד-שותף ונשיא פורטר, מרבית כספי ההשקעה יגיעו לחברה עצמה, אך עשרות מיליוני דולרים בודדים ילכו למשקיעים קיימים שימכרו החזקות (סקנדרי). כחלק מהסקנדרי, יקבלו גם חלק מהעובדים הוותיקים בפורטר אפשרות לממש אופציות. אולם להערכת דמרי רובם יעדיפו שלא לעשות זאת כרגע.

"נתנו לחלק מהעובדים אופציה כזו גם בגיוס הקודם ומי שמימש כנראה מרגיש פספוס. הרוב בחרו לא להשתתף מתוך הערכה שהחברה תהיה שווה יותר בעתיד. פורטר שמה לה לחזון להיות אחת החברות הגדולות בארץ והעובדים מיושרים עם המטרה הזאת ומבינים שהצמיחה הגדולה עוד לפנינו", אמר דמרי.

ההשקעה הנוכחית הובלה על ידי טייגר גלובל, חברת ההשקעות הניו יורקית שהפכה בחודשים האחרונים לדומיננטית מאוד בהשקעה בחדי-קרן ישראלים והובילה בין השאר את סבבי הגיוס הגדולים של הסטארט-אפים רדיס לאבס, יוטפו, VAST Data וסניק.

בסיבוב השתתפו גם הקרנות Third Point Ventures ו-Adage Capital Management והמשקיעים הקיימים של החברה - סקויה, בסמר, Scale Venture וסיילספורס ונצ'רס. עד לסבב הנוכחי גייסה החברה 225 מיליון דולר.

הנפקה עדיין על הפרק

הצמיחה של פורטר קשורה ישירות להתחזקות של עולם הקניות אונליין בהשפעת הקורונה. בהודעת החברה, פורטר מסרה כי הכפילה את הכנסותיה בהשוואה לשנה שעברה. פורטר דיווחה בשנה שעברה כי חצתה את רף 100 מיליון דולר בקצב הכנסות שנתי (ARR), כך שההכרזה הנוכחית רומזת כי החברה נמצאת בקצב הכנסות שנתי של סביב 200 מיליון דולר.

לפי הודעת פורטר, החברה מגנה כיום על עסקאות בהיקף של יותר מ-250 מיליארד דולר בשנה בכל העולם מהונאות כרטיסי אשראי, גניבות זהות והשתלטות על חשבונות. בין הלקוחות הבולטים של החברה נמנים רשת האופנה נורדסטרום, אתר אסוס, הופ דיפו, חברת התיירות פרייסליין והמותגים ראלף לורן וקלווין קליין. כיום מעסיקה פורטר 300 עובדים, 200 מהם בישראל, כאשר מטרתה להכפיל את מספר העובדים בארץ בשנה הקרובה.

בפורטר הצהירו כבר בגיוס הקודם על כוונתם להפוך לחברה ציבורית בקרוב. לפי הפרסום של "בלומברג" החודש, חברת מניעת הונאות ישראלית גדולה אחרת ריסקיפייד, מתחרה של פורטר, עומדת לפני יציאה להנפקה בארה"ב. דמרי אומר כי האופציה להפוך לציבוריים עדיין על הפרק והגיוס הנוכחי נותן לפורטר יותר גמישות בנושא זה.

"לא תכננו לצאת לגיוס אלא קיבלנו פנייה מטייגר גלובל. טייגר החליטו להיכנס לתחום של מניעת הונאות מתוך הבנה שהעולם של מסחר מקוון לא הולך לשום מקום ומעניין אותם להיות בו. הם דיברו עם כל השחקנים בתחום והחליטו שפורטר היא מובילת הקטגוריה והם רוצים להשקיע בנו", אומר דמרי. "מבחינתנו ההשקעה הזה נותנת לנו חופש לבחור את העיתוי הנכון לחברה שבו נהפוך לציבוריים. אנחנו רואים חברות שנכנסו לשוק הציבורי ונחתכו שם בשווי, אז אנחנו שמחים שגורלנו בידנו. הכסף שגויס יאפשר לנו לגדול בכוח אדם, לפתח מוצרים חדשים ולהרחיב קיימים ולבצע מהלכי רכישה שדורשים מזומן".

רוצים להוריד את שיעור דחיות העסקאות למינימום

פורטר הוקמה ב-2013 על ידי מיכאל רייטבלט (מנכ"ל), לירון דמרי (נשיא) ואלון שמש. דמרי ורייטבלט הכירו בכיתה ט' בית הספר למדעים ואומנויות בירושלים. בהמשך הם עבדו יחד בסטארט-אפ פרוד סיינס, שנמכר לפייפאל ב-170 מיליון דולר. שם גם הכירו את שמש, המייסד השלישי.

הפתרונות המובילים בשוק מניעת ההונאה שייכים לחברות כרטיסי האשראי הגדולות כמו ויזה ואמריקן אקספרס. מכיוון שגופים אלו שולטים גם בסליקה של התשלומים וגם במניעת ההונאות, הם נוטים ליותר זהירות ופוסלים עסקאות רבות יותר. פורטר נכנסה לשוק תחת הבטחה להוריד את שיעור הדחיות של עסקאות מטעמי חשד להונאה למינימום וכך לאפשר לסוחרים להגדיל את המחזור. בנוסף העיקרון שהנחה את פורטר מההתחלה היה שאישורי העסקאות ללקוחות שקונים אונליין יינתנו אוטומטית, ללא מעורבות של אדם בקבלת ההחלטות.

בראיון שנתן דמרי ל"גלובס" בדצמבר הוא סיפר כי יישום עקרונות אלו לא היה תמיד קל. דמרי נזכר איך אחד הלקוחות הגדולים הראשונים של פורטר, אתר הקניות Jomashop, התקשר באימה לאחר שפורטר אישרו מכירת שעון רולקס ב-35 אלף דולר למשתמש מניגריה. פורטר עמדה מאחורי ההחלטה של המערכת והעסקה התגלתה למרבה המזל כחוקית, כשהקונה היה מנכ"ל אמריקאי המוצב במדינה.

"אחרי שהם הבינו שאפשר לסמוך על המערכת שלנו, האתר התחיל לפרסם את הסחורה שלו באינטנסיביות במדינות עולם שלישי ומקומות מסוכנים להונאות, כמו סין ואינדונזיה. זה הפך ממש ליתרון התחרותי שלהם", סיפר דמרי.

פורטר

הוקמה ב-2013 על ידי מיכאל רייטבלט (מנכ"ל), לירון דמרי (נשיא) ואלון שמש ● פורטר מספקת הגנה על אתרי מסחר מקוון מהונאות כרטיסי אשראי, גניבת זהות והשתלטות על חשבונות ● בין לקוחותיה הבולטים נמנים אסוס, הוגו בוס ונורדסטרום ● פורטר מעסיקה כ-300 עובדים, 200 מהם במרכז הפיתוח בתל אביב ● החברה גייסה מאז הקמתה השקעות של מעל חצי מיליארד דולר