ברקע הלחימה בעזה: הנשיא ביידן והשחקן סשה ברון כהן מגנים את העלייה באנטישמיות

השחקן תקף את מנכ"ל טוויטר על כך שאינו עוצר את האנטישמיות ברשת החברתית • בניו יורק הוגברה האבטחה סביב מוסדות יהודים • במקביל מנהיגי הקהילה היהודית נפגשו עם בכירים בבית הלבן

סשה ברון כהן / צילום: Associated Press, Rick Rycroft
סשה ברון כהן / צילום: Associated Press, Rick Rycroft

בזמן שאלפי טילי חמאס נורו אל עבר ישראל, טילי כיפת ברזל התעופפו לסכל את נפילתם ביישובים וכלי טיס ישראליים הפציצו מטרות בעזה, חלה עלייה בתקריות אלימות, פיזיות ומילוליות, נגד יהודים ברחובות וברשתות ברחבי העולם.

מקרים של פשעי שנאה, כולל ונדליזם נגד בתי כנסת והתקפות ברחובות, דווחו בשבועיים האחרונים ברחבי ארה"ב, בין השאר בניו יורק, בלוס אנג'לס, בשיקגו ובדרום פלורידה. בסוף השבוע, חיפשה משטרת ניו יורק שלושה חשודים שהואשמו בקריאת קריאות אנטישמיות לעבר ארבעה אנשים מחוץ לבית כנסת, לפני שתקפו רכב ושני נערים יהודיים באלת בייסבול.

בשבת האחרונה, השחקן והקומיקאי סשה ברון כהן תקף "חזיתית" את מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי על כך שהוא מאפשר להפיץ ברשת החברתית תכנים אנטי-יהודיים. "העלייה באנטישמיות ברחובות מונעת על ידי אנטישמיות ברשתות חברתיות", כתב השחקן, שהתפרסם בדמות העיתונאי הקזחסטני בוראט שהוא מגלם. 

הפצת שנאה לטובת רווחים

"למה אתה מרשה שימוש בתגית #HitlerWasRight", המשיך כהן. "מי שחוגגים את זה שהייתה שואה רוצים לעשות עוד אחת". כהן סיים את הציוץ שלו בהאשטאג: #StopHateForProfit (עצרו את הפצת השנאה לטובת רווחים). השחקן צירף קישור לדוח של הליגה נגד השמצה (ADL), שמצא יותר מ-17 אלף ציוצים בטוויטר עם וריאציות של המשפט "היטלר צדק" בין 7 ל-14 במאי השנה - ימים שבהם דווח בהרחבה בתקשורת הבינלאומית על אירועי שייח ג'ראח, יום ירושלים, הירי אל עבר ירושלים ושאר ישראל וכן על תחילת המבצע "שומר החומות".

"בזמן שהאלימות בין ישראל לחמאס ממשיכה להסלים, אנו עדים לעלייה דרסטית ומסוכנת בשנאה אנטישמית ממש כאן בבית", כתב בדוח מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "אנו עוקבים אחרי מקרים של הטרדה, ונדליזם ואלימות וגם אחרי זרם קבוע של הטרדות ברשתות. זה קורה בכל העולם - מלונדון עד לוס אנג'לס, מצרפת עד פלורידה, בערים גדולות כמו ניו יורק ובערים קטנות, ובכל רשת חברתית", הוסיף.

ביום שני האחרון התייחס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאירועים בציוץ משלו, שגינה את ההתקפות נגד יהודים אמריקאים בשבועות האחרונים. "ההתקפות האחרונות על הקהילה היהודית הן בזויות, והן חייבות להיפסק. אני מגנה את התנהגות השנאה הזו בבית ומחוץ לארה"ב - זו האחריות של כולנו לא לתת לשנאה שום נמל לעגון בו", כתב הנשיא.

גם סגנית הנשיא, קמלה האריס, הנשואה זה שנים ליהודי, ועמו היא מגדלת את ילדיו מנישואיו הקודמים, התייחסה לנושא בציוץ בטוויטר. "הזינוק בהתקפות אנטישמיות נגד הקהילה היהודית בארה"ב ובעולם הוא נתעב", היא כתבה, "צריך לומר את זה בקול רם ולגנות ולעצור את זה. כמדינה עלינו לעמוד מאוחדים נגד שנאה מכל סוג שהוא".

מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הורה השבוע להגביר את האבטחה סביב מוסדות יהודיים במדינה לאחר כמה תקריות. עד כה נעצר אחד המעורבים הפרו-פלסטינים בתקרית האלימה במנהטן, שבה הותקפו כמה צעירים ישראלים.

ארגונים יהודים בבית הלבן

הסכמת הבית הלבן השבוע לקיים מפגש עם מנהיגים יהודים היא עדות נוספות לחומרת האירועים בארה"ב. "אנו אסירי תודה באופן בלתי רגיל על כך שהנשיא משתמש בכוחו להעביר מסר לאומה ואנו מקווים שימשיך לעשות זאת", אמרה ג'ניס ווינמן, מנכ"לית הדסה, ארגון הנשים הציוניות של אמריקה, אחת הקבוצות שהוזמנה להשתתף בפגישה. "אך יש פעולות קונקרטיות שהוא יכול לנקוט כעת, והן יהוו צעד חזק למאבק נגד האנטישמיות", הוסיפה.

המשתתפים במפגש, וביניהם חברי ארגון הדסה, הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) והליגה נגד השמצה, הציעו כמה דרכים שבהן ממשל ביידן יכול להיאבק באנטישמיות.

בין ההצעות: מינוי "שגריר" אמריקאי שתפקידו ניטור ותגובה לאנטישמיות, צעד שיסמן למדינות אחרות שארה"ב רצינית לגבי היוזמה; החזרה וביסוס של נציג יהודי בבית הלבן, שיהיה בקשר עם קהילות יהודיות שונות ומנהיגים שונים; קיום מפגשים בין קבוצות מהקהילה היהודית לבין משרדי המשפטים וביטחון המולדת וכן ה-FBI, על מנת להתמודד עם האלימות; סיוע כספי לקמפוסים של מכללות, שם יש עלייה בתקריות אנטישמיות; ולבסוף הגדלת המימון לאבטחת הקהילות יהודית, בתי כנסת ומוסדות דת אחרים.

החשש לביטחון האישי אינו בלתי מבוסס. הליגה נגד השמצה מצאה שתקריות אנטישמיות, כולל תקיפות ומקרי הטרדה במוסדות יהודיים כמו בתי ספר ובתי כנסיות, עלו מ-2019 ל-2020 ב-40%.

דוח אחר של AJC על מצב האנטישמיות באמריקה בשנת 2020 גילה שתשעה מכל עשרה יהודים חשים שאנטישמיות היא בעיה בארה"ב.