"בוריס ג'ונסון רצה להידבק בקורונה בשידור חי כדי להרגיע את הציבור"

דומיניק קאמינגס – לשעבר היועץ הקרוב ביותר של ראש ממשלת בריטניה, שהפך לאויבו המר – מעיד היום בפני ועדת בדיקה של בית הנבחרים הבריטי וצפוי לספק פרטים מביכים על הדרך שבה לטענתו ג'ונסון ניהל את ההתמודדות עם מגפת הקורונה, במיוחד בתחילת הדרך

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

כלי התקשורת והציבור בבריטניה המתינו בציפייה דרוכה לעדותו היום (ד') של דומיניק קאמינגס - לשעבר היועץ הקרוב ביותר של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שהפך לאויבו מר - בפרלמנט, שהחלה ב-10:00 שעון ישראל. קאמינגס, שהסתכסך עם ג'ונסון ובמיוחד עם אשתו קארי סיימונדס וסולק מ"דאונינג 10" בסוף השנה שעברה, צפוי לספק שורת עדויות מביכות על הדרך שבה לטענתו ג'ונסון ניהל את ההתמודדות עם מגפת הקורונה, במיוחד בתחילת הדרך, בפני ועדת בדיקה של בית הנבחרים הבריטי. 

לצפייה בשידור החי של עדותו של קאמינגס

היום (ד') חשף ה"דיילי מייל" בכותרת הראשית שלו את אחד הסיפורים שקאמינגס צפוי להציג. לפי גרסתו של היועץ, בתחילת ההתמודדות עם מגפת הקורונה, כאשר האסטרטגיה הבריטית - בניגוד לאלה של רוב המדינות האחרות - היו להשיג "חסינות עדר" גם במחיר תמותה אפשרית, ג'ונסון הציע להידבק בקורונה בשידור חי.

לפי הדיווח, קאמינגס צפוי לומר כי ראש הממשלה אמר לו ולאחרים בכמה הזדמנויות: "אני הולך לבקש מכריס וויטי (היועץ המדעי של הממשלה) להזריק לי את הנגיף חי בשידור טלוויזיה ארצי, כדי שכולם יוכלו לראות שאין ממה לפחד". כמה חודשים לאחר מכן נדבק ג'ונסון באופן מקרי בנגיף, ושהה במשך כשבוע במחלקת טיפול נמרץ. לפי הודאתו שלו, הוא "היה בין חיים למוות" כתוצאה מהמחלה.

טענות נוספות שקאמינגס צפוי להשמיע היום, בעדות המתחילה ב-12:30 (שעון ישראל), הן שג'ונסון כינה את מגפת הקורונה "Kung-Flu", מונח גזעני לאסייתים. הוא גם אמר בתחילת המגפה, לפי קאמינגס, כי אין מה לדאוג מהמחלה, משום שהיא "הורגת רק בני 80 ומעלה", ולחזור על הציטוט שהוזכר בכלי תקשורת ממקור אנונימי, לפיו ג'ונסון התנגד לסגרים נוספים ואמר "מספיק עם הסגרים המז***נים, תנו לגופות להיערם באלפיהן ברחובות".

קאמינגס גם טוען כי ההתמהמהות בתגובת הממשלה לפרוץ המגפה בפברואר-מרץ 2020 נבעה מהעובדה שג'ונסון וסיימונדס היו בחופשה זוגית. באופן מהותי יותר, קאמינגס טוען לכשלים בדרך ההתמודדות ולעובדה שממשלת בריטניה לא הכינה תוכנית מקיפה בתחילת הדרך.

ועדת הבדיקה בוחנת את ההתמודדות של הממשלה עם מגפת הקורונה. מבצע החיסונים המוצלח בו פתחה בריטניה בדצמבר 2020 הוביל לירידה משמעותית במספר החולים, וחלק גדול מהגבלות הקורונה במדינה הוסרו.

עם זאת, בריטניה היא המדינה האירופית שנפגעה בצורה החמורה ביותר ממשבר הקורונה, עם יותר מ-128 אלף קורבנות. במשך כמה שבועות במרץ נקטה הממשלה מדיניות שנויה במחלוקת של "חסינות עדר", עד ששינתה כיוון ויישרה קו עם רוב מדינות אירופה שנאבקו בנגיף באמצעות סגרים והגבלות על החיים הציבוריים.

ג'ונסון הודיע השבוע כי ועדה ציבורית עצמאית לבדיקת ההתמודדות של בריטניה עם המגפה תחל לפעול באביב 2022.