"גיוון מייצר לא רק כלכלה בריאה יותר, אלא גם חברה בריאה יותר"

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "היעדים שהציבה הממשלה לפני יותר מעשור בנוגע להעלאת שיעורי התעסוקה של אוכלוסיות שונות הושגו כמעט במלואם. אנחנו מחויבים לסייע למעסיקים"

"יום הגיוון הבינלאומי המצוין ברחבי העולם ב-20 שנים האחרונות חוגג את המגוון והשונות של קבוצות שונות באוכלוסייה ואת התועלות הפוטנציאליות של החברה כולה, אבל כאן בישראל, במדינה כל כך הטרוגנית, הדבר הזה מקבל משנה תוקף של חשיבות", אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי בפתח כנס הגיוון התעסוקתי של גלובס בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה. "הימים האחרונים הם תזכורת לאלו מאיתנו שמאמינים בדו-קיום ושותפות. 

"קבוצות מסוימות בארץ עדיין לא זוכות לייצוג הולם ביחס לגודלן באוכלוסייה, ומתמודדות עם פערי שכר, פער בכישורים ומיומנויות, פערים חינוכיים, כמו גם חסמים בכניסה לשוק העבודה ובהתקדמות בסולם הדרגות. אנחנו חייבים לעשות אחרת. מקום העבודה הוא מרחב המאפשר מפגש בין-אישי בין כל קבוצות האוכלוסייה. אם ניטיב לשלב עובדים מכל הקבוצות השונות, הרווח יהיה שלנו. רווח כלכלי וחברתי. ברמה הלאומית, וברמה האינדיבידואלית. אבל צריך גם לזכור שגיוון והכללה אינם קורים מעצמם, הם פרי עבודה מאומצת ומשולבת של המגזר הממשלתי והעסקי, בתמיכת המגזר השלישי".

לדברי שמולי, היעדים שהציבה הממשלה לפני יותר מעשור בנוגע להעלאת שיעורי התעסוקה של אוכלוסיות שונות הושגו כמעט במלואם. "עיקר ההצלחה הוא בקרב נשים וגברים ערבים. השגת מכלול יעדי שיעור התעסוקה צפויה להביא את סך התעסוקה בשנת 2030 בגילאי 25-66 לרמה של 80.4%, מקום חמישי בין מדינות OECD כיום.

"תפקידו של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, ובעיקר של מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, הוא לאפשר למגוון הרב שיש בחברה הישראלית להשתלב ולהתקדם בשוק העבודה. אנחנו עושים זאת באמצעות סל כלים ומענים מקצועיים ומותאמים, תוכניות ומיזמים חדשניים שכל כולם מכוונים לסייע לכם המעסיקים להגיע לעובדים מצוינים מכל קבוצות האוכלוסייה בישראל. המשרד פועל גם בצד הפרט, ומעניק לעובדים תוכניות הכשרה ושורה רחבה של אפשרויות והזדמנויות להשתלבות מיטבית בשוק העבודה באמצעות מרכזי ההכוון התעסוקתי ותוכניות תעסוקה והכשרה הפרוסים ברחבי הארץ". 

שמולי הוסיף ואמר כי שנת הקורונה הייתה מאתגרת במיוחד לאוכלוסיות מגוונות, שהן הראשונות שנפלטות משוק העבודה והאחרונות לשוב אליו. "המשרד ריכז שתי משימות חשובות: להבטיח רשת ביטחון לאלו שהקרקע נשמטה מתחת לרגליהם ולהאיץ מהלכים נדרשים כדי שהמשק יחזור לאיתנות, ובתוך זה תוכנית לשיפור מערך ההכשרות המקצועיות. אנו קוראים לכם, המעסיקים, לתת הזדמנות אמיתית לאוכלוסיות המגוונות להשתלב במקומות העבודה, ומחויבים לסייע לכם לעשות זאת. גיוון צריך להעסיק את כולנו/ הוא מייצר לא רק כלכלה בריאה יותר אלא גם חברה בריאה יותר ומשוסעת הרבה פחות".

***גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה בחסות אמדוקס.