300 אירו לבזבוזים: כך מחזר נשיא צרפת אחרי הבוחרים הצעירים

צרפת נכנסת לשנת הבחירות, וצעירים רבים תומכים במועמדת הימין מארין לה-פן על רקע תסכול מהמצב הכלכלי ואפשרויות התעסוקה • מקרון, הנשיא הצעיר אי פעם, נוקט בצעדים לא מסורתיים כדי להשיב את תמיכתם

הנשיא מקרון והיוטיוברים על מדשאות ארמון האליזה. המתנגדים מאשימים אותו ב"שוחד" בחירות / צילום: יוטיוב
הנשיא מקרון והיוטיוברים על מדשאות ארמון האליזה. המתנגדים מאשימים אותו ב"שוחד" בחירות / צילום: יוטיוב

לפני כשבוע פרסם נשיא צרפת עמנואל מקרון קטע וידיאו קצר ברשת החברתית "טיק-טוק". הוא הכריז בו על השקת היוזמה הממשלתית להעניק לכל בני ה-18 במדינה שוברים של 300 אירו ל"בזבוזים" על תרבות. ברגע שיתחדשו החיים הציבוריים בצרפת יוכלו הצעירים לרכוש על חשבון המדינה. סרטים, ספרים, תיאטרון, ואפילו משחקי מחשב, את כולם (חוץ מ"נטפליקס"). האופוזיציה כבר קוראת לזה "שוחד בחירות".

@emmanuelmacron

300 euros pour le Bataillon d’exploration.

♬ son original - Emmanuel Macron

מקרון וממשלתו מתעקשים שלא מדובר ב"שוחד" אלא ביוזמה לגיטימית לעידוד הצריכה במגזר התרבות הצרפתי, שנפגע קשות מצעדי הקורונה. להגנתם ציינו יוזמות עבר בצרפת, כמו מינוי חינם לעיתונים לשנה לבני נוער כדי לעודד את הקריאה.

אלא שאל צעד זה הצטרף בימים האחרונים עוד וידיאו ויראלי המכוון לצעירים מבית היוצר של צוות התקשורת של מקרון. שני כוכבי יוטיוב צרפתים, "מקפליי" ו"קרליטו", קיבלו גישה בלתי-מוגבלת לארמון האליזה ולמקרון עצמו, וצילמו את עצמם מנהלים יחד אתו חידון, מסתובבים ומחליפים דעות. את הסיור הם סיימו על מדשאות הארמון בהופעת דת' מטאל של הלהקה "Ultra Vomit", שכללה ביצוע מיוחד של ההמנון הצרפתי.

הווידיאו הארוך, קרוב ל-40 דקות, זכה כבר לקרוב ל-12 מיליון צפיות בארבעת הימים האחרונים.

כמה שיותר, ככה יותר טוב

שני הצעדים הללו מוכיחים כי קמפיין הבחירות של מקרון כבר התחיל. וכי למרות שיש עוד קרוב לשנה לסיבוב הראשון של המרוץ, שיתקיים באפריל 2022, הנשיא הצרפתי כבר נלחם על הקול הצעיר מול יריבתו העיקרית: הפוליטיקאית הימנית מארין לה-פן. הפנייה לצעירים לא נעשית בחלל ריק. על רקע תסכול רב בשכבת גיל זו מהמצב הכלכלי ומאפשרויות התעסוקה, רבים מהם פנו באחרונה לחיקה של לה-פן.

מקרון הוא מאמין ותיק בפנייה ישירה לבוחרים ובחשיפה מקסימלית. כמה שיותר, יותר טוב. מאז ששינה את המפה הפוליטית בצרפת על ידי הקמת תנועה חדשה ("הרפובליקה בתנועה") ונבחר לנשיא ב-2017 הוא לא היסס לכנות את עצמו "יופיטר", לשים את דמותו במרכז ולהבטיח רפורמות ושגשוג לקהל צרפתי שקיבל אותו בסקפטיות יחסית. את מחאת האפודים הזוהרים שאיימה על שלטונו הוא הצליח לשכך, בין השאר, על ידי חודשים ארוכים, שבהם קיים עשרות פגישות ישירות עם הציבור, ב"אסיפות עם" אליהן הגיע עם שרוולים מופשלים ונכונות לשמוע ולדבר במשך שעות ארוכות.

כעת הוא מאמץ אסטרטגיה המתאימה לדור הצעיר הצרפתי - טיק טוק, עזרה ממשפיעני-רשת ופנייה ישירה אליהם. נכון לעכשיו, הסקרים לגבי התמיכה בו באוכלוסייה הכללית אינם מחמיאים. למרות ששיעור התומכים בו עלה לשיא זמני בינואר האחרון, אחרי שצרפת יצאה בהצלחה מסגר נוסף, הוא שב וירד לרמה הנמוכה של 40% תמיכה שאפיינה את כל השנה האחרונה.

לה-פן התחזקה בחודש הראשון

בנוסף, מועמדת הימין מרין לה-פן התחזקה בחודש האחרון בשלושה אחוזים, ולו היה הסיבוב הראשון בבחירות מתקיים כיום, לפי סקר שהתפרסם השבוע בעיתון "לה פיגרו", היא הייתה מנצחת עם 30% לעומת 27% למקרון. למרות זאת, הבחירות לנשיאות בצרפת מתקיימות בשני סיבובים, ובסיבוב השני - בו היו השניים מתמודדים "ראש בראש" - היה מקרון צפוי לנצח עם כ-54% מהקולות, מול 46%. זה אולי נשמע כמו פער מבטיח, אבל בבחירות הקודמות ב-2017, ניצח מקרון עם 66% תמיכה, מול 34% בלבד ללה-פן.

לפיכך, מקרון מתחיל מוקדם, ושם דגש על הדור הצעיר. הוא נחשב לאהוד יותר בקרב הצעירים בצרפת, במיוחד בגילאי 18 עד 24, אבל לה-פן הצליחה בשנה האחרונה למשוך יותר ויותר מצביעים משכבת הגיל המבוגרת יותר. לפי הסקר האחרון, כ-30% מהצעירים בגילאי 25 עד 34 יצביעו לה, לעומת כ-17% בבחירות הקודמות. רבים מהם, כתבו כלי התקשורת בצרפת, אינם מכירים או מחשיבים במיוחד את ההיסטוריה של משפחת לה-פן, ובמיוחד של אביה האנטישמי ז'אן-מארי לה פן, פוליטיקאי לאומני קיצוני אותו ירשה.

דגש זה התבטא בווידיאו היוצא דופן שפרסמו שני כוכבי הרשת. הם קיבלו הזמנה רשמית לארמון האליזה מכיוון שהצליחו לעמוד ב"אתגר" שהציב להם בתחילת השנה מקרון - לצבור יותר מעשרה מיליון צפיות לווידיאו שיקדם את חוקי ההיגיינה למאבק בקורונה. במהלך הווידיאו הנוכחי, השניים ניהלו מעין חידון עם מקרון (שהסתיים בתיקו) ולפיכך התחייב מקרון להציב את תמונותיהם על שולחנו ברקע נאום שיישא לאומה.