לאחר שאיבדה את השליטה באל על: כנפיים משקיעה בחברת תעופה קפריסאית

עפ"י העסקה, גלובל כנפיים תזרים 5 מיליון דולר לחברת התעופה TUS איירווייס תמורת 49.9% מהמניות

מטוס של TUS איירווייס / צילום: Elliott Kefalas
מטוס של TUS איירווייס / צילום: Elliott Kefalas

אחרי שאיבדה את השליטה באל על, חברת כנפיים שבשליטת תמי מוזס-בורוביץ' נכנסת להשקעה של 49.9% בחברת התעופה הקפריסאית TUS איירווייס. על פי העסקה, גלובל כנפיים תשקיע ותזרים 5 מיליון דולר לחברת התעופה. על פי מכתב הכוונות שנכתב בין כנפיים גלובל כנפיים לבין איש העסקים האמריקאי קנת' וולי (Kenneth Woolley) יזרים וולי סכום של 4 מיליון דולר והוא יחזיק ב-50.1% מהונה המונפק של החברה. וולי הוא מבעלי השליטה בחברת התעופה האמריקאית - Eastern Airlines.

TUS היא חברת תעופה קפריסאית קטנה שפעלה משנת 2016 בטיסות ליעדים שונים באירופה (כולל קווים מישראל לקפריסין ומקפריסין ליוון) ועצרה לפני כשנה את פעילותה עם תחילת משבר הקורונה. עוד לפני המגפה בסוף 2019 הדפה החברה את ההערכות כי היא נמצאת על סף קריסה. מנכ"ל החברה לשעבר אנדרו פיין הסביר בשעתו לגלובס כי החברה נמצאת בהליך צמיחה ומיתוג מחדש. כיום מי שעומד בראש החברה מיכאל (מיקי) ויינשטיין שהקים את החברה. וינשטיין הוא איש תעופה ותיק שעזב את החברה ב-2019 וב-2020 הוא חזר לנהל אותה.

כעת החליטה החברה לחדש את פעילותה והיא נמצאת בהליך קליטה של שני מטוסי איירבוס 320-200A. החברה שבסיס הבית שלה בלרנקה שינתה את צי המטוסים שלה שכלל בעיקר מטוסים קטנים, וכיום מחזיקה החברה בשני המטוסים האמורים כאשר נבחנת האפשרות להצטייד גם במטוסים רחבי גוף של איירבוס בכדי לשלב טיסות ליעדים רחוקים לרבות באסיה ובאמריקה. על פי הודעת כנפיים, בשלב ראשון, צפויה חברת התעופה TUS להפעיל טיסות ליעדים באגן הים התיכון ובאירופה. החברה מצהירה כי מודל הפעילות שלה יהיה "היברידי" כך שהיא תפעיל טיסות לואו קוסט וטיסות בשירות מלא בהתאם ליעד ולמוצר. נציין אגב מודל דומה שניסתה אל על ליישם בשעתו עם המותג UP שאמור היה לספק מוצר לואו קוסט - נחל כישלון ואל על מחקה את המותג.

מתווה הכניסה של גלובל כנפיים לבעלות על TUS קובע כי עד להשלמת העסקה לא יהיו לחברת התעופה הקפריסאית חוב חיצוני לרבות הלוואות בעלים, וכי ההון העצמי של TUS יהיה חיובי. במסגרת מכתב הכוונות הסכימו הצדדים כי תבחן האפשרות להחכרה עתידית של לחברת TUS שני מטוסי איירבוס 330 A שבבעלות חברת גלובל כנפיים, ואשר אינם מוחכרים למועד זה. בנוסף, תינתן לחברת גלובל כנפיים זכות למתן שירותי תעופה ושירותי קרקע.

כנפיים  פרסמה דוחות לרבעון הראשון של השנה והציגה צניחה של 65% בהכנסות. את הירידה מייחסת החברה לקשיים שאליהם נקלעה חברת התעופה וירג'ין אוסטרליה אשר הובילו להפסקת שימוש במטוסים שהיא חכרה מגלובל כנפיים. הרווח הגולמי הסתכם ב-850 אלף דולר (36% מהמחזור) והוא שיקף ירידה של 70%.

סידני סלסקי, מנכ"ל גלובל כנפיים מסר "אנו מאמינים בשותפות עם וולי, אדם עתיר ידע וניסיון בעולם התעופה על מנת להפעיל מחדש את חברת התעופה TUS, כחברת תעופה צעירה, יעילה, דינמית וחדשנית, שלה רישיון מפעיל תעופתי באירופה, דבר שיאפשר לה להתפתח הן בתוך אירופה והן ביעדים מרוחקים נוספים. הניסיון המוכח של שני הצדדים, והתנאים הייחודיים בתעשיית התעופה, יאפשרו לשותפים למממש את הפוטנציאל הגלום בחברת התעופה TUS. עסקה זו משתלבת היטב באסטרטגיה של החברה להפוך לשחקן גלובלי, תוך כדי מתן פתרונות למטוסים שבבעלות החברה, ותוך ניצול ההזדמנויות העסקיות שיש בעולם התעופה וניצול הסינרגיה עם פעילות החכרת המטוסים של החברה".