הר הבית | דעה

לא משנה אם הלכה או פיקוח נפש, ליהודים אין מה לחפש בהר הבית

תומכי העלייה להר הבית טוענים כי "מי ששולט בהר, שולט בכל המדינה", זה נכון, אך השליטה צריכה להתבצע לפי שיקולים ביטחוניים של מדינת ישראל ולא על מנת לספק את היצר ליהודים שמחפשים הרפתקאות • פיקוח נפש הוא לא הדבר החשוב ביותר, אלא הוא הדבר היחיד שחשוב

כוח מג"ב חוסם את הכניסה לכיפת הסלע / צילום: AP Mahmoud Illean
כוח מג"ב חוסם את הכניסה לכיפת הסלע / צילום: AP Mahmoud Illean

המאבק של גורמים בציונות הדתית מול ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים לאפשר ליהודים לעלות להר הבית שוב הביא את הוויכוח בין החברה החרדית לחברה הדתית על העלייה להר. חלק מהציונות הדתית מתנגד לעלייה ומנגד יש כאלה שמעודדים עלייה, ואף נאבקים שיעלו כמה שיותר יהודים.

הברון רוטשילד נכנס להר הבית בשנת 1914, במהלך שהותו בירושלים. הרב קוק, ממנהיגי החברה הדתית בארץ, כתב באגרותיו כי "ליבי נמחץ מאוד על מה ששום איש לא העיר אותו שהוא דבר אסור". מאחר והר הבית הוא מקום קדוש מאוד, ולפי רוב גדולי התורה מהחברה החרדית וגם מהציונות הדתית, אין אנו יודעים בוודאות היכן מותר ליהודי להיכנס, מכיוון שלאדם טמא אסור להיכנס למקומות מסוימים בהר הבית.

יש אמנם כמה רבנים מהציונות הדתית שכן מתירים לעלות, אך ביהדות יש את הנושא של ללכת אחרי הרוב, "אחרי רבים להטות", אז הרבנים הראשיים לדורותיהם, כולל כל מנהיגי היהדות החרדית בעולם כולו, אסרו מתכלית האיסור לעלות להר.

חשוב לציין שהשיקול של הרבנים לאסור את העלייה הוא ראשית הנושא ההלכתי, אך הנושא של פיקוח נפש נמצא בחשיבותו לא פחות מהנושא ההלכתי. תומכי העלייה להר הבית טוענים כי "מי ששולט בהר, שולט בכל המדינה" - שזה נכון, אבל השליטה צריכה להתבצע על פי שיקולים ביטחוניים לטובת ביטחון ישראל ולא לטובת סיפוק היצר של יהודים שמחפשים רגש. הר הבית חייב להיות נשלט על ידי ישראל, עם כל הביטחון האפשרי, שוטרים חייבים להיות בהר 24 שעות, לוודא שלא חלה סכנה למתפללים בכותל המערבי.

אך אחרי שביטחון ההר קיים בצורה מלאה, אין לנו היהודים מה לחפש שם, מעבר לנושא ההלכתי. מלחמת דת היא מסוכנת לא פחות ממלחמת טריטוריה. בדיוק כמו שמוסלמים לא מתפללים בכותל, יהודים לא צריכים להתפלל בהר הבית, גם אם הם צודקים על פי חוק - לא תמיד חייבים להיות צודקים, אבל תמיד חייבים להיות חכמים.

פיקוח נפש הוא הדבר היחיד שחשוב

פיקוח נפש הוא לא הדבר החשוב ביותר, אלא הוא הדבר היחיד שחשוב. כל השאר פשוט לא רלוונטי, אם שוטרים או אזרחים נהרגים ברחבי ישראל או ברחבי העולם בגלל שהר הבית הפך לזירת קרב בין יהודים למוסלמים, משהו כנראה השתבש אצלנו והטיעון הדמגוגי "אז בואו נעזוב את ירושלים כי הערבים רוצים" הוא טיעון עקר, כי מלחמת דת היא נוראה ומיותרת, וגורמת לאסונות, מלחמת טריטוריה היא משהו עליו נלחמים, אבל לא משהו שעליו מתאבדים.

כמו שיש חבורת אנשים לבושים כחרדים שמחניפה לאייתולות באיראן ומשתתפת בכנסים אנטי ישראליים באופן קבוע, חלקם גם נפגשו עם מחמוד אחמדינג'אד, הנשיא לשעבר של איראן, כך ישנם חבורה קטנה שלבושה כחרדים ומטעה את מי שרואה אותם. אלו אמנם נראים חרדים, אך הם מצפצפים על הוראת כל הרבנים החרדים.

אייפון ואינטרנט אסורים אצל החרדים, אבל מכיוון שזאת גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה, מצאו פתרונות יצירתיים של "כשר" או "מוכשר" או "מאושר", אבל עלייה להר הבית היא מסוכנת וגורמת לשפיכות דמים, ואין שום היתר מצד כל הרבנים המובילים בעולם לעלות לשם.