מיום שלישי: הנוחתים בנתב"ג יידרשו לשלם על בדיקות הקורונה

כיום גובה חברת אומגה 45 שקל לבדיקה בנתב"ג • המדינה קובעת כי הנוחתים ישלמו 100 שקל לכל בדיקה, כאשר המזמינים מראש, לנוחתים בנתב"ג בלבד, יוכלו לשלם 80 שקל על הבדיקה

בדיקת קורונה / צילום: Shutterstock, Horth Rasur
בדיקת קורונה / צילום: Shutterstock, Horth Rasur

מיום שלישי בשבוע הבא (1 ביוני) הנוחתים בנתב"ג יידרשו לשלם על בדיקות הקורונה שמחייב משרד הבריאות מכלל המגיעים ארצה. בכך ייחסכו מאות מיליוני שקלים מקופת המדינה המממנת כיום את הבדיקות האמורות. אלא שהמחיר שקבע משרד הבריאות מוביל להרמת גבה ולא במקרה: בשעה שהזכיין שכיום מציע שירות של בדיקות קורונה ליוצאים לחו"ל, חברת אומגה, גובה 45 שקל לבדיקה, המדינה קובעת כי הנוחתים ישלמו 100 שקל לכל בדיקה, כאשר המזמינים מראש, לנוחתים בנתב"ג בלבד (ולא למגיעים במעברים היבשתיים), יוכלו לשלם 80 שקל על הבדיקה.

על-פי ההנחיות, כלל הנכנסים לישראל, לרבות מחלימים ומחוסנים, מחויבים בביצוע בדיקת PCR בעת הנחיתה בנתב"ג או במעבר מעברי הגבול לפי התקנות. מי שלא יבצע את הבדיקה צפוי לקנס של 3,500 שקל בגין הסירוב.

משרד הבריאות החליט כי חברת פמי פרימיום היא שתבצע את הבדיקות במקום אומגה שנאלצת להתפנות אחרי שנפסלה זכייתה במכרז שהפעילה רשות שדות התעופה. פמי תחל בהפעלת המערך ב-10 ביוני וכך באופן תמוה למדי יתייקר המחיר שהצרכן ישלם.

זאת ועוד מי שאמור לנחות אחרי 1 ביוני וכבר הזמין בדיקה שלאחר הנחיתה, יקבל הודעת ביטול עם לינק להרשמה מחדש הכוללת את הדרישה לתשלום. מ-10 ביוני תבצע חברת פמי את הבדיקות והיא שתידרש להציע את שירותי ההרשמה באתר שלה.

במעברי הגבול היבשתיים (בשלב זה פתוח רק מעבר טאבה לסיני) לא ניתן לשריין בדיקה מראש ולשלם עליה מחיר מוזל. התשלום, באשראי בלבד, יגבה מבעוד מועד באתר חברת "שיבא-טרגט", או בעת המעבר.

בנוסף קובע משרד הבריאות כי מ-1 ביוני היוצאים לחו"ל לא יוכלו לבצע בדיקות קורונה בקופות חולים. בדיקות אלה יבוצעו בתשלום. כאן יש לציין כי מדינות רבות מוותרות על חובת הבדיקה לתיירים מחוסנים המגיעים מישראל (דוגמת ספרד, יוון ועוד).

"חשוב להבהיר! בדיקות במימון ציבורי אינן מיועדות עבור יציאה וכניסה לישראל", כך בהודעת משרד הבריאות. אמירה צודקת בהחלט אך לא ברור מדוע עם חובת התשלום האמורה מגיעה התייקרות של יותר מפי 2 ביחס למחיר שספק שהמדינה בחרה כבר קבע.

בתוך כך מאריך משרד הבריאות את תוקפה של רשימת המדינות האדומות שהנסיעה אליהן מחייבת אישור ועדת חריגים ובידוד בחזור לכלל הנוחתים עד 13 ביוני. הרשימה כוללת את אוקראינה, אתיופיה, דרום אפריקה, ברזיל, הודו, מקסיקו וטורקיה. ב-31.5 יצטרפו לרשימה גם רוסיה וארגנטינה. החובה לבידוד או לאישור חריג לא חלה על מי שטס בטיסות המשך (קונקשן) מאחת מהמדינות הללו.