וואטסאפ משנה את הכללים. מה יקרה אם לא תאשרו את המדיניות?

לפני כמה חודשים, אפליקציית העברת המסרים הציבה אולטימטום למשתמשים: תאשרו את המדיניות החדשה שנכנסת לתוקף בקרוב - או שחשבונכם יימחק • מאז החברה הספיקה לאיים מחדש בכמה דרכים, אך התקפלה שוב ושוב • מהו שינוי המדיניות, ומה אתם צריכים לדעת? • גלובס עושה סדר

וואטסאפ. בקרוב יהיה אולטימטום נוסף? / צילום: Shutterstock, Mr.Whiskey
וואטסאפ. בקרוב יהיה אולטימטום נוסף? / צילום: Shutterstock, Mr.Whiskey

אין ספק שכוחה של ווטאסאפ בישראל הוא משמעותי ביותר. למרות כל הסערות האחרונות, אפשר להגיד בביטחון שהאפליקציה שנרכשה על ידי פייסבוק בשנת 2014 תמורת 16 מיליארד דולר, היא האפליקציה הפופולרית בארץ להעברת מסרים. ודווקא בגלל זה, כל סערת הפרטיות שמתחוללת בחודשים האחרונים בתוך האפליקציה הירוקה, מעוררת כעס ודאגה רבים מצד המשתמשים.

למעשה, אחד הדברים שהיו ברורים מתחילת הסיפור, הוא שפייסבוק ו-וואטסאפ עשו טעות הסברתית חמורה, מה שהוביל לתגובות קשות. מה גם שהאיומים של החברה לא הועילו כלל כאן. החלטנו לעשות סדר בפרשה, איך הכל התחיל ומה ההתפתחויות האחרונות.

מהו שינוי המדיניות השנוי במחלוקת?
בחודש ינואר האחרון, ביקשה החברה את אישור המשתמשים לעדכון מדיניות שהוא ברובו מסחרי. החברה הורתה למשתמשים לאשר את מסירת המידע שלהם לפייסבוק, כולל מידע על הטלפון, סוג הדפדפן, הרשת הסלולרית ועוד. מבחינת פייסבוק, הסיבה למהלך שכזה היא כדי להעניק שירותים טובים יותר ללקוחות עסקיים, כמו עסקים ומפרסמים.

בהודעה המקורית שקפצה למשתמשים בינואר נכתב כי במדיניות החדשה ישנם שלושה עדכונים מרכזיים. הראשון - "השירות של וואטסאפ וכיצד אנו מעבדים את הנתונים שלכם", השני - "כיצד עסקים יכולים לעשות שימוש בשירותים המתארחים בפייסבוק כדי לאחסן ולנהל את הצ'אטים שלהם בוואטסאפ", והשלישי - "כיצד אנו משתפים פעולה עם פייסבוק כדי להציע אינטגרציות בין מוצרי חברת פייסבוק". או במילים אחרות - שימוש במידע הכללי שלכם כדי להתאים לכם פרסומות וכדי לסנכרן כמו שצריך את השיחות בין פייסבוק לבין וואסטאפ.

ולמען האמת שאין כאן באמת בשורה גדולה. וואטסאפ היא שירות חינמי, ולכן חייבת להיות תמורה כלשהי לשימוש שאנחנו עושים. וכמו שאתם כבר מכירים, כשאנחנו לא משלמים על המוצר, אנחנו המוצר. נכון שצריכים להיות גבולות וקווים אדומים, אבל זה המחיר שאנחנו משלמים כשאנחנו משתמשים באפליקציות החינמיות.

מה גרם למשתמשים לכעוס כל כך?
למעשה, מה שככל הנראה עורר את העצבים של המשתמשים, לא הייתה המדיניות החדשה, אלא האולטימטום המוזר שהציבה החברה: אם לא תאשרו את המדיניות החדשה עד 8.2, לא תוכלו להשתמש יותר באפליקציה. מהר מאוד החברה החליטה לדחות את האולטימטום הזה לתאריך 15.5, אך השאירה את האיום על כנו. כשהחליטה לדחות את האולטימטום, עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, כתבה פוסט בנושא.

"עדכון המדיניות הזה לא משפיע בשום דרך על העובדה שכל ההודעות שאנחנו שולחים ומקבלים בוואטסאפ הן פרטיות לחלוטין ומוצפנות מקצה לקצה", כתבה סופר תאני, והוסיפה: "העדכון האחרון מתייחס רק לשינויים בנוגע לאופן שבו עסקים יכולים להשתמש בוואטסאפ כדי ליצור קשר עם לקוחות". לצד המילים האלו, וואטסאפ התחילה במסע הסברתי קשוח, כדי להבהיר את מה שהרגיז את המשתמשים: החברה לא יכולה לראות את ההודעות הפרטיות והשיחות שלכם.

"גם לוואטסאפ וגם לפייסבוק אין יכולת לראות את ההודעות הפרטיות שאנשים שולחים וגם לא לשמוע את השיחות שהם מנהלים. אנחנו לא יכולים לקרוא הודעות או לשמוע שיחות בין חברים, בני משפחה ושותפים לעבודה. כל מה שאנשים משתפים וכותבים בוואטסאפ הוא פרטי, ונשאר רק בין המשתתפים באותה השיחה - זה לא השתנה וזה לא הולך להשתנות!", כתבה סופר תאני בפוסט שלה. וכבר בדחיית הדדליין, כתבה החברה כי היא תשקיע "מאמצים נוספים לביטול הבלבול שגרם המידע המוטעה".

מה קרה כשהגיע הדדליין השני?
כשבוע לפני 15.5 המיוחל, החברה פרסמה בלוג וכתבה כי "שום חשבון לא יימחק ב-15 במאי בגלל העדכון הזה ואף אחד לא יאבד את הפונקציונליות של וואטסאפ". זאת אומרת, וואטסאפ התקפלה מהאיום הראשוני שלה כשהבינה את המצב בשטח, ואיך המשתמשים כבר לא תמיד יסכימו לאשר מדיניות בלית ברירה. אך וואטסאפ החליטה להשאיר איום לא פחות מאיים על המשתמשים.

נכון שב-15.5 לא יימחק שום חשבון או תוגבל הפעילות, אך עם הזמן המשתמשים אכן היו אמורים להיתקל בפונקציונליות מוגבלת בשימושים שונים של וואטסאפ. לדוגמה: המסרבים לא יוכלו לגשת לרשימת הצ'אטים שלהם, אבל כן יוכלו לענות לשיחות וידאו. מנגד, יהיה אפשר להיכנס דרך ההתראות להודעה שהתקבלה ולהגיב בחזרה. אחרי כמה שבועות, גם קבלת התראות או שיחות תיפסק.

אך גם זה השתנה. החברה התקפלה שוב?
וואטסאפ אישרה ל-TNW במהלך הסופ"ש כי גם האולטימטום הזה יורד מהפרק. דובר החברה אישר לגלובס כי "לאור הדיונים האחרונים עם רשויות ומומחי פרטיות, אנו רוצים להבהיר כי כרגע לא נגביל את הפונקציונליות למשתמשים שלא אישרו את המדיניות. אנו נמשיך להזכיר למשתמשים מדי פעם על העדכון - גם כשאנשים ישתמשו בתכונות הקשורות לעדכון כמו תקשורת עם עסק שמקבל תמיכה מפייסבוק", כך נמסר מדובר פייסבוק.

למה החברה מתקפלת שוב ושוב?
פרופסור מיכאל בירנהק, סגן דקאן למחקר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב, מומחה להגנת הפרטיות, אומר כי ככל הנראה פייסבוק הבינה את הטעות שלה, גם אם זה מאוחר מדי. "למרות שמאזן הכוחות הוא פייסבוק החזקה מול הציבור המפוזר והחלש, הייתה מחאה גדולה מאוד ומספיק רחבה. פייסבוק הבינו מעט מדי ומאוחר מדי שהמשתמשים לא פראיירים, או לפחות לא כולם. ויש פה בעיית יחסי ציבור".

פרופסור בירנהק טוען כי "פייסבוק היא מפלצת מידע שחיה, נושמת ומתפרנסת מהמידע של הגולשות והגולשים שלה. היא מבוססת על עסקה שכביכול השירות ניתן בחינם, אבל בעצם מבוסס על איסוף מידע אישי בהיקפים עצומים. עיבוד המידע הוא התאמת פרסומות ומכירת המידע לכל המרבה במחיר". והבעיה המרכזית לטענת בירנהק, היא ש"רב הנסתר על הגלוי מבחינת פייסבוק. ענקית האינטרנט לא נדיבה במידע על התוכניות שלה, וגם כשהיא מספרת זה עטוף בממבו ג'מבו".

כדי שרשת חברתית תהיה רשת חברתית או כדי שאפליקציה להעברת מסרים תהיה רלוונטית, אנשים צריכים להיות באותו המקום. "אם אני רוצה לעשות ברשת חברתית, אני לא יכול להיות במקום לבד. אם אני רוצה להשתמש באיזו אפליקציה לשיחות, אז אני צריך שהחברים שלי והשיח שלי גם יהיו שם. ולכן כשהם הודיעו על מיזוג המידע, אין ללקוחות את האפשרות באמת לעזוב", אמר בירנהק. לכן, בירנהק קורא למשתמשים לשים לב לפרטיות שלהם ברשת ולהשתמש בשירותים מקבילים מאובטחים, כדוגמת סיגנל וטלגרם.