כיצד מתבצע סיקור תיק האלפיים בגלובס?

אנו משתדלים לסקר ברצינות מרבית את הליך ההוכחות במשפט האלפים במסגרתו נאשמים ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס • כל פרט מידע שנכתב על ידינו מבוסס על דברים שראינו או שמענו בעצמנו או שהוצלבו על ידינו

אילן ישועה בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה בדרך למשפט / צילום: יוסי זמיר

בגלובס אנו משתדלים לסקר ברצינות מרבית את הליך ההוכחות במשפט האלפים במסגרתו נאשמים ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס. מכיוון שמדובר בתיק לא שגרתי המתנהל בצורה לא שגרתית חשוב לנו לתאר בשקיפות כיצד בחרנו לסקר אותו ומדוע.

דיוני ההוכחות מתקיימים שלוש פעמים בשבוע משעה 9:00 עד השעה 15:30. לכל דיון מגיעים לסירוגין ניצן שפיר וכותב שורות אלה מטעם גלובס על מנת לסקר את המתרחש על פי מראה עיניים ומשמע אוזניים. החלוקה בין הכתבים נועדה לאפשר למערכת להמשיך ולסקר סוגיות נוספות, מה גם שאנחנו מאמינים שסיקור בידי שני גורמים שונים יכול רק לתרום לאמינות ודיוק הדיווח.

חשוב לציין, מספר גורמים מוציאים הודעות לעיתונות ובהם תיאור של האירועים מנקודת מבטם. על פי החלטת המערכת, אנחנו בגלובס (להבדיל מגורמים אחרים בתקשורת) לא מסתמכים על ההודעות הללו. כל פרט מידע שנכתב על ידינו מבוסס על דברים שראינו או שמענו בעצמנו או שהוצלבו על ידינו. כללים אלו אמנם תורמים לדעתנו לאמינות הדיווחים אבל לעתים יוצרים פער זמנים בין האירועים לבין סיקורם.

עד השבוע ישבו העיתונאים מחוץ לאולם הדיונים וצפו באמצעות מצלמות במעגל סגור במתרחש באולם, מה שהקשה עוד יותר על הסיקור. בעקבות ההקלות בנהלי הקורונה החל מהשבוע יורשו העיתונאים לנכוח באולם עצמו. למרות זאת, בשל ריחוקנו מדוכן העדים ועקב סירוב הנהלת בתי המשפט והרכב השופטים לספק לעיתונאים מסך מתאים, פעמים רבות אנו לא קולטים במדויק את הראיות והמוצגים שמוגשים לעד. אנחנו סבורים שקשיים טכניים אלה מקשים על כל העיתונאים לסקר בצורה מדויקת את התנהלות המשפט, דבר שפוגע בזכות הציבור לדעת. עוד לא מאוחר לתקן את המעוות ולאפשר סיקור מיטיבי כיאה לתיק דרמטי זה.