מוטי בן משה רוצה עוד אנרגיה: משתלט על חברת תחנות הכוח גלובל פאוור

אלון רבוע כחול של בן משה הגיעה להחזקה של 46% ממניות החברה שמוביל אהוד בן ש"ך • זאת בעקבות השקעה של 67 מיליון שקל, בעיקר במניות המייסד ניסן כספי

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

כשנתיים לאחר שהפך לבעל עניין בחברת תחנות הכוח ג'י.פי גלובל פאוור, הופך מוטי בן משה לבעל המניות הגדול בה, עם רכישת כ-41% ממניותיה, עיקרן מידי משפחת המייסד ניסן כספי, ובהשקעה של כ-67 מיליון שקל.

בכך הופך בן משה, באמצעות חברת אלון רבוע כחול שבשליטתו, לשותף בשליטה בגלובל פאוור, עם החזקה של כ-46%, לצד היו"ר אהוד בן ש"ך (שייסד את החברה עם כספי) המחזיק בכ-40% מההון. הנכס המרכזי של גלובל פאוור הוא החזקתה בחברת טריפל אמ, בעלת השליטה בתחנת הכוח באר טוביה (IPM).

מדובר בתחנת כוח בהספק של כ-450 מגוואט המיוצרים על בסיס גז טבעי, באמצעות טורבינת גז וטורבינת קיטור, הממוקמת באזור התעשייה בבאר טוביה שבסמוך לקריית מלאכי. ההפעלה המסחרית של התחנה החלה בחודש פברואר האחרון.

גלובל פאוור מחזיקה בעקיפין בכ-29% ממניות IPM, ואלון רבוע כחול של בן משה  בכ-15%. עוד שותפים בפרויקט תחנת הכוח קרן נוי, לאומי פרטנרס ויצחק מירילשווילי באמצעות קרן יסודות.

אלון רבוע כחול עדכנה, כי חתמה על הסכם לרכישת מניות משפחת כספי, בשיעור של כ-35% מההון ממניות גלובל פאוור, תמורת כ-57 מיליון שקל, ובמקביל עדכנה על רכישת נתח של כ-5% ממניות חברת האנרגיה מחוץ לבורסה, מידי בית ההשקעות ילין לפידות, תמורת כ-10 מיליון שקל נוספים (מחיר של 9.5 שקל למניה). השלמת העסקה מול משפחת כספי - שהעמידה את מניותיה למכירה כבר לפני כשנתיים - כפופה לכמה תנאים.

טרם הדיווח אודות הרכישה נסחרה גלובל פאוור בשווי של 180 מיליון שקל. מניית החברה הגיבה לעדכון בזינוק דו-ספרתי, שהגיע לכ-30% ושלח את המניה לטווח של 11-12 שקלים. טרם העליות הנוכחיות, מניית החברה הציגה תשואה אפסית מתחילת השנה וטיפוס של כ-30% מאז החלה להיסחר באפריל 2018.

החזקותיה של משפחת כספי בגלובל פאוור הן באמצעות החברה הפרטית כר אקו אחזקות, שבה בעלי המניות העיקריים הם דנה כספי, בת זוגו של מייסד החברה ניסן כספי, ואחיה של דנה, ירון רווח. בן ש"ך מחזיק את מניותיו בגלובל פאוור באמצעות החברה הפרטית פריז אחזקות.

באפריל 2020 הודיעה משפחת כספי לבן ש"ך על ביטול הסכם בעלי המניות, "לאור טענות על הפרה יסודית של ההסכם", אולם בן ש"ך מצידו טען כי "אין כל בסיס להודעת הביטול" ולכן זו אינה תקפה. לפי דוחותיה הכספיים של גלובל פאוור ל-2020, בן ש"ך ודנה כספי הם בעלי השליטה בחברה.

בן ש"ך נאלץ להשוות להשקעת בן משה

כאמור בספטמבר 2019 הפך בן משה לבעל עניין בגלובל פאוור, כשרכש באמצעות אלון רבוע כחול מניות בכ-10 מיליון שקל במסגרת הנפקה שביצעה גלובל פאוור, שנועדה לשם מימון פעילותה (כפי שכתבו רואי החשבון שלה בדוחות הכספיים שפורסמו אז). השקעה זו בוצעה לפי מחיר מניה של 8.5 שקלים - שהיה באותה עת גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק וממחיר המינימום שנקבע למניה בהנפקה.

מי שרכש את יתרת המניות באותה הנפקה, ונאלץ להשוות למחיר הצעתו של בן משה, הוא בן ש"ך שהשקיע אז כ-7 מיליון שקל, כפי שהודיע שיעשה לפני ההנפקה, כדי לשמור על חלקו בחברה.

בשלב הנוכחי, הכנסותיה של גלובל פאוור מפעילות שוטפת מצומקות ומגיעות בעיקר מסעיפי מימון, בקשר לשערוכי נכסים שונים. בסיכום 2020 הכנסותיה נשחקו בכ-60% והסתכמו ב-22 מיליון שקל, ולצד זאת הציגה הפסד של כ-17 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-7 מיליון שקל ב-2019.

באב"ד נכנס לניהול אלון רבוע כחול

אלון רבוע כחול, הפועלת בתחומי הנדל"ן, האנרגיה והקמעונות, נסחרת בבורסה באמצעות שלוש סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של כ-1.5 מיליארד שקל. החברה מחזיקה בשליטה בשתי חברות בורסאיות - רבוע נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב ודור אלון, המפעילה תחנות דלק וחנויות נוחות. עוד מחזיקה אלון רבוע כחול בחברת נעמן, העוסקת בשיווק מוצרים לבית ומוצרים נוספים.

באחרונה עלתה אלון רבוע כחול לכותרות בעקבות מינויו של שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, לתפקיד מנכ"ל החברה. עלות העסקתו השנתית באלון רבוע כחול ישראל עשויה להגיע עד ל-4 מיליון שקל. זאת על בסיס תגמול חודשי של 165 אלף שקל (בתוספת מע"מ) ומענק שנתי בסכום מקסימום של 12 משכורות, בתלות בתוצאות וביצועי החברה.