דויטש ובירם מביאים לבורסה את חברת המימון לנדל"ן ברקת לפי שווי של 300 מיליון שקל

הנפקתה הצפויה של ברקת, שנחשפה בגלובס, מביאה לבורסה המקומית עוד חברה המעמידה מימון לקבוצות בעלי קרקע לצורך ליווי הקמה של פרויקטים

היו"ר רוני בירם ועדי גזית, המנכ"ל / צילום: אלי דסה
היו"ר רוני בירם ועדי גזית, המנכ"ל / צילום: אלי דסה

טיוטות התשקיפים ממשיכות לזרום לבורסה של ת"א לקראת הנפקות ראשוניות, ובהן גם זו של חברת מימון הנדל"ן ברקת קפיטל, שהוקמה על-ידי רוני בירם וגיל דויטש, צמד מייסדי בית ההשקעות אקסלנס, ש"אחראים" גם להנפקתה של קרן התשתיות קיסטון ריט  בגל הנוכחי.

ברקת, אותה הקימו דויטש ובירם לצד עדי גזית, המכהן כמנכ"ל החברה (בירם הוא היו"ר), מבקשת לגייס כ-100 מיליון שקל לפי שווי של כ-300 מיליון שקל לפני הכסף. גזית מחזיק ב-50% מהמניות, ובירם ודויטש ב-50% הנותרים. דורית סלינגר, שהייתה הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, ורון הדסי, שהיה יו"ר אלביט הדמיה , הם דירקטורים בחברה, וזאב ילינק, יוצא בנק לאומי, הוא יו"ר ועדת האשראי.

ברקת, שדבר הנפקתה הצפויה נחשף בגלובס בפברואר השנה, הוקמה ב-2015. פעילותה מתרכזת בעיקר בהעמדת הלוואות לקבוצות בעלי קרקע לצורך ליווי הקמה של פרויקטים. בין היתר מפרטת החברה בתשקיף מספר פרויקטים שמימנה - בבת ים, בגבעת זאב, בירושלים ובת"א.

מסגרת תיק האשראי לפרויקטים של החברה עמדה בסוף 2020 על 422 מיליון שקל (ריבית אפקטיבית ממוצעת של 10.5%). לדבריה, נכון להיום מתקיימים תהליכי מו"מ לטובת אשראי לפרויקטים בהיקף של 3-3.5 מיליארד שקל, ובאשר לשישה פרויקטים מתוכם, בהיקף מצטבר של מעל 2 מיליארד שקל, כבר נחתמו מזכרי הבנות. תמורת ההנפקה תשמש את החברה לפירעון חובות קיימים של מימון פרויקטים חדשים.

גל של חברות מימון בבורסה

הנפקתה הצפויה של ברקת משתלבת במה שנראה כרצף הנפקות של חברות מימון חוץ-בנקאיות, שמעמידות אשראי לענף הנדל"ן המקומי, וזאת כשברקע נהנה הענף, בעיקר בתחום המגורים, מעדנה הבאה לידי ביטוי בביקושים גבוהים, עליית מחירים וצפי להמשך המגמה גם בעתיד הנראה לעין.

מדובר בחמש חברות לפחות, הפועלות בסגמנטים שונים של מימון לתחום הנדל"ן. הראשונה מביניהן, שכבר הגיעה לבורסה, הייתה חברת מניף , שבשליטת מבטח שמיר  של מאיר שמיר, העוסקת במתן פתרונות מימון ליזמי נדל"ן, שהשלימה את הנפקתה בסוף שנת 2020, וגייסה במסגרתה כ-200 מיליון שקל. החברה נסחרת כיום בשווי של מעל 700 מיליון שקל.

חברה נוספת הפועלת בתחום, ואשר השלימה בחודש שעבר את הנפקתה, היא גמלא הראל  נדל"ן למגורים, בשליטת היו"ר אפי שפיטלני, בשותפות עם קבוצת הביטוח והפיננסים הראל. החברה, שמעמידה מימון ליזמי נדל"ן בעיקר בענף הבנייה, גייסה בשלהי מאי כ-122 מיליון שקל, ונסחרת כעת בשווי של 450 מיליון שקל.

מי שעוד מתכננת הנפקה היא חברת המימון ליזמים ולחברות בנייה מכלול, שהוקמה על-ידי אורי פז (לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים), צבי זיו (לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים) וכמה שותפים נוספים. אלא שלקראת מהלך הגיוס של מכלול התעורר מאבק מול חברת המימון החוץ-בנקאי פנינסולה בנוגע לרכישת קרן תמוז, המעמידה אשראי לעסקים בינוניים ומנוהלת בידי פז וזיו. לא מן הנמנע כי המאבק בין מכלול לפנינסולה יחבל בתוכניות ההנפקה.

כפופה לפחות מגבלות ורגולציה

בברקת מציינים כי החברה עובדת לפי מתודולוגיות ושיטות עבודה שבבסיסן דומות לאלו של המערכת הבנקאית. במצגת שפורסמה למשקיעים נכתב, כי ברקת היא חלוצה בענף, וכי מימון מסוג זה מחייב ליווי צמוד עם זמני תגובה מהירים, המותאם לשלביו השונים של הפרויקט.

החברה מעמידה הלוואות כחוב בכיר, המגובות במשכנתה, ושעבודים מדרגה ראשונה לטובת החברה; שיעור המימון הוא לרוב עד 65% מתקציב הפרויקט, או 65% משווי הקרקע/הנכס. מלבד מימון הקמת פרויקטים, היא מציעה גם הלוואות גישור ליזמים ולקבוצות. לדברי החברה, היא נהנית מגמישות ומיתרון תחרותי ביחס לבנקים ומוסדות פיננסיים, הכפופים למגבלות תפעוליות, ביורוקרטיות ורגולטוריות. נכון לסוף 2020, הריבית האפקטיבית הממוצעת שלה הייתה 10.5%.

נכון לסוף 2020 היו לחברה יתרות מזומנים בסך 13.6 מיליון שקל, ירידה לעומת 22.5 מיליון שקל בסוף 2019, המוסברת בשימוש במזומנים לצורך פעילות שוטפת וגידול בתיק ההלוואות.

ב-2020, הכנסות החברה ממימון הסתכמו ב-32.6 מיליון שקל, צמיחה של 78% לעומת 2019, בעקבות הגדלת הפורטפוליו. הכנסות המימון נטו היו 10.1 מיליון שקל, עלייה מ-5.7 מיליון שקל ב-2019. החברה הציגה בשנה החולפת רווח נקי של 4.6 מיליון שקל, בהשוואה ל-2.1 מיליון שקל ב-2019.

בחברה מציבים לעצמם יעדים עסקיים הכוללים ביסוס מעמדה כמובילה בתחום, חיזוק מבנה ההון, גיוון וטיוב של מקורות האשראי ותמהיל הלקוחות ועוד.

ברקת קפיטל | תעודת זהות
תחום עיסוק: העמדת מימון בתחום הנדל"ן
היסטוריה: הוקמה בשנת 2015 ע"י רוני בירם, גיל דויטש ועדי גזית, המכהן כמנכ"ל
נתונים: בעלי המניות הם גזית וחברת טלפוקס (של בירם ודויטש). הכנסות 2020: 32.6 מיליון שקל; רווח נקי 2020: 4.6 מיליון שקל