המפתח אצל ליברמן: האם התוכניות הירוקות של ממשלת השינוי יתממשו?

בהסכמים הקואליציוניים של הממשלה הצפויה מוזכר לראשונה משבר האקלים • זנדברג צפויה להיות השרה להגנת הסביבה, אך מימוש השאיפות שלה תלוי דווקא בליברמן • אלה הדברים שעליהם לעשות כדי להעלות את ישראל לרכבת הירוקה של המדינות המפותחות

אביגדור ליברמן. שר האוצר שבדרך / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן. שר האוצר שבדרך / צילום: שלומי יוסף

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, בשבוע הבא תושבע ממשלה חדשה ותיכנס לתפקידה שרה חדשה להגנת הסביבה: ח"כ תמר זנדברג. למעשה, זנדברג היא היחידה, מלבד גלעד ארדן, שביקשה לכהן כשרה להגנת הסביבה. היא גם הראשונה שהצליחה לשלב בהסכמים הקואליציוניים הבטחות הנוגעות למאבק במשבר האקלים. למרות כל זאת, מי שבאמת יוכל להאיץ את המאבק במשבר האקלים הוא כנראה דווקא שר האוצר המיועד ליברמן.

קווי היסוד הירוקים של הממשלה

ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת השינוי מציינים לראשונה את חשיבות המאבק בהתחממות הגלובלית: "הממשלה תוביל יעדים שאפתניים לצמצום הפליטה הפחמנית בישראל במסגרת חוק אקלים, שיכיל מנגנון תמחור פחמן".

תמר זנדברג / צילום: מאיה ברן
 תמר זנדברג / צילום: מאיה ברן

קווי היסוד אף קובעים כי הממשלה תפעל לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה ולהפחתת זיהום האוויר באמצעות קידום אנרגיות מתחדשות והפחתת התלות בדלקים מזהמים, ובכלל זה קידום תוכנית אב למשק האנרגיה. לפתחה יתגלגלו אתגרים משולבים רבים: שדרוג יעדי האנרגיה המתחדשת, אישור תוכנית להפחתה דרסטית של הפחמן בכלכלה, העברת חוק אקלים ויישור קו עם המדינות המתקדמות בעולם בזירת האקלים.

תמחור פחמן בדרך?

אחד הכלים המשמעותיים ביותר לקידום תפנית בתחום האקלים והסביבה, הוא מנגנון לתמחור פחמן. מיסי פחמן נועדו להוסיף את מחיר פליטת גזי החממה או התחלואה והתמותה הנגרמת כתוצאה מהזיהום, למחיר הבסיס של האנרגיה הפוסילית המזהמת. לפי המשרד להגנת הסביבה, 92% מתוך 35 מדינות ה-OECD מפעילות מנגנוני תמחור פחמן, למעט טורקיה ואוסטרליה, וכמה מדינות בארה"ב. לכן, ארגון ה-OECD ממליץ כבר כמה שנים באופן פרטני לממשלת ישראל לשקול תמחור פחמן באמצעות מנגנון הבלו על דלקים, ובכך לכסות 80% מפליטות גזי החממה.

בין האוצר להגנת הסביבה

מס הפחמן מוחל בדרך כלל באמצעות מיסוי על השימוש בדלקים בתעשייה לייצור חשמל ולתחבורה, ובהרבה מדינות הוא מתרחב לכלל הסקטורים במשק. מדובר באתגר גדול של הממשלה הבאה, שעתיד לעורר מאבקים רבים בזירה העסקית ובין משרדי הממשלה.

במשרד להגנת הסביבה אמנם דוחפים ליישום פרקטיקות מתקדמות בתחום, אך המפתחות להשגת היעדים השאפתניים שלהם, יהיו כנראה בידיים של אביגדור ליברמן, שר האוצר המיועד ויו"ר המפלגה שצפויה להחזיק בוועדת הכספים של הכנסת.

משרד האוצר שואף כיום לגבש יחד עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה מנגנון תמחור שימסה מזהמים מקומיים שמגבירים תחלואה ומובילים לזיהום, אך פחמן לא נמנה בניהם. באוצר חוששים כי מנגנון שיתמחר פחמן יגרום לתעדוף של הדלק המזהם מזוט, בשל תכולת הפחמן הנמוכה יותר שלו.

העבודה על מנגנון התמחור צפויה להסתיים לקראת נובמבר, והשרים הבאים יצטרכו להכריע האם להאיץ את המאבק במשבר האקלים בפרקטיקות כלכליות מתקדמות.
במשרד האוצר מבינים שתמחור פחמן הוא מגמה עולמית, ושהיעדרה של ישראל מהזירה עלול לפגוע בה. הפרלמנט האירופי החליט להטיל כבר משנת 2023 מס פחמן בגבולות על מוצרים המיובאים לשטחו ממדינות שאינן מתמחרות את הפחמן במחירים דומים לאלו של האיחוד ומדינות שלא הציבו יעדי הפחתת גזי חממה שאפתניים.

בעקבות זאת, היצואנים הישראלים עלולים לשלם לאיחוד מיסי גבול על תכולת הפחמן שלהם. מדינות נוספות בוחנות צעדים דומים בעקבות האיחוד, לרבות מדינות מתפתחות כמו סין אשר החלה לאחרונה במנגנון תמחור הפחמן הגדול בעולם.