מבצע "שומר חומות" השאיר את הישראלים בבית, והעסקאות ברשת זינקו

ההוצאות בכרטיסי אשראי בחודש מאי עלו ב-17.5% לעומת החודש המקביל אשתקד, כאשר הגידול המשמעותי מגיע מעסקאות אונליין • במקביל, התאוששות המשק באה לידי ביטוי גם בהיקף משיכות המזומן מהכספומטים, שעלה ביותר מ-19%

קניות ברשת / צילום: Shutterstock
קניות ברשת / צילום: Shutterstock

המשק הישראלי חוזר לשגרה, ולצד הסרת מגבלות התו הירוק ובשבוע הבא גם סיום החובה לעטות מסכות במקומות סגורים, ומתברר כי הישראלים חזרו לקנות, ובגדול. עד כדי כך שגם עשרת ימי מבצע "שומר החומות" לא מנע עלייה בהוצאות של הישראלים בכרטיסי אשראי בשיעור חד של 17.46% בהוצאות בכרטיסי אשראי בחודש מאי, לעומת חודש מאי 2020. זאת, למרות שבמהלך המבצע חלו הגבלות על פעילות המשק במרחק של עד 80 ק"מ מעזה.

נתוני חברת  שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, מצביעים על כך שבמהלך מאי 2021, שבמהלכו חל חג השבועות, הוציאו הישראלים בכרטיסי אשראי סכום כולל של 33.3 מיליארד שקל, לעומת 28.3 מיליארד שקל במאי 2020 ולעומת 31.8 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון (עלייה של 4.5%).

בשל העובדה שרבים נשארו במהלך המבצע בביתם בעקבות סגירת העסקים ומוסדות החינוך, מתברר כי העלייה בהוצאות בכרטיסי אשראי בעסקאות אונליין עלתה בשיעור גבוה יותר מאשר העלייה בהוצאות ברכישות בבית העסק עצמו. ההוצאות בעסקאות אונליין עלו בשיעור של 21.5% והן הגיעו לסכום כולל של כ-19 מיליארד שקל לעומת 15.6 מיליארד שקל במאי שנה שעברה. אמנם גם בהוצאות ברכישות בבתי העסק נרשמה בחודש שעבר עלייה, של 12.53%, והן הגיעו לסכום כולל של 14.3 מיליארד שקל, אך היא הייתה נמוכה יותר.

בחודש מאי האחרון היוו עסקאות האונליין 57% מסך העסקאות שנעשו בכרטיסי אשראי במהלך החודש. בהשוואה לשנים קודמות מדובר בעלייה: במאי אשתקד עמד השיעור הזה על 55% ומאי 2019 על כ-51%.

נתון נוסף המצביע על המשך ההתאוששות של המשק הישראלי הוא העלייה במשיכות המזומן שביצעו הישראלים בכספומטים הבנקאיים. על פי שב"א, נרשמה עלייה חדה של 19.3% בחודש מאי במשיכות מכספומטים, שהסתכמו בהיקף של כ-5 מיליארד שקל לעומת 4.2 מיליארד שקל במאי שנה שעברה. באפריל 2021 הגיעו משיכות המזומן בכספומטים לסכום כולל של 4.9 מיליארד שקל.