מקרי הטבח האחרונים בארה"ב מייצרים את אחת התקופות הגרועות בהיסטוריה

29 אנשים נהרגו בחמישה מקרי ירי מאז שארה"ב נפתחה מחדש לאחר המגפה, זאת אחרי שנה ללא אירועים מסוג זה

הפגנה שקטה לזכר קורבנות הירי ההמוני באטלנטה / צילום: Shutterstock
הפגנה שקטה לזכר קורבנות הירי ההמוני באטלנטה / צילום: Shutterstock

סדרה של מקרי ירי בשלושת החודשים האחרונים, כשארה"ב נפתחה מחדש לאחר מגפת הקורונה, הייתה אחת הגרועות אי-פעם, ובכירי מערכת אכיפת החוק מפחדים שייקרו מקרים נוספים.

היו חמש התקפות בהן נהרגו ארבעה אנשים לפחות במקומות ציבוריים ממרץ עד מאי 2021, שיא לתקופה של שלושה חודשים מאז 1966, על־פי פרויקט האלימות, מאגר מידע על מקרי ירי המוני שמנהלים שני פרופסורים לקרימינולוגיה.

במשך כמעט בדיוק שנה, כשהקורונה אחזה במדינה, לא היו מקרים בהם נורו או נהרגו עוד אנשים במקומות ציבוריים, על־פי הפרויקט. ואז, ב־16 במרץ, בחור בן 21 ירה למוות בשמונה אנשים באתרי נופש באזור אטלנטה. לאחר ההתקפה הזו היה ירי בסופרמקרקט בקולורדו, בבניין משרדים בדרום קליפורניה, במתקן של FedEx באינדיאנפוליס,ובמגרש מתכות בסן חוזה, קליפורניה. בסך-הכול נהרגו 39 אנשים.

בכירי מערכת אכיפת החוק ומומחים להערכת סיכונים אומרים כי גורמים אפשריים לעלייה במספר מקרי הירי כוללים את ההקלה על התקהלויות, הלחץ שהמגפה לחצה על אמריקאים רבים מבחינה נפשית ומכירות שיא של רובים בשנה שעברה.

"יש לנו אנשים שיושבים כבר שנה בלי כלום חוץ מזה זמן לתכנן; כל מה שהם צריכים זו הנקודה שתדחוף אותם לאלימות", אמר מייק סנה, מנהל מרכז המודיעים האזורי של צפון קרולינה, טבור אכיפה פדרלי המזהה איומים באזור ומשתף את המידע עם רשויות אכיפת חוק מקומיות. "היו אנשים שיש להם הרבה זעם, הרבה אנשים שרכשו הרבה כלי נשק".

חוקרים מניחים כי אולי חלק מהתוקפים קיבלו השראה מאחרים, מה שעשוי להסביר את הצברים של מקרים כמו זה שנראה בחודשים האחרונים. ב־2015, מדענית המידע שרי טאוורס גילתה כי 13 ימים לאחר מקרה של ירי המוני ישנה עלייה בסבירות לכך שיקרה מקרה ירי נוסף. טאוורס טענה כי אפקט "ההדבקה" הזה עשוי להיות דומה לזה שהתפתח סביב התאבדויות.

"זה כנראה בגלל שיש אנשים שכבר חווים קשיים ומתחים, ואחד הדברים האלה קורים, הם קוראים על זה, הם לומדים על זה, והם עשויים להתחיל לזהות עצמם עם התוקף", אמר בריאן ווסקואיל, סוכן בדימוס של השירות החשאי שהיה שותף בחיבור מחקרים על התנקשויות במקרי ירי בבתי ספר.

לא צצו עדויות עדיין לכך שהמקרים מהעת האחרונה קיבלו השראה זה מזה, אבל רשויות החוק אומרות כי היורה בן ה־21 מבולדר, קולורדו, קנה את הרובה שלו ב־16 במרץ, היום בו התקיימו מקרי הירי באטלנטה.

בלפחות שתיים מההתקפות השנה, היורים היו פעם על הרדאר של רשויות אכיפת החוק. סמואל קסידי, שהרג תשעה מהקולגות שלו והתאבד בסן חוזה ב־26 במאי, נעצר ב־2016 על־ידי פקידי מכס אמריקאים, שמצאו אצלו "ספרים על טרור ופחד ומנשרים... כמו גם יומן עטוף בשחור המלא בהערות על כמה הוא שונא את רשות התחבורה של העמק (שם קרה הירי)", כך כתוב במזכר של המשרד לביטחון המולדת שנצפה על ־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

ברנדון הול, עובד של FedEx לשעבר שרצח שמונה אנשים והתאבד במתקן של החברה באינדיאנפוליס, אושפז לזמן קצר לאחר שאמו דיווחה למשטרה במרץ 2020 כי הוא עשוי לנסות "להתאבד על־ידי שוטר". בזמנו מצאה אצלו המשטרה רובה ציד.

הרשויות הצליחו לעצור אדם אחד שהלך לבצע מקרה ירי, כשעצרו את קולמן תומס בלווינס מקרוויל, בן 28, בטקסס ב־28 במאי, אחרי שהצליחו לצותת למסר לפיו הוא מתכנן לבצע ירי באחד הסניפים של וולמארט. השריף של מחוז קר תיאר את בלווינס כבעל אידאולוגיות קיצוניות, והעלה צילום של הפריטים שנמצאו בביתו, כולל העתק של "יומני טרנר", רומן משפיע ברוח הגזענות הלבנה. לאומנים של גזענות לבנה ביצעו התקפות ירי בעבר, כולל התקפה בסניף של וולמארט באל פאסו ב־2019, בה נהרגו 22 אנשים. סנגור ציבורי שמונה להגן על בלווינס סירב להגיב לכתבה.

מקרים של ירי המוני הם עדיין חלק קטן ממקרי הרצח בארה"ב, שעלו בשנה שעברה ועולים בכמה מקומות גם השנה.

על־פי הבולשת הפדרלית (FBI), כמות המקרים עלתה בתדירות ובקטלניות מאז שהבולשת החלה לעקוב אחריהם בשנת 2000. בשבוע שעבר פרסם ה־FBI מחקר שהראה כי 1,062 אנשים נהרגו ב־333 מקרי ירי של יורים פעילים מ־2000 עד 2019.

אחד הקשיים לעקוב אחרי תקריות כאלה הוא שאין הגדרה אוניברסלית לירי המוני. ה־FBI מגדיר "יורה פעיל" כ"אדם אחד או יותר המנסים לרצוח או רוצחים אנשים באזור מאוכלס", בלי שיש להם מראש קורבן מכוון.

ארכיון אלימות הנשק, עמותה העוקבת אחרי מקרי ירי, מגדירה מקרה ירי ככל מקרה בו ארבעה אנשים או יותר נפצעים או נהרגים עקב ירי.

על־פי המעריך הזה, היו השנה 254 מקרי ירי בארה"ב, וב־2020 היו 610 מקרים. הנתונים כוללים קרבות ירי בין כנופיות ומקרי ירי שקורים במקומות לא ציבוריים.