מרצ | דעה

מרצ מדגימה: לעתים קרובות בג"ץ מהווה מפלטו של פוליטיקאי שהפסיד בבית המחוקקים

מרצ, שמצטרפת היום לממשלת החילופים של לפיד ובנט, עתרה לבג"ץ לפני שנה נגד ממשלה דומה בראשות נתניהו וגנץ • לא הפגיעה בחוקה הפריעה למרצ, אלא העובדה שהממשלה הקודמת הייתה לא לרוחה

ניצן הורוביץ ויאיר לפיד בעת חתימת ההסכם הקואליציוני בין מרצ ויש עתיד / צילום: יח"צ
ניצן הורוביץ ויאיר לפיד בעת חתימת ההסכם הקואליציוני בין מרצ ויש עתיד / צילום: יח"צ

הקמת ממשלת החילופים בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד מתאפשרת בין היתר בזכות מפלגת מרצ, שהצטרפה לממשלה. אלא שרק לפני שנה עתרה מרצ נגד התיקון לחוק היסוד שאיפשר את הקמת ממשלת החילופים של בנימין נתניהו ובני גנץ.

למרות הזמן הרב שחלף ולמרות שהעתירה רלוונטית לממשלה שאמורה לקום היום, עתירתה של מרצ טרם הוכרעה על-ידי בית המשפט.

בעתירה של מרצ נטען בין היתר כי "התיקון לחוק היסוד מביא לשינוי משמעותי במשטר במדינת ישראל - במקום ממשלה שבראשה עומד ראש ממשלה אחד, התיקון יוצר ממשלה 'דו-ראשית', שבה כל אחד מן השרים וסגני השרים הוא 'נאמנו' (או 'בעל זיקה' בלשונו הנקייה של התיקון לחוק היסוד) של אחד מן השניים. התיקון לחוק היסוד יוצר מנגנונים שמכוחם כל אחד משני ראשי הממשלה אוחז בגרונו של השני, כראוי להסכם בעולם התחתון ולא לחוקתה של מדינה דמוקרטית".

על-פי הנטען בעתירה של מרצ, "תיקון חוקתי שמטרתו היא לעגן את האינטרסים הפוליטיים ואת ההסכמות הקואליציוניות בין מי שמעוניינים להקים ממשלה ואינם בוטחים האחד בשני, אינו אלא שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת".

עוד על-פי הנטען בעתירה, חוקה נועדה לקבוע הסדרים קבועים ויציבים בעלי תחולה כללית וממושכת. לפי העתירה, החוקה אסור לה שתשמש כלי בידיהם של שני פוליטיקאים, שכל אחד מהם סבור כי אין לתת כל אמון ב"שותפו", ושמטעם זה מעוניינים לאחוז זה בגרונו של זה בשעה שהם נכנסים יחדיו תחת חופת הממשלה.

בעתירה נכתב עוד כי "ראשי סיעות המעוניינים להקים ממשלה יחדיו רשאים לעגן ביניהם הסכמות שונות בהסכמים פוליטיים (ובלבד שאלה יעמדו בתנאי הדין). הם אינם רשאים להכפיף את חוקי היסוד לצרכים האישיים, המיידיים והצרים שלהם או של מפלגותיהם".

מפלגת מרצ מדגימה לנו היום כיצד בג"ץ מהווה פעמים לא מועטות את מפלטו של גורם פוליטי שהפסיד בבית המחוקקים ומנסה את מזלו בבג"ץ. לא הפגיעה בחוקה הפריעה למרצ ולא ניצול לרעה של חוקי היסוד, אלא העובדה שהממשלה הקודמת הייתה לא לרוחה של מרצ. ברגע שמרצ שמה יד על ההגה - הדאגה לקדושת חוקי היסוד נעלמה כלא הייתה.

מטעם מרצ לא נמסרה תגובה.

הכותב הוא כתב משפטי בגלובס