ממשלת השינוי | סיקור שוטף

החזון של מרב מיכאלי: קידום תחבורה ציבורית ושדה תעופה נוסף בנבטים

היום מתקיימים טקסי חילופים בחלק ממשרדי הממשלה • שרת הפנים הנכנסת איילת שקד: "אפעל להשיב מסתננים לארצם ולעודד יציאה מרצון למדינות שלישיות בטוחות" • שר המשפטים הנכנס גדעון סער: "אערוך שינויים במערכת המשפט מתוך גישה ממלכתית"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

16:50

שרת התחבורה הנכנסת מרב מיכאלי הדגישה בנאומה הראשון בתפקיד בטקס החלפת השירים במשרד את המחויבות שלה לקדם את התחבורה הציבורית. לדבריה כדי שאנשים יוותרו על רכב פרטי ובמקים מסויימים "שניים או שלושה רכבים פרטיים למשפחה", המשרד יפעל להקטנת התמריצים להחזיק רכב פרטי, כשבמקביל תהיה דחיפה להשקעה בתשתיות פיזיות וגם לא פיזיות ובעיקר השקעה בעובדים. "נשקיע בעובדות ובעובדים - בתנאי ההעסקה שלהם, בהכשרה שלהם ובתנאים שלהם כדי שהם יהפכו להיות חלק מתחבורה בטוחה יותר אפקטיבית ונגישה יותר", אמרה מיכאלי.

היא סימנה כיוון נוסף - תחבורה שדואגת לאיכות הסביבה, ומסרה שהיא תקדם פתרונות של חישמול תשתיות וקידום חישמול לרכבים פרטיים. עוד מסרה כי בכדי שהתחבורה תהיה חדשנית הוסכם כי מינהלת התחבורה החכמה שממוקמת כיום במשרד ראש הממשלה, תעבור למשרד התחבורה. לקראת סוף נאומה פנתה מיכאלי לשרת התחבורה היוצאת, מירי רגב, ובאופן מחויך אמרה לה כי יש נושאים רבים שבהם היא חושבת כמוה. אחד מהם קידום החלופה הדרומית לשדה התעופה הבינלאומי העתידי, כך שהיא תפעל שהוא ייבנה בנבטים. נושא נוסף עליו דיברה מיכאלי באריכות הוא הביטחון בכבישים - בדגש על בטחון לנשים - דבר שאותו היא מבקשת לקדם בתפקידה.

יצוין כי בהסכם הקואליציוני עליו חתמה מפלגת העבודה עם יש עתיד נכתב כי השתיים יפעלו לקידום תחבורה ציבורית בשבת, אלא שמיכאלי כלל לא התייחסה לנושא בנאומה.

בטרם נאמה מיכאלי, נפרדה שרת התחבורה היוצאת, מירי רגב מאנשי משרדה וסיכמה את השנה שבה היא כיהנה כשרת התחבורה תוך ציון שלל נושאים אותם היא קידמה. אחד המסרים שהיא ביקשה להעביר היה שיש להשקיע בקידום הפריפריה. בין היתר ציינה את פרויקט המטרו - פרויקט התשתית הגדול ביותר שמתוכנן בישראל (בנייה של 3 קווי רכבת תחתית, מעבר לפרויקט הרכבת הקלה). כזכור, רגב בעבר טענה כי ייתכן והיא תתנגד לתוכנית, על מנת להסיט את תקציב הענק שכרוך בבנייתו לטובת פיתוח תשתיות תחבורה בפריפריה. בנאומה כעת מסרה רגב כי המטרו הוא פרויקט חשוב, אך שיש למצוא תקציבים לפריפריה במקביל.

פגישת חפיפה בין מרב מיכאלי ומירי רגב על משרד התחבורה / צילום: דוברות משרד התחבורה
 פגישת חפיפה בין מרב מיכאלי ומירי רגב על משרד התחבורה / צילום: דוברות משרד התחבורה

14:45

במשרד לביטחון הפנים נערכה פגישת חפיפה בין השר הנכנס עמר בר לב לשר היוצא אמיר אוחנה. השר בר לב ויתר על טקס החילופים בגלל המתיחות בירושלים.

אוחנה הציג בפני השר הנכנס סקירה של המשרד, את תוכניות העבודה שהחל ליישם ואת התהליכים המתקיימים כיום. בר לב: "בפגישתנו כיום נהג ח"כ אוחנה כמצופה בהעברת שלטון מסודרת ותקינה בישראל - ואני מודה לו על כך".

14:30

שר המשפטים הנכנס גדעון סער אמר היום בטקס חילופי השרים במשרד: "נשאלתי הבוקר: איזה שר משפטים תהיה? תשובתי הפשוטה היא: שר משפטים שרואה את האזרח. שחושב על האזרח. ושרוצה שהמערכת החשובה הזאת תתן שירות מיטבי לאזרחי ישראל. בראש ובראשונה זו מערכת שאמורה לתת שירות משפטי לאזרח המדינה. עלינו לשאוף שהוא יהיה יעל יותר. נגיש יותר. אין זו מערכת המשרתת רק ערכים מופשטים, אלא אנשים בשר ודם.

התארכות הליכים, אזרחים או פליליים, היא בעיני חתירה תחת עשיית הצדק. כמעט תמיד תוצאה מאוחרת אינה יכולה להיות צודקת. קיצור הליכים חייב להיות יעד מערכתי כולל. יעד זה קשור בטבורו לפחות ככל שמדובר במשפט הפלילי - בשמירה על עקרון נוסף: המשפט אינו צריך לעסוק בזוטי דברים.

מטרת המשפט הפלילי היא התמודדות של המדינה עם סטיה משמעותית מהנורמה החברתית. סטיה קלה, קו"ח ספק-סטיה ממנה, אינה מצדיקה את השימוש המנגנון הכבד והחמור של המשפט הפלילי: חקירה. אישום. הרשאה. הכתמה. החוק אינו עוסק בזוטות. מדינת ישראל מרבה מדי בהגשת כתבי אישום נגד אזרחיה. היום על מערכת המשפט שלנו לעבור תמורה דה-פלילזציה בעברות הקלות ולהמיר עברות פליליות רבות בעברות מינימליות של ברירת קנס.

מהלך כזה יאפשר גם הפחתת העומס של בתי המצווה ויאפשר להם לעסוק באופן יעיל ומהיר יותר בעברות הקשות ובפשעים החמורים. להעניש בחומרה ולייצר גם הרתעה. יש עוד צעדים שניתן לעשות כדי להשיג יעד זה. אבל, בראש ובראשונה נדרשת הפנמה של כל מערכות אכיפת החוק. אין להפוך את האזרח לעבריין פלילי בגין דברים של מה בכך. אדם שמבקש לפתוח עסק ומתרוצץ בין אינספור רשויות לצורך רישיון אינו עבריין אלא אדם שרוצה לפרנס את משפחתו.

גבירותי ורבותי, הדיון הציבורי בענייני מערכת המשפט מתקיים בשנים האחרונות בין שני קטבים קיצוניים. אלה העושים דה-לגיטימציה למערכת הזו, מטילים דופי בטוהר מניעיה משמיצים את אנשיה, משתמשים בתאוריות קונספירציה חדשות לבקרים ומבקשים למעשה לקעקע את יסודותיה ולבטל את עצמאותה. להלן אנשי ה-D9.

בקוטב השני, האורתודוכסי אלה שהודפים כל ביקורת ומתנגדים לכל שינוי. שמסתכלים על מציאות החיים כהתמודדות בין בני חושך לבין בני אור. אנשים אלה מעולם לא מצאו דבר מהותי הנראה להם טעון-תיקון ואם מצאו לעולם אין זה הזמן. להלן נטורי קרתא של מערכות המשפט.

האמת היא שיש מה לתקן במערכת המשפט, שהיא בין המערכות שלא חל בהם שינוי משמעותי שנים רבות. ואני באתי כדי לתקן. לתקן כן, להרוס לא. אין דמוקרטיה בלי מערכות משפט עצמאיות. אבל עצמאות אינה פותרת מביקורת מפיקוח או משינוי. המשפט פועל בתוך מרקם חברתי חי ונושם, דינאמי.

אחיי ואחיותיי, המערכת זקוקה היום לשינויים אחראיים הנעשים מתוף גישה ממלכתית. מי שיפעל לסכל שינויים אבולוציוניים כאלה יביא לדעתי בוודאות גבוהה מאוד לשינויים רבולוציוניים שעלולים לרסק את מערכת המשפט שלנו.

בכל תפקיד שביצעתי חתרתי לשנות ולתקן את הטעון-תיקון. גם לכאן לא הגעתי כדי לכהן בתפקיד כדי אלא כדי לעשותו. בכוונתי לקדם שינויים חיוניים למען אזרחי המדינה ושיפור מערכת המשפט. אני אתווה את המדיניות, אלמד, אתייעץ ואשתף.
אשתדל לגבש הסכמה רחבה ככל שניתן לתיקונים הנדרשים. אבל בסוף היום אבצע את אותם השינויים, לא אוכל לעשות זאת לבד, אצטרך לעזרתכם.

כשר המשפטים בכוונתי לפעול לשינויים משמעותיים שיחזקו את זכויותיו של האזרח בחקירה ובמשפט.

מכובדיי, אירועי החודש שעבר העמיקו את שהיה ידוע זה מכבר בישראל יש שטחים נרחבים שבהם החוק אינו שולט. בנגב, בגליל, בלוד, בדרום תל אביב מדינה מתוקנת אינה יכולה להשלים עם קיומן של שטחים אקס-טריטוריאליים. בה אין היא מושלת ואין חוק וסדר. זוהי אינה רק בעיה של המשרד לביטחון פנים זהו עניין לאומי. זהו עניין מובהק של שלטון החוק. ועל כן, אנו חייבים פה, חייבים לתת על כך את הדעות ולגבש את הכלים הנדרשים להתמודדות ולשינוי המציאות הזאת.

בכוונתי, להקים כוח משימה ייעודי בנושא מדינה מתוקנת נבחנת ביכולתה לאכוף חוק וסדר בכל חלקיה. אי מיגור סרטן הפשיעה, האלימות והפרוטקשן בחלק אחד של המדינה יביא לשליחות גרורותיו לחלקיה האחרים".

13:15

שרת הפנים הנכנסת, איילת שקד, אמרה בטקס חילופי השרים: "אנצל את גלי האמון שתושבי המדינה רוחשים לרשויות המקומיות ונביא לביזור סמכויות רחב ומדורג מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי. שלטון זה, הוא שלטון לכל דבר ולא קבלן ביצוע של השלטון המרכזי.

איילת שקד בטקס חילופי השרים / צילום: דוברות משרד הפנים
 איילת שקד בטקס חילופי השרים / צילום: דוברות משרד הפנים

בנוסף, השרה הצהירה: "אפעל בכל כוחי ליישם מדיניות הגירה אחראית, תוך מתן מענה הולם במצבים הומניטריים מבוססים. אפעל להשיב מסתננים לארצם ולעודד יציאה מרצון למדינות שלישיות בטוחות".

שקד התחייבה לפעול בעניין משבר הדיור. "בשנה האחרונה יש ירידה משמעותית בהתחלות בניה, בהקצאת קרקעות, במתן היתרים, וקיימת עליה במחירי הדיור. למשרד הפנים קיימים כלים רבים שיכולים לתת מענה ראוי למשבר זה. אפעל במרץ לקיצור וזירוז הליכי התכנון, להגדלת היצע הדיור, לזירוז מתן אישורי תוכניות, לקיצור זמנים וּלפישוט הליכי קבלת היתרי בניה", אמרה.

12:30

נגיד בנק ישראל אמיר ירון שוחח אתמול עם שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן ונקבעה להם פגישה פיזית להיום. השר ליברמן כבר ראה עותק ראשוני של מסמך בנק ישראל להאצת המשק שיוצג בימים הקרובים.

11:35

במסגרת החוק הנורווגי הגישו את התפטרותם מהכנסת שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות והשר לפיתוח הנגב והגליל עודד פורר, ושר במשרד האוצר חמד עמאר.

במקומם יכהנו כחברי כנסת פרופ׳ יוסי שיין, עו"ד לימור מגן תלם וד"ר אלינה ברדץ׳ יאלוב.

09:50

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לא מוותר על משרד ראש הממשלה החליפי, שלו לעג כשהיה באופוזיציה. לפיד הודיע הבוקר על מינויה של נעמה שולץ למנכ"לית משרד ראש הממשלה החליפי, במסגרתו תרכז את עבודת השותפות בגוש יש עתיד בממשלה ותהיה הזרוע הפוליטית של לפיד. שולץ (44), מהצוות המייסד של יש עתיד, עבדה במפלגה מאז הקמתה וכיהנה כמנהלת האסטרטגיה של לפיד.

בד בבד השר לשירותי דת מתן כהנא מינה את מוני מעתוק למנכ"ל המשרד. מעתוק צפוי להחליף את המנכ"ל הנוכחי עודד פלוס. שמעון (מוני) מעתוק (42) נשוי וגר בעלי שבבנימין. ב-13 השנים האחרונות שימש בתפקידים שונים במשרד הפנים. בתפקידו האחרון כיהן כסמנכ"ל בכיר למינהל והון אנושי במשרד הפנים ולפני כן כמנהל האגף הבכיר לניהול ההון האנושי ברשויות המקומיות.

בין היתר שימש כראש עיריית טבריה (כיו"ר ממונה) וכממלא מקום יו"ר הועדה המרחבית לתכנון ובניה בגליל המזרחי. מעתוק בעל תואר ראשון במדע המדינה וחינוך מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת אריאל, בוגר בהצטיינות של תכנית "עתידים - צוערים למגזר הציבורי" ובוגר המכינה הקדם צבאית "בני דוד" שבישוב עלי.

09:30

בשעה זו מתקיים טקס חילופי השרים במשרד החדשנות, במדע והטכנולוגיה. השר חילי טרופר, שנכנס כממלא מקום לאחר עזיבתו של השר לשעבר יזהר שי, יעביר את השרביט לשרה אורית פרקש-הכהן, שכיהנה כשרת התיירות והשרה לנושאים אסטרטגיים בממשלה הקודמת.

נזכיר - משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה שודרג מהממשלה הקודמת. אז, המשרד היה משרד המדע והטכנולוגיה, וכלל בתוכו גם את סוכנות החלל הישראלית, כעת רשות החדשנות עוברת ממשרד הכלכלה אל משרד המדע והטכנולוגיה ומרחיבה את הסמכויות של השרה פרקש-הכהן.

שי לי שפיגלמן, מנכלית המשרד: "אני מתרגשת מהמעמד. אחרי שנה מאוד מורכבת, שנה בלי תקציב, חצי שנה בלי ממשלה. רוח של שינוי. כולי תקווה שהממשלה תשלים את כל הייעוד. אחרי שנה של קורונה - החשיבות של מדע וטכנולוגיה עלתה, כי הניצחון שלנו נבע ממדע וטכנולוגיה, תרופות וחיסונים וטכנולוגיות". שפיגלמן המשיכה והודתה לטרופר, וכן איחלה פרקש-הכהן הצלחה לקדם את ענייני המשרד. הבטיחה שהיא ועובדי המשרד יעזרו לה.

חילי טרופר: "אין לי זמן למנות את כל הישגיי (כולם צוחקים). זו הייתה תקופה קצרה. אני חושב שאין לנו פריוויליגיה כחברה להגיד שמדע זה מותרות או טכנולוגיה זה שנתקדם. זה מציל חיים, וזה חלחל אצלי בשנה האחרונה. המשרד מתרחב, רשות החדשנות עוברת אלינו, אני חושב שזה המקום הנכון לה וזה מרחיב את היכולת להשפיע על החברה הישראלית בתחום. הדבר השני זה בעיקר תודה לשי לי המדהימה ולצוות שלה, שבאמת לא רק שקיבלו אותי יפה, אלא שעשו בוקר ולילה בצורה הכי מקצועית שפגשתי. יש לי הערכה גם אישית וגם ממלכתית לעשייה שלך שי לי ולצוות.

"דבר שלישי - אורית. אני ממליץ לכולם להיות בצד של אורית, כי מי שבצד השני - וואה וואה. אני אומר את זה בקטע מפרגן. היא יודעת עבודה של משרדי ממשלה. היא יודעת לחלום ולשאוף גבוהה. מאחל לך בהצלחה ענקית בתפקיד".

אורית פרקש-הכהן, השרה הנכנסת: "אני רוצה להודות לחילי. חילי חבר לדרך, חילי שלף אותי מחיי בתור שותפה בתוך משרדים הגדולים בישראל לעריכת דין. אני זוכרת את הפגישה הראשונה שלנו. הילדים שלי התרגשו כי הם הכירו אותו. זו תחילתה של מסע שהביא אותי לחוסן לישראל, לפוליטיקה, לכחול לבן.

"אנחנו מתחילים היום תקופה של שינוי. אתמול היה יום דרמטי בכנסת. אנחנו פוליטיקאים, אבל גם אנשים. אנחנו מקווים שהשינוי יהיה לטובת מדינת ישראל. לעשות תקציב, תקציב שאני רואה את עולם המדע החדשנות והטכנולוגיה מקבל בולטות משמעותית. דירוג האשראי שלה מושפע מתעשיית ההייטק ומהחדשנות. הנתונים המצוינים של היציאה מהקורונה נשענים על הנושאים האלו. זה לא נושא ברור מאליו, הייתי שמחה לשמש הפנים שלו ולהעצים אותו. התברכנו שיש ראש ממשלה מהעולם הזה, הוא אמר לי בהשבעת הממשלה שהוא יעזור לי. יש כאן הזדמנות משמעותית. תהיה תכנית משמעותית. יש כאן שילוב של כמה גופים, כדי להעצים את השלם. ולשמור על המקצוענויות של המקום הזה.

"אני הייתי בשמונת החודשים האחרונים שרת התיירות, שום דבר שעשיתי לא היה שום דבר רגיל בימים רגילים. אני מקווה שאני אוכל לרתום את המשרד החשוב הזה ולהביא אותו לשלב הבא. הוא נוגע לכל תחומי החיים. מדע יש גם ברפואה, גם בחינוך, גם בתעשייה, גם בלואו טק, גם הייטק.

"אני לא אכריז כאן הכרזות גדולות, אני צריכה ללמוד את התחום. אני נכנסת בענווה למשרד. אני רוצה להודות לכל אחד ואחד מכם על ההזדמנות הזו".