ביידן מביא "רוח חדשה" לפסגת נאט"ו; ייפגש עם ארדואן "האוטקראט"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת היום בבריסל וישתתף בפסגה השנתית של נאט"ו כחלק מביקורו באירופה, לראשונה מאז שנשיא ארה"ב נכנס לתפקידו • הנושאים העומדים בראש סדר היום שלה נשארו כפי שהיו בזמן כהונת טראמפ: סין ורוסיה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

מנהיגי ברית נאט"ו יתכנסו היום לפגישה בת שלוש שעות במטה הארגון, לראשונה מאז שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נכנס לתפקידו. ביידן נחת היום בבריסל וישתתף בפסגה השנתית כחלק מביקורו באירופה, אחרי ששהה בבריטניה מאז יום רביעי האחרון לפגישות בילטרליות ולפסגת ה-G7, ולפני שיסיים את המסע האירופי בפסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעוד יומיים (ד') בז'נבה.

בעוד ביידן צפוי להביא עמו רוח חדשה לברית שעיצבה את העולם המערבי בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה, הנושאים העומדים בראש סדר היום שלה נשארו כפי שהיו בזמן כהונת טראמפ: סין ורוסיה. מזכ"ל נאט"ו, הנורבגי יינס סטולטנברג הכריז ערב פתיחת הפסגה כי "הסינים אינם שותפים לערכינו", וציין כי מדובר במדינה הגדולה בעולם, המוציאה את שיעור התמ"ג השני-בגודלו בעולם על ביטחון. הוא הבהיר כי הסינים "אינם אויבים שלנו ואינם יריבים שלנו", אך כי על הברית לאמץ מדיניות אחידה בנוגע לפעילות הצבאית שלה באזור אסיה.

רוסיה, מנגד, ביצעה בימים האחרונים כמה גיחות לעבר המרחב האווירי הדני, כדי לאותת לברית הטרנס-אטלנטית שהיא כוח שיש להתחשב בו. היא תהיה אחד הנושאים המרכזיים על סדר היום, ביחד עם הנסיגה האמריקאית המוקדמת מאפגניסטן, שהותירה כמה מבעלות בריתה של ארה"ב מופתעות וכשהן נאלצות להקדים את תוכניות הנסיגה שלהן גם כן. "היחסים עם רוסיה נמצאים בשפל של יותר מעשור", אמר סטולנטברג, "בגלל ההתנהגות האגרסיבית של רוסיה".

אחרי ארבע שנים שבהן הנשיא האמריקאי הקודם דונלד טראמפ הביע ספק בנחיצותה של הברית, קרא לה "מיושנת", והוביל מדיניות של "אמריקה תחילה" שערערה את מעמדה, ביידן צפוי לחדש את המחויבות האמריקאית לארגון שבו חברות 30 מדינות. ארה"ב ומדינות אחרות עדיין לוחצות על חברות הברית להוציא לפחות 2% מהתמ"ג שלהן על ביטחון, אך באופן פחות דרמטי או הרה-גורל מאשר ממשל טראמפ. ארמין לאשט, המועמד להחליף את הקאנצלרית אנגלה מרקל בבחירות בספטמבר, הביע תמיכה בראיון שהעניק בסוף השבוע האחרון בעמידה ביעד זה. "זה רגע מכריע בעבור הברית שלנו", אמר סטולנטברג היום לפני נחיתתו של ביידן בבריסל, "והוא יפתח פרק חדש ביחסים הטרנס-אטלנטיים שלנו".

בשולי הוועידה ייפגש ביידן vhuo עם מנהיג טורקיה רג'אפ טייפ ארודאן, אותו כינה בעבר "אוטוקראט". ביידן והממשל הדמוקרטי הוביל הכרה ראשונה של ארה"ב ברצח העם הארמני על ידי הטורקים, מה שהוביל לעימות בין המדינות. השניים צפויים לדון בתוכנית של טורקיה, חברת נאט"ו, לרכוש מערכת טילי S-400 רוסית נגד מטוסים, במעורבות הטורקית בלוב ובאפגניסטאן (אנקרה הציע להציב כוחות במדינה אחרי נסיגת ארה"ב) וכן במצב בסוריה.

מומחים הצביעו על כך שלקראת הפסגה מיתן ארדואן את המדיניות שהוביל נגד ארה"ב ובעלות-בריתה, כולל השעיית חיפושי הגז באזור שנוי במחלוקת עם יוון וקפריסין. טורקיה ניצבת בפני סכנה למשבר כלכלי, עם שיעור אבטלה עולה, ערך מטבע שירד בחדות והתערבות ממשלתית בפעולות הבנק המרכזי שהפחיתה את אמון המשקיעים בכלכלה במדינה.