פוטין מכחיש שרוסיה מנהלת מלחמת סייבר נגד ארה"ב: זו פארסה, איפה העדויות וההוכחות?

בעבר סוכנויות המודיעין האמריקאיות הציגו הוכחות לכך שהאקרים רוסים ניסו לפגוע בממשלה הפדרלית ולהתערב בבחירות בארה"ב, אולם פוטין טען בתוקף כי "אפילו פעם אחת לא טרחו להראות איזו עדות או הוכחה לכך"

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין דוחה את ההאשמות שהאקרים רוסים או הממשלה עצמה הפעילו אמצעי לוחמה טכנולוגית נגד אמריקה - כך בראיון נדיר לרשת NBC שנערך לקראת המפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו בידן. לדבריו הטענות האלה הן "פארסה". "איפה העדויות? איפה ההוכחות?", שאל פוטין.

בעבר סוכנויות המודיעין האמריקאיות הציגו הוכחות לכך שהאקרים רוסים ניסו לפגוע בממשלה הפדרלית ולהתערב בבחירות בארה"ב. אולם פוטין טען בתוקף כי "האשימו אותנו בכל מיני דברים: התערבות בבחירות, מתקפות סייבר וכן הלאה וכן הלאה. ולא פעם אחת, אפילו פעם אחת לא טרחו להראות איזו עדות או הוכחה לכך", אמר.

באוגוסט 2020 אושפז אלכסיי נבלני, מבקר חריף של המשטר של פוטין, לאחר שהראה סימני הרעלה חריפים בטיסתו מטומסק למוסקבה. הוא הורדם והוטס בהמשך לטיפול בהול בברלין. במהלך האשפוז, ממשלת גרמניה אישרה שנבלני אכן הורעל, ושהרעל שנמצא בגופו הוא גז העצבים נוביצ'וק, המזוהה עם חיסולים דומים שיוחסו לממשלת רוסיה. לאחר שהחלים וחזר לרוסיה, נבלני עמד לדין ולאחר משפט מהיר הוא, הועבר לרצות 3.5 שנים במושבת העונשין מספר 2 במחוז ולדימיר, כ-200 קילומטר ממוסקבה.

בראיון עמו פוטין הכחיש שהורה להרעיל את נבלני, אך כשלחצו אותו בשאלה אם היה מעורב הוא ענה: "תראה, החלטות כאלה במדינה לא נעשות על ידי הנשיא". כשנשאל אם מנהיג האופוזיציה ייצא מהכלא בחיים, אמר פוטין: "לא יתנהגו אליו יותר גרוע מלכל אחד אחר".

עוד אמר פוטין שרוסיה תהיה מוכנה לשתף פעולה עם מדינות אחרות כולל ארה"ב ושהוא מעריך "יציבות וצפיית פני עתיד". הנשיא הרוסי לא הסתיר את תמיכתו בקודמו של ביידן דונלד טראמפ, עליו אמר כי הוא "יוצא דופן" ו"מוכשר".

עם ביידן היו לפוטין יחסים מעט יותר סוערים. מעט זמן לאחר שנבחר ביידן אמר בראיון כי הנשיא הרוסי הוא "רוצח". פוטין התייחס לכך בראיון ל־NBC ואמר כי הוא כבר התרגל "להתקפות מכל הזוויות. שום דבר מזה לא מפתיע אותי".

דבריו של פוטין מגיעים רק יומיים לפני שהוא וג'ו ביידן צפויים לשבת לשיחות בג'נבה ביום רביעי. הנשיא האמריקאי יגיע לפגישה לאחר שתי פסגות - G7 ונאט"ו. בשתיהן אמר ביידן כי רוסיה נותרה סיכון ביטחוני לבנות הברית מהמערב. בבריסל אמר ביידן כי הוא עומד "להבהיר לנשיא פוטין שישנם תחומים בהם נוכל לשתף פעולה אם יחליט כך. אם יבחר לא לשתף פעולה ולפעול בדרך שפעל בעבר בנוגע לביטחון סייבר וכמה פעילויות אחרות, נגיב. אנחנו נגיב באותו אופן".

הוא אמר שארה"ב "תבהיר איפה נמצאים הקווים האודמים" והוסיף שבעוד שפוטין אדם "מבריק", הוא גם "קשוח" וגם "יריב או מישהו שיכול להפוך ליריב".