הצעד הראשון לאקזיט של הממשלה: מינוי מנכ"ליות למשרדים

שוויון מגדרי בצמתי הכרעה הוא לא עניין של נשים, הוא אינטרס לאומי-כלכלי-וחברתי • באמצעות נשים מוכשרות, מצליחות ומבריקות בראש המשרדים הממשלתיים, תוכלו אתם, נבחרי הציבור, להביא אותנו לתוצאות טובות ומועילות יותר לציבור הרחב

ממשלת ישראל בבית הנשיא בירושלים / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
ממשלת ישראל בבית הנשיא בירושלים / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

עוד בטרם הושבעה הממשלה נחשפו עיקרי ההסכמים הקואליציוניים בין המפלגות. כמי שעוסקת יום-יום בקידום שוויון מגדרי, אפילו אני והקולגות שלי לא חלמנו שבתקופה כל כך דרמטית ומאתגרת, תקופה בה אזרחי המדינה ניצבו והתמודדו עם אינסוף משברים מבחוץ ומבפנים - קידום שוויון מגדרי יוצב בראש התנאים לכינונה של הממשלה הזו. התקווה והאופטימיות ניצבות כעת לפתחינו - ועל ראשי המפלגות להיות הראשונים שמהווים דוגמה אישית וממנים מנכ"ליות נשים לעמוד בראש משרדם.

לפי מדד S&P Global BMI שכולל 8,000 חברות ב-61 מדינות שיעור המנכ"ליות בישראל עומד על 2.8%. בת"א 125 ישנן רק 4 מנכ"ליות נשים מתוך 125 החברות. לפי מחקר שערך ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל (SNC) רק 4.5% מחברות ההייטק בישראל נוסדו על ידי נשים ורק ב-9% מהן מכהנות מנכ"ליות נשים. בדירקטוריונים בחברות בישראל ישנן רק 20% נשים, שיעור הנשים בתפקידי הנהלה בכירים עומד רק על 16% וגם פערי השכר בין נשים לגברים ידועים זה מכבר ושיעורם עומד על רווח של 34% פחות לנשים באותו תפקיד.

המצב משתפר לאחרונה

גם במשרדי הממשלה ובמגזר הציבורי המצב אינו מזהיר. כידוע, רק אישה אחת כיהנה כראשת ממשלה בישראל, יש רק מפלגה אחת בלבד שעומדת בראשה אישה, רק אישה אחת כיהנה עד היום בתפקיד יו"ר הכנסת, מעולם לא הייתה אישה נשיאה או רמטכ"לית ורק אישה אחת הגיעה לדרגת אלופה בצה"ל. במשרדי הבריאות, הפנים, הביטחון, המשרד לביטחון פנים ועוד מעולם לא כיהנו נשים כמנכ"ליות, מאז קום המדינה ועד לכינונה של הממשלה הנוכחית כיהנו רק 17 שרות ו-220 שרים ורק 5.4% מתוך ראשי המועצות והרשויות בישראל הן נשים.

אך החודשים מאי ויוני הביאו איתם רוחות של שינוי ותקווה. אישה התמודדה על התפקיד הרם ביותר במדינה, בהסכמים הקואליציוניים הוטמע סעיף שיבטיח קידום שוויון מגדרי ויתרה מכך - יוקם לראשונה בישראל קבינט לשוויון מגדרי שבראשו תעמוד ח"כית אישה וגולת הכותרת - בממשלה הנוכחית ישנו מספר שיא של נשים שרות - 9 במספר. אמנם עוד לא הגענו לאחוז ייצוגנו באוכלוסייה - אך נראה שאנחנו בדרך הנכונה. גם בתחום המסחרי/כלכלי נראות מגמות של שינוי. עם תוכניות כמו בי"ס למנכ"ליות העתיד שהארגון שלנו מוביל יחד עם הבורסה לניירות ערך ועם פירמת הייעוץ וראיית החשבון Deloitte לקידום נשים לתפקידי הנהלה בכירים במשק הישראלי נראה שהשינוי כבר כאן. גם בתחום הסטרט-אפים חודש מאי היה חודש שיא עם שליש גיוסים של סטרט-אפים בבעלות נשית בשווי כולל של 565 מיליון דולר.

גיוון מביא מדדים גבוהים יותר

כשבראשות המדינה עומד כעת סטרט-אפיסט - הרי זה רק מתבקש שהוא, יחד עם חבריו וחברותיו לממשלה יפעלו למינוי נשים מנכ"ליות. הדרישה הזו אינה יוצאת מריק - מחקרים מראים שחברות אשר בראשן עומדות מנכ"ליות נשים הציגו רווחיות גבוהה פי 10 מחברות בהנהלת גברים. מחקרים אחרים מראים כי ארגונים שפועלים בגיוון תעסוקתי מציגים רווחיות ממוצעת של כ-30% והראו מדדים גבוהים יותר של יצירתיות, התמודדות עם משברים ויכולת פתרון בעיות. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא הנוכחות הנשית במשא ומתן הקואליציוני שנוהל מאחורי הקלעים על ידי קבוצת נשים יצירתיות וגמישות מחשבתית שגרמו למה שמי שחשבו שאינו אפשרי - להפוך למציאות.

שוויון מגדרי בצמתי הכרעה הוא לא עניין של נשים, הוא אינטרס לאומי-כלכלי-וחברתי. 30% יותר בחינוך, 30% יותר בבריאות, 30% יותר בכלכלה, 30% יותר בביטחון, פשוט 30% יותר. ובאמצעות נשים מוכשרות, מצליחות ומבריקות בראש המשרדים הממשלתיים, תוכלו אתם, נבחרי הציבור, להביא אותנו לתוצאות האלה.

הכותבת היא מנכ"לית סופרסונס הפועלת לקידום שווין מגדרי בצמתי הכרעה והשפעה