המועמדת המובילה של תמר זנדברג למנכ"לית המשרד להגנת הסביבה

המועמדת המרכזית לתפקיד מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה היא גלית כהן - סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד • הניסיון של כהן בתחום יסייע לשרה הנכנסת להתמודד עם אתגרי המשרד ובראשם - המלחמה הצפויה מול משרד האוצר על גובה התקציב שלו

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: יוסי זמיר
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: יוסי זמיר

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג תכריע בימים הקרובים מי יכהן כמנכ"ל משרדה בכהונתה הראשונה כשרה. לפי מידע שהגיע לגלובס, המועמדת המרכזית לתפקיד בשלב זה היא גלית כהן, סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד להגנת הסביבה.

כהן עובדת מזה כשני עשורים במשרד להגנת הסביבה, ומכירה את סוגיות הליבה הסביבתיות מהקרביים. בשל ניסיונה הרב, היא עשויה לאפשר לזנדברג כניסה חלקה ומהירה יותר לתפקיד, ולחסוך זמן למידה של מנכ"ל ללא ניסיון בזירה הסביבתית-ממשלתית.

בפני המשרד להגנת הסביבה ניצבים אתגרים רבים: מטיפול במשבר פסולת, לעבודה מול משרדי הממשלה כך שעד פסגת האקלים העולמית שתתקיים בחורף בגלאזגו, תציג ישראל התחייבויות מעודכנות להפחתת פליטות בכלכלתה.

אך עוד קודם לכן, תצטרך זנדברג לנהל משא ומתן עיקש מול משרד האוצר, באשר לתקציב המשרד להגנת הסביבה בשנתיים הקרובות. מאז שנת 2019, פועל המשרד להגנת הסביבה - ככל המשרדים - במסגרת תקציב המשכי. זאת, למרות האתגרים הרבים שנוספו לשולחנו בשנים הקרובות.

כדי להצליח להגדיל את תקציבו או להתגונן מפני ניסיונות העולים מדי תקציב לפגוע בסמכויותיו, בזמן שהממשלה מציגה תקציב דו שנתי, ישנה סבירות גבוהה שתאלץ זנדברג לנהל מאבק מול האוצר וגם מול משרדי הממשלה האחרים, ולהיעזר בדמויות מפתח בעלות היכרות עם המערכת.

הקרב על התקציב, יכריע גם את עתידו של המשרד להגנת הסביבה בשנים הקרובות, ואת יכולתו לפעול אל מול האתגרים הגוברים במסגרת תקציבית נתונה. לכן, גם ככל שיידרשו כיפופי ידיים מול האוצר, לכהן - למודת המאבקים התקציביים, ישנו יתרון בשל ניסיונה רב השנים.

שם נוסף שנדון כמועמד אפשרי לתפקיד מנכ"ל המשרד הוא דרור מורג, ראש המחלקה למעורבות חברתית וטיפוח המורשת הציונית בהסתדרות הציונית. ואולם, מורג ימונה ככל הנראה לראש המטה של השרה כבר בימים הקרובים, וישמש בתפקיד לפחות בחודשים הקרובים כדי לאפשר לזנדברג לבנות 'כוורת' של יועצים ועובדים.

למורג אין ניסיון או רקע בנושאי סביבה, והוא איש אמונה של השרה שאף כיהן בעבר כמזכ"ל מרצ. לכן, הודיע מורג על הפסקה של מספר חודשים מעבודתו הנוכחית בהסתדרות הציונית, לתקופה מוגבלת. במקביל לתפקידו, הוא משמש חבר בדירקטוריונים שונים, ובהם דירקטוריון השומר הצעיר העולמי. ייתכן כי בהמשך, ימונה מורג לתפקיד בכיר יותר בתוך המשרד.

בימים האחרונים נדונו מספר אפשרויות לתפקיד המנכ"לות, ובהם ויקטור וייס, מי שיכהן עד לאחרונה כמנכ"ל מרכז השל לקיימות. וייס הוא איש חינוך המומחה בתחום הסביבה, שגם היה ממייסדי תחום הגנת הסביבה בצה"ל. לפני תקופת הבחירות, עמד וייס בראש קואליציית הארגונים "לבחור ירוק", שפעלו מול המפלגות השונות כדי שיציגו לבוחרים התחייבויות בתחום האקלים והקיימות.