המדינה תעניק ל-15 גופים מעל מיליון שקל עבור התייעלות אנרגטית. מי ברשימה?

צוות משותף למשרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והכלכלה בחר ב-93 רשויות מוניציפיליות וחברות שיקבלו מענקים תמורת התייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה • סך המענקים הכולל עומד על 56 מיליון שקל

לוחות סולאריים / צילום: איל יצהר
לוחות סולאריים / צילום: איל יצהר

משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והכלכלה הכריזו על רשימה של 93 זוכים במענקים עבור התייעלות באנרגיה והפחתת פליטות גזי חממה. במשרדים הסבירו כי במסגרת התוכנית "יוענקו כ-56 מיליון שקל לפרויקטים שיפחיתו את הוצאות האנרגיה והזיהום ממפעלים, עסקים ורשויות מקומיות ויביאו לחיסכון של 67 מיליון שקל בהוצאות על אנרגיה".

לרשימה המלאה של הזוכים לחצו כאן

יצוין כי מדובר בשלב הרביעי של התוכנית, וכי המענקים שיחולקו במסגרת מקצה זה, הם בשיעור של עד 20% ולא יותר מ-3 מיליון שקל מעלות כל פרויקט. לפי פילוח הזוכים, 40 מיזמים הם במגזר המוניציפלי, 36 במגזר המסחר והתעשייה ו-17 פרויקטים הם בתחומי התעשייה והחקלאות. 15 מהגופים שיקבלו את המענק יקבלו מעל מיליון שקל.

מי שקיבלו את המענק הגבוה ביותר הם עיריית נתניה, חברת "מבט לנגב תפעול בע"מ", ו"מפעל ביוב וטיהור ירושלים בע"מ". המועצה המקומית אלפי מנשה קיבלה מענק של כ-2.88 מיליון שקל, החברה הכלכלית של הוד השרון קיבלה מענק של כ-2.7 מיליון שקל. שתי העיריות הגדולות בישראל תל אביב וירושלים נכללות גם הן ברשימה. בתל אביב יקבלו מהמדינה 1.65 מיליון שקל ואילו בירושלים יסתפקו בכ-70 אלף שקל פחות, כ-1.58 מיליון שקל.

בהודעת שלושת המשרדים נכתב כי "כתוצאה ממינוף המיזמים שבמסגרת מקצה זה של תוכנית המענקים, תצומצם צריכת האנרגיה במשק בכ-134 מיליון קוט"ש בשנה, השווים לחסכון של כ-67 מיליון שקל בהוצאות על אנרגיה, ולהפחתה שנתית של כ-79,000 tCO2e בפליטות גזי חממה ושווה ערך לשדה סולארי בהספק של כ-80 מגוואט בשטח של כ-640 דונם".

שרת האנרגיה קארין אלהרר, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג,ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מסרו במשותף: "שיתוף הפעולה בין המשרדים ממחיש את מחויבות שלושת המשרדים להמשיך ולפעול לקידום פרויקטים של התייעלות אנרגטית והפחתת פליטות. השקעה בהתייעלות אנרגטית היא הכדאית ביותר לקידום המשק לעבר הפחתת השימוש בדלקים פוסיליים ולהפחתת הזיהום והנזקים הנובעים מהם. על כל שקל שהממשלה מתקצבת, מושקעים עוד כ-4 שקלים מהשוק הפרטי, אשר ביחד מביאים להפחתה ישירה בהוצאות התפעול של עסקים ומפעלים, ובכך תורמים לחיזוק האיתנות הפיננסית שלהם ולפיתוח משמעותי של כלכלת ישראל. נפעל שלושתנו במשותף כדי שתוכנית המענקים תמשיך לפעול ותתוקצב בהתאם גם בשנים הבאות".