מנכ"ל דקמא מסתבך: ההימור הכושל נגד AMC הוא רק קצה הקרחון

על פי הדיווח העדכני, מימוש תיק ההשקעות שכלל פוזיציות מכירה בחסר של מניות וקרנות סל בארה"ב יכול להסתיים ברווח או בהפסד פוטנציאלי של 7.8 מיליון דולר

קולנוע של רשת AMC / צילום: Shutterstock
קולנוע של רשת AMC / צילום: Shutterstock

התפתחויות חדשות בפרשת תיק ההשקעות הספקולטיבי של חברת הנדל"ן הקטנה דקמא קפיטל . יומיים לאחר שחשפה הפסד מהותי בתיק ההשקעות שלה תוך חריגה משמעותית ממדיניות ההשקעה שהתווה דירקטוריון החברה, דיווחה היום דקמא כי הפסד הפוטנציאלי עלול להיות גבוה פי יותר משלושה מזה שדווח.

על-פי הדיווח העדכני, מימוש תיק ההשקעות יכול להסתיים ברווח או בהפסד פוטנציאלי שעלול להגיע גם לכ-7.8 מיליון דולר (25.3 מיליון שקל). נכון לסוף השבוע האחרון הציג תיק ההשקעות הפסד של 2.4 מיליון דולר (7.8 מיליון שקל).

דקמא, שבשליטת נתנאל לורנצי, היא חברה קטנה שעוסקת בתחום הנדל"ן בחו"ל. רשימת נכסיה כוללים מבנה משרדים ולוגיסטיקה בעיר מילטון קיינס באנגליה, קרקע בעיר בודפשט בירת הונגריה וכן הלוואה שניתנה למימון נדל"ן ושיתרתה מסתכמת ל-1.17 מיליון ליש"ט (5.3 מיליון שקל).

הקצו 1.5 מיליון דולר להשקעות

לאור הפעילות המצומצמת החליט דירקטוריון דקמא בדצמבר 2020 להסמיך את ההנהלה לפעול לאיתור פעילות או חברה בעלת טכנולוגיה ייחודית או בתחום אחר, לשם רכישת הפעילות או חברת יעד במזומן או כנגד הקצאת מניות. אלא שעוד קודם לכן החליט הדירקטוריון באפריל 2020 על ביצוע השקעות בניירות ערך בארץ ובחו"ל, עד לסך כולל של 5 מיליון שקל (1.5 מיליון דולר).

על ביצוע ההשקעות הופקד לורנצי עצמו, שמכהן כמנכ"ל החברה וכדירקטור בה. במסגרת ההחלטה, קבע הדירקטוריון כי ניהול התיק יבוצע תוך שמירה על פיזור ההשקעות, כך שהשקעה בודדת לא תעלה על סך של 1 מיליון שקל, כאשר לצורך בטוחה לביצוע חלק מההשקעות בתיק, הפקידה 2.65 מיליון שקל בפיקדון מוגבל.

אלא שביום שישי האחרון הודיע המנכ"ל לורנצי ליו"ר הדירקטוריון ירון קליין על ההפסדים בתיק ועל קיומה של חריגה משמעותית ממדיניות ההשקעה. בעקבות המקרה הפקיע הדירקטוריון את סמכויות הטיפול בתיק ההשקעות מידיו של לורנצי.

כעת מדווחת דקמא על החלטות דירקטוריון נוספות בנושא, במסגרתן מונה יאיר דרורי כיועץ לחברה האחראי לתיק ההשקעות. דרורי הוא סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות אלטרנטיב והיה מועמד עד לאחרונה לכהונה של דירקטור חיצוני בדקמא. בנוסף, הוחלט להקים ועדת השקעות מטעם הדירקטוריון בראשות הדירקטור הבלתי תלוי אמיר אריאל. בהרכב הוועדה ישבו גם דירקטורית חיצונית ויו"ר הדירקטוריון קליין.

הפסד של 3.1 מיליון דולר לפחות

תיק ההשקעות שניהל לורנצי כולל החזקה במניות בארה"ב ובאופציות רכש (CALL) ומכר (PUT) על מניות ועל קרנות סל (העוקבות אחר מדדי מניות), שנסחרות כולן בבורסות בארה"ב.

את עיקר ההפסדים בתיק יצרה פוזיציה גדולה במיוחד של מכירה בחסר (שורט) של מניות וקרנות סל בארה"ב, כאשר הפוזיציות שהניבו את ההפסדים הגדולים ביותר היו ההימורים נגד מניותיהן של פלטפורמת התשלומים Affirm Holdings ושל רשת בתי הקולנוע AMC .

בסה"כ נמכרו מניות וקרנות סל בחסר תמורת 11.03 מיליון דולר, אלא שעלייתן מחיריהן בבורסה הובילה להתחייבות בשווי של 14.16 מיליון דולר, נכון לסוף המסחר ביום שישי האחרון בבורסות בארה"ב. משמעות הדבר היא הפסד על הנייר של 3.13 מיליון דולר נכון לאותו מועד.

פוזיציית שורט זו, כל עוד לא נסגרה, עלולה להגדיל את ההפסד אם שערי המניות והמדדים ימשיכו לעלות, או לצמצמו אם אלו יחלו לרדת. לפיכך, החליט הדירקטוריון להתקשר בהסכם עם חברת השחר ייעוץ פיננסי בניהולו של ד"ר יגאל נוימן, שהינו בעל ניסיון בניהול השקעות ומסחר בנגזרים בארה"ב. תפקידו של ד"ר נוימן יהיה לייעץ לוועדת ההשקעות ולסייע לדרורי ביצירת מתווה לגידור ההפסד הפוטנציאלי בתיק ההשקעות. מתווה זה יוצג לוועדת ההשקעות, שבנוסף לכך קיבלה את הסמכות לפעול למימוש תיק ההשקעות באופן מיטבי עד סוף שנת 2021.

לורנצי יפצה את בעלי המניות

לורנצי, שמחזיק ב-58% ממניות דקמא, הסכים לפצות במישרין את בעלי המניות מקרב הציבור בגין החריגה מההרשאה (כולל הוצאות גידור). הפיצוי יתבצע בדרך של תשלום כספי ישיר מלורנצי לבעלי המניות מקרב הציבור, שמחזיקים ביתרת מניות דקמא (42%), על בסיס נוסחה שקובעת את סכום השיפוי לו הם זכאים בגין החריגה.

עפ"י הנוסחה, בהנחת הפסד של 2.4 מיליון דולר (כ-8 מיליון שקל) יעמוד סכום השיפוי הרעיוני לבעלי המניות מהציבור על 2.69 מיליון שקל. כחלק מההסכם, נקבע כי עד ל-9 ביולי יפקיד לורנצי בידי נאמן צ'ק בנקאי בסכום זה, כאשר התאמה סופית של סכום הפיצוי תבוצע לאחר מימשו התיק במלואו.

דקמא נסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-22% מערכה מתחילת השבוע בעקבות חשיפת ההפסדים בתיק ההשקעות.