החברה שרוצה להשיק את האפונה המזינה בעולם גייסה 20 מיליון דולר

הסטארט-אפ אקווינום עוסק בהשבחת זרעים לתעשיית המזון העולמית ופיתוח זנים חדשים של צמחים עתירי חלבון למאכל אדם • תמורת הגיוס תשמש להרחבת מצבת העובדים בישראל ב-50%

זרעים שהושבחו על ידי אקווינום / צילום: ויקטור בן ציון לוי
זרעים שהושבחו על ידי אקווינום / צילום: ויקטור בן ציון לוי

סטארט-אפ האגרוטק Equinom (אקווינום), העוסק בטיפוח השבחת זרעים לתעשיית המזון העולמית ופיתוח זנים חדשים של צמחים עתירי חלבון למאכל אדם, מודיע היום על גיוס של 20 מיליון דולר, בסבב גיוס C. מאז הקמה של החברה ב-2012, היא הספיקה לגייס בסך הכל 36 מיליון דולר, כך שהגיוס הנוכחי הוא הגדול והמשמעותי ביותר שלה. במהלך הרבעון הרביעי של השנה הנוכחית, עתידה החברה לשחרר לשוק אפונה שתהיה בעלת ריכוז החלבון הגבוה ביותר בעולם.

סבב הגיוס הובל על ידי חברת הביטוח הפניקס, ובהשתתפות הקרנות Trendlines ,BASF Venture Capital ,Fortissimo ו-Maverick Ventures Israel, שהשקיעו בעבר בחברה. גיוס ההון יאפשר לאקווינום להרחיב את פעילות המחקר והפיתוח, המכירות והשיווק שהיא מבצעת ברחבי העולם, כולל גיוס עובדים למטה החברה בישראל ולשלוחותיה ברחבי העולם. בחברה 42 עובדים, 38 מתוכם במטה בישראל. בשל הגיוס, מתכננת החברה להגדיל את מצבת עובדיה בכ-50% בישראל. בתקופה הקרובה, תחל החברה לגייס מומחי דאטה, ביוכימאים,מומחי טיפוח, אגרונומים, מנהלי תחומים ומהנדסי מזון.

באמצעות טכנולוגיה מבוססת אינטליגנציה מלאכותית, ביג דאטה, ושיטות השבחה טבעיות שאינן כוללות שימוש בהנדסה גנטית, אקווינום משביחה את המגוון הגנומי של מזונות צמחיים עתרי חלבון שאבד ב-100 השנים האחרונות במטרה לייצר תזונה בת קיימא לצריכת אדם. זאת, במטרה ליצור זרעים/זנים של צמחים בעלי ערך תזונתי גבוה במאות אחוזים מהקיים, וכן בעלי מרקם וטקסטורה ספציפיים לפי צורך שנולד אצל יצרני ומשווקי המזון הגלובאליים. היתרון הגלום בכך, עבור השוק עצמו, הוא דרבון של כלכלה מוטת ביקוש, והקניית יכולת ליצרנים לקדם תזונה בת קיימא בהתאם למגמה העולמית, תוך חסכון כספי והימנעות מתהליכי עיבוד יקרים ומזהמים. לאחר העבודה במעבדה, הזרעים של החברה עוברים לשדות.

לאור השיטות שפיתחה, החברה מסוגלת ליצור מגוון רחב של מוצרים עבור מגוון רחב של יישומי מזון מסחריים, תוך הקפדה על התאמה מהירה של המוצרים לצרכי השוק המשתנים. נכון להיום אקווינום מגדלת למעלה מ-100 אלף דונמים של גידולים על פני 5 יבשות. לחברה חוזים בשווי של מיליוני דולרים עם מותגי מזון מהמובילים בעולם להטמעת הגידולים החכמים בהליכי הייצור שלהן.

לאור הגיוס, באקווינום מקווים כי מגדלים, בעלי חוות, חברות רכיבים ומותגי מזון גלובליים ישתמשו במאגר המידע והזרעים של אקווינום המבוסס על בינה מלאכותית, על מנת ליצור ולהתאים למוצריהם חלבון צמחי שאינו מהונדס גנטית מתוך מגוון רכיבי המזון אותם היא מפתחת. עד כה, מפעילה החברה שיתופי פעולה עם גופים גדולים. בין היתר, לחברה שיתוף פעולה עם חברת סברה הנמצאת בחזקת פפסיקו, ועם יצרנית החלבונים לעולם תחליפי הבשר "רוקט". בנוסף, לחברה שיתוף פעולה פעיל עם שטראוס.

"כלכלה מעגלית בת קיימא"

מהן התועלות הסביבתיות? בשנת 2050, יצטרך העולם להאכיל 10 מיליארד בני אדם. זאת, כאשר החקלאות הנוכחית פעמים רבות מזהמת באופן ניכר את הקרקע ואת מאגרי המים, וגוזלת שטחים פתוחים ופוגעת במגוון הביולוגי. אי לכך, אתגר המזון הופך משמעותי יותר מיום ליום. בשנים האחרונות, חלבון מן הצומח תופס נתח שוק גדול יותר ויותר, וזוהי מגמה שתגבר בשנים הבאות. על מנת לעמוד בביקושי הענק הגלובאליים לחלבון מן הצומח הדוחפים את תעשיית המזון לחדשנות מוצרית ולחיפוש מתמיד אחר מרכיבי מזון טבעיים (clean label) ובעיקר לחלבונים טבעיים מן הצומח, נדרשות היצרניות להליכי עיבוד ומיצוי מורכבים, יקרים, המערבים כמויות אדירות של מיים ומתקני ענק - ובפועל מתקשים להקטין בשל כך את טבעיעת האצבע הפחמנית שלהם.

לפי אקוינום, ביכולתה לשנות את המשוואה הזו, ולגדל באדמה צמחים שמלכתחילה מכילים אחוזי חלבון הגבוהים במאות אחוזים ובדרך זו מאפשרים ליצרני מזון מן הצומח לעבור לשיטות עיבוד פשוטות, בנות קיימא והרבה יותר כלכליות. לפי החברה, "כך נוצרת כלכלה מעגלית בת קיימא בסקייל של מיליארדים".