שר האוצר ליברמן הציג את התוכנית ליום שאחרי החל"ת

שר האוצר הציג היום את המודל ליציאה הדרגתית מהחל"ת, שכולל דמי אבטלה למובטלים בני 45 ומעלה והעסקה גמישה לענפים שעדיין לא חזרו לתעסוקה מלאה • בנוסף, יבוטלו הקלות הזכאות לדמי אבטלה שנכנסו לתוקף בזמן הקורונה

אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

ב-30 ביוני יסתיים מודל החל"ת. עם זאת, בכדי לסייע בהתאוששות המשק, יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה, וכן מענה להעסקה גמישה עבור עובדים שטרם יכולים לשוב לתעסוקה מלאה, כגון ענפי התיירות - כך הודיע היום (ג') שר האוצר אביגדור ליברמן. ההחלטה התקבלה בהמשך לחזרתו של המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה, וכן "לאור הנתונים הכלכליים המעודדים", כפי שמציגים גורמי המקצוע באוצר. עוד החליט שר האוצר על קידום צעדים נוספים כחלק מהסדרת שוק התעסוקה.

ההודעה של ליברמן מתיישבת עם ההצהרות שהצהיר טרם מינויו לשר אוצר, כאשר טען כי מודל החל"ת פוגע במשק ואינו מתאים בשלב זה. המודל מבטל את תוכניתו האחרונה של שר האוצר הקודם ישראל כ"ץ להעניק הארכת מודל החל"ת לבלתי מועסקים מגיל 28 ומעלה.

על פי המודל ליציאה הדרגתית מהחל"ת של ליברמן נקבע כי מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021. כך, בעוד שלפני המשבר בני 45 ומעלה היו זכאים ל-175 ימי תמיכה מהמדינה, החל מה-1 ביולי ועד סוף 2021 הם יהיו זכאים ל-88 ימים, נוסף על הימים שכבר ניצלו.

בנוסף, תקוצר תקופת האכשרה. טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18. בשלב היציאה המדורגת, כדי להיות זכאי לדמי אבטלה, ב-3 החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים. מחודש אוקטובר ואילך, תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת עד לסוף שנת 2021.

עוד נקבע, כי על מנת לתת מענה לאוכלוסיות מוחלשות הזכאיות לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות, ימשיך לחול הקפאת קיזוז הקצבאות עד לסוף שנת 2021. 

התוכנית תעודד יציאה להכשרה מקצועית

עוד על פי התוכנית, תבוטל ההפחתה בגובה 30% מדמי אבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות. במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית או הסבה מקצועית, ועל מנת לסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט לבטל באופן קבוע ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים המשתתפים בהכשרה מקצועית.

הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על פי התנאים טרום הקורונה. החל מה-1 ביולי, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת הוא יידרש לעמוד בתנאים הבאים: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; בתנאים שהיו נהוגים לפני משבר הקורונה.

עוד קבע ליברמן, כי ימשך מתן דמי לידה ליולדות שכירות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לתום 2021.

למרות המצב הקשה בענף התיירות, גורמי המקצוע באוצר מבהירים גם היום, כי לא ניתן היה להעניק דמי אבטלה לענף ספיצפי, ולכן גם תוכניתו של ליברמן אינה כולל הארכה של החל"ת לענף התיירות. כדי לסייע לענפים שעדיין מתקשים להחזיר עובדים, על פי התוכנית, תוארך אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך (מעין מודל חל"ת גמיש שהונהג במהלך המשבר). מובטלים העומדים בקריטריונים שנקבעו בהסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי זכאים למענק למשך 4 חודשים ובלבד שחזרו לעבוד עד ה-30 באפריל 2021. על מנת לעודד חזרת עובדים נוספת, תינתן אפשרות לקבל את המענק לעובדים שישובו לתעסוקה עד ל-30 ביוני 2021, כך שאלו יוכלו להשתמש במנגנון עד לחודש אוקטובר 2021. מענק זה יאפשר לענפים שטרם שבו לפעילות מלאה, בעיקר עקב מגבלות הקורונה, כגון ענפי התיירות, להתאים את עלויות השכר בהתאם להתאוששות הפעילות העסקית.

מדובר בפתרון שאינו מתאים למעסיקים רבים בענף תיירות החוץ, שאינם יכולים להחזיר את עובדיהם לעבודה בשלב זה. על פי גורמים באוצר, מדובר במעט מאוד עובדים ביחס למספר המובטלים הכולל.

באופן ספציפי, במטרה לסייע לציבור מורי הדרך, פעלו משרדי האוצר והחינוך כדי לאפשר להם להצטרף למסגרת "גנים ובתי ספר מלמדים בקיץ". מורי הדרך שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לעבוד לצד עובדי ההוראה במסגרת זו, ויוכלו לתרום ממיטב ניסיונם והידע המקצועי הייחודי שהם מביאים עימם.

לדברי ליברמן, "המשק פתוח באופן מלא קרוב ל-4 חודשים, שיעור האבטלה נמוך מ-7.5%, שהוא השיעור שקבעה הממשלה הקודמת בו יפסקו דמי החל"ת. יש כיום מעל 130 אלף משרות פנויות במשק, ולכן ברור כי מדיניות החל"ת הרוחבית כבר איננה נכונה עבור המשק. יחד עם זאת יש עדיין מספר מצומצם של ענפים מוגבלים, מובטלים בגילאים מבוגרים, אוכלוסיות מוחלשות נשים בהריון ומורי דרך - חשוב לא להפקיר אותם, לכן איתרנו פתרונות נקודתיים עבורם. מגוון הפתרונות רחב, דוגל בעידוד היציאה לעבודה וכולל בין היתר חל"ת גמיש והכשרות מקצועיות. נמשיך להתנהל באחריות מלאה למען האזרחים ולמען כלכלת ישראל".

מהמטה לקידום תעסוקתי, המאגד 34 ארגונים חברתיים העוסקים בתעסוקה, נמסר כי "תזכיר החוק של שר האוצר ליברמן יפגע באופן קשה במאות אלפי מובטלים שרוצים לעבוד אך לא מצליחים למצוא עבודה. הממשלה לא מציעה להם הכשרות מקצועיות או תמיכה תעסוקתית אחרת, אלא נוטשת אותם ללא דמי אבטלה וללא סיוע".