משרד התקשורת החליט על סגירת רשתות סלולר ישנות עד סוף 2025

משרד התקשורת יתחיל בתהליך הדרגתי של סגירת רשתות דור 2 ו-3 עד סוף 2025 • כבר בתחילת שנה הבאה ייאסר על יבוא מכשירים שתומכים רק בטכנולוגיות הישנות • ההחלטה תשפיע רבות על החברה החרדית ומחזיקי הטלפונים הכשרים

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אייל מרגולין

לאחר שימוע ארוך החליט משרד התקשורת לסגור את רשתות דור 2-3 בתהליך הדרגתי עד סוף 2025. החל מהשנה הבאה ייאסר על יבוא של ציוד התומך ברשתות אלה ובהדרגה תיאסר כניסת מכשירים חדשים ברשתות הישנות עד סגירה מלאה. מדובר בתהליך שהחל כבר בכל העולם ומטרתו היא ניצול הרבה יותר יעיל של הספקטרום והקצאת תדרים לרשתות מתקדמות יותר.

ההחלטה של משרד התקשורת תשפיע בעיקר על החברה החרדית ומחזיקי הטלפונים הכשרים וכן על חברות שהפעילו שירותים על גבי הרשתות הישנות כגון אפליקציות לפתיחת שערים, דיבוריות לרכב, חיישנים לסוגיהם וכדומה.

משרד התקשורת הודיע כי ההחלטה התקבלה על רקע קצב התפתחות הטכנולוגית ברשתות הסלולר והמחסור במצבת התדרים בישראל. המתווה גובש לאחר שהגורמים המקצועיים במשרד בחנו את כל ההיבטים והחלופות בנושא.

לפי המתווה, בשלב הראשון ייאסר יבוא מסחרי של מכשירים סלולריים שתומכים רק בטכנולוגיות ישנות החל מה-1 בינואר 2022. הודעה תצא לכל הגורמים הרלוונטיים, בהם מפעילים, יבואנים, מוכרי מכשירים וצרכנים.

בשלב השני - החל מה-1 בינואר 2023 - יופסק חיבורם לרשת של מכשירים סלולריים חדשים התומכים בטכנולוגיות ישנות בלבד, לרבות מכשירי דיבורית לרכב וציוד קצה M2M. המפעילים יחוייבו לתת שירות דור 2 ודור 3 למנויים קיימים עד למועד סגירת הרשתות.

בשלב השלישי והאחרון, עד ה-31 בדצמבר 2025  יסגרו רשתות דור 2 ודור 3.

שר התקשורת יועז הנדל מסר כי "ברחבי העולם כבר נסגרו טכנולוגיות ישנות כדי להתקדם ולשחרר תדרים - שהינם משאב מוגבל - לטובת טכנולוגיות מתקדמות. היום אנחנו יוצאים לדרך ומשחררים את הפקק. התהליך יהיה הדרגתי ויאפשר למי שזקוק לכך לבצע את ההתאמות הטכנולוגיות הדרושות, והוא חלק ממהלך של הוצאת העגלה מהבוץ והזנקת כלכלת ישראל".

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן-חורין: "מהפכת האינטרנט המהיר בישראל נמצאת בעיצומה. טכנולוגית דור 5 צפויה לשפר תעסוקה מרחוק, לאפשר פיתוח וצמיחה של תעשיות ועסקים קטנים, ערים חכמות, מכונות אוטנומיות, ועוד. סגירת רשתות ישנות, תפנה תדרים ותאפשר קפיצת מדרגה טכנולוגית, שידרוג איכות השירותים הסלולרים, וקידום התעשייה והכלכלה הישראלית".