קרן ויולה מציגה: להרוויח מההנפקות הישראליות הגדולות פי 22, לפחות

קבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי השקיעה עשרות מיליוני דולרים בפיוניר, באיירון סורס ובסימילרווב • עכשיו, אחרי ששלושת החברות מצאו את דרכן לוול סטריט, הקרן נהנית מתשואות של פי 22 ו-פי 50 על השקעתה

ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה
ויולה מפרגנת לאיירון סורס בשלט על האיילון / צילום: יח"צ - סיטי מדיה

קבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי ויולה היא אחד המשקיעים המקומיים הבולטים בגל המיזוגים וההנפקות הנוכחי של חברות טכנולוגיה ישראליות בוול סטריט. הקבוצה מחזיקה במניות החברות פיוניר ואיירון סורס (שמוזגו השבוע לחברות SPAC), ובחברת סימילרווב שהנפיקה את מניותיה בחודש שעבר לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר.  

בפיוניר ואיירון סורס השקיעה ויולה באמצעות קרן ההון סיכון ויולה ונצ'רס 3, משנת 2008. היקפי ההשקעה עמדו על 16 מיליון דולר בפיוניר ו-20 מיליון דולר באיירון סורס,  והן הניבו על פי ההערכות תשואות של פי 22 ושל פי 50, בהתאמה, על ההשקעה. 

באותה קרן ניתן למצוא גם את ההשקעות בחברות אאוטבריין, העומדת אף היא בפני הנפקה בוול סטריט, וראדיס לאבס, שגייסה לאחרונה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. בסימילרווב, השקעה מאוחרת יחסית משנת 2017, עמדה ההשקעה של ויולה על 75 מיליון דולר, והיא הניבה תשואה של פי 3 על הכסף.

ואם הצלחתם לפספס את רצף ההצלחות שלה, ויולה לא משאירה זאת ליד המקרה, והיא מקפידה להזכיר את תרומתה בשלטי חוצות שנתלו מעל נתיבי איילון בת"א. 

"מומחיות ישראלית שנצברה בחברות ההימורים והגיימינג"

דני כהן, שותף מנהל בויולה ונצ'רס, מסביר כי "גל ההנפקות הנוכחי הוא בעיקר של חברות שהחלו את דרכן סביב 2008, וזו בערך התקופה שבה התחילו לגדל בישראל חברות משמעותיות.

"בעבר, כמעט ולא ניתן היה למצוא בארץ חברות הייטק עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה. היום זה קיים, וכאשר גל ההנפקות התפתח אחרי הקורונה, לישראל היו חברות בשלות וטובות להציע", הוא מוסיף. "גם ב-2006 היה גל הנפקות מרשים, אבל החברות הישראליות של אז בכלל לא היו רלוונטיות".

מה עשה את השינוי?

"בשנים האחרונות הגיע יותר כסף לישראל, בעקבות ההתבססות שלה בתחום ההייטק. היה כסף בשוק, ונכנסו לכאן יותר קרנות זרות, קרנות ישראליות גייסו יותר וגופים מוסדיים החלו גם הם להתעניין. גם מוסדיים אמריקאים פתוחים יותר היום לחברות טובות ישראליות, ובכלל ללא אמריקאיות.

"זה קרה במקביל לשינוי בחברות עצמן. בעבר הן ניסו לבסס מכירות על ידי גיוס צוות מכירות אמריקאי. זה לא מאוד הצליח, כי קשה לחברות הישראליות לגייס אנשי מכירות טובים, ושם היינו בנקודת נחיתות. אבל ברגע שאפשר היה להעביר את רוב השיווק לאונליין - פרחנו. זו הרי המומחיות הישראלית שנצברה בחברות ההימורים והגיימינג והאד-טק. כך נקודת החיסרון הפכה ליתרון.

"נקודה שלישית היא שהזמים היום חושבים בגדול. הם אומרים, לא רק שמגיע לי להיות חברה של מיליארד דולר ולא למכור לקונה הפוטנציאלי הראשון ב-100 מיליון כבעבר, אלא מגיע לי להיות אפילו חברה של 10 מיליארד דולר. כל היזמים שאנחנו בוחרים הם כאלה שרוצים לשנות את העולם, לא רק בשביל כסף. אנחנו משמשים עזר כנגדם.

"הם המוצלחים, אבל אנחנו גורמים להם לחשוב - מה אתם צריכים כדי להיות חברה ענקית? מי כוח האדם? מה המודל העסקי?".

שום דבר לא מאיים על הגאות בשווקים?
"השוק סוער, יש הרבה חברות, הרבה כסף. תמיד יכול פתאום להגיע משבר, אבל אין לכך שום עדות כרגע. אנחנו לא רואים עננים מתהווים".

"רוצים לרתום להייטק כמה שיותר אנשים"

מדוע חשוב לכם לפרסם שלט חוצות? הרי המסר שבשלט לא באמת פונה לכל הציבור.
"שלט חוצות אף פעם לא פונה לכל הציבור. אבל זה גם לא נכון לומר שהמסר הזה הוא צר. יש כאן גאווה ישראלית, ומתרחשים תהליכים שתהיה להם השפעה מאוד חיובית על הכלכלה שלנו. אנחנו מאוד גאים במה שקורה לנו ולחברות שלנו".

יש אפילו מי שנפגעו מהשלטים - מרגישים שחוגגים להם מול הפנים ומשאירים אותם בחוץ.
"אבל הייטק הוא טוב לכולם. לא רק שהוא מושך את כל הכלכלה, הוא גם למעשה הרבה יותר פתוח היום, ואנחנו רוצים לרתום אליו כמה שיותר אנשים. הוא כבר לא תחום רק למתכנתים, אלא גם לאנשי מדיה, שיווק, ייצור. ופונה גם לכל מגזרי האוכלוסיה".

מעל מיליארד דולר ב-5 קרנות

ויולה ונצ'רס הינה קרן הון סיכון המתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה בשלבים מוקדמים (Early stage), ומנהלת מעל מיליארד דולר באמצעות חמש קרנות שגויסו עד היום.

השותפים המנהלים בקרן הם שלמה דברת, אבי זאבי, דני כהן, רונן ניר, צביקה אורון ועמרי בן דוד. הקרן השקיעה במעל 100 חברות במהלך 20 שנות פעילותה. ויולה ונצ'רס משתייכת לקבוצת השקעות הטכנולוגיה ויולה המנהלת מעל ל- 3.5 מיליארד דולר, ושבפורטפוליו שלה יש מעל 10 יוניקורנים (חברות בשווי יותר ממיליארד דולר).

ויולה צמיחה (Growth) הינה קרן המשקיעה בחברות בשלבי צמיחה ומנהלת כ-725 מיליון דולר. הקרן השקיעה בכ-32 חברות ביניהן סימילארווב ומנוהלת על ידי הראל בית און, נטהלי רפואה, ערן וסטמן, סמי תותח, איל שירן ורפי כרמלי.