עם סיום החל"ת נדרשים כלים חדשים לכניסה מחדש לשוק התעסוקה

ישנה הבנה בקרב החברה האזרחית ומשרתי הציבור בצורך בבניית היכולות שקודמות להכשרה המקצועית, שהם המפתח המסייע לאנשים ש'ירדו מהגלגל' לעלות עליו בחזרה ממקום טוב יותר • חייבים להתחיל לעבוד

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

למרות שהכלכלה מתחילה לחזור לעצמה, אתגר התעסוקה של מפוטרי קורונה ומובטלים מהווה אתגר ראשי למשרדי הממשלה השונים.

על פי הלמ"ס, נכון לתחילת חודש מאי יש 398,000 בלתי מועסקים (שמתוכם 131,000 הם מפוטרי קורונה), זו ירידה משמעותית מהמחצית השנייה של אפריל בה היו 446,000 בלתי מועסקים. מצד אחד מדובר בכמויות גדולות, אך מצד שני מגמת הירידה לצד היציאה מהקורונה יכולה לעורר אותנו למחשבה ש"השוק יעשה את שלו" ואין צורך לדאוג להשתלבות תעסוקתית של מפוטרי הקורונה.

אך ההפך הוא הנכון. הקורונה פגשה את מדינת ישראל בפיגור עמוק מאוד במערך ההכשרות המקצועיות שלה ביחס למדינות ה-OECD. הפיטורים ההמוניים וההוצאה לחל"ת התרחשו עם רעידת אדמה שכללה קפיצת מדרגה טכנולוגית במגוון גדול מאוד של תחומי עיסוק. לקח הרבה מאוד זמן במצב של ממשלות רעועות ומערכות בחירות תכופות לקדם את "המקפצה" מהלך לאומי של שדרוג ההכשרות המקצועיות, אשר מובל מטעם משרד האוצר והכלכלה, ובהנעה של קואליציית ארגונים בחברה האזרחית.

אך כדי לתמוך באנשים שנפלטו ממעגל העבודה בעת משבר, אין די בהכשרה תעסוקתית, אלא יש צורך ב'אימון לתעסוקה' - מתוך הבנה שלעיתים רבות חזרה לשוק התעסוקה אינה תלויה רק בידע והכשרה מקצועית, אלא בבשלות שתלויה ביכולת של אדם להכיר את היכולות שלו, להציב יעדים שרלוונטיים להתפתחות ולשינויים בשוק, ולפתח מגוון רחב של כישורים כדי לסלול נתיב חדש לתעסוקה.

בלי שינוי בגישה של המפוטרים, המצב יישאר כפי שהוא

נקודת מבט כזו תהיה רלוונטית גם להתמודדות עם אלו שטרם שבו לשוק התעסוקה - אלא גם לאלו שכבר שבו: סימן השאלה ביחס אליהם הוא האם שבו מתוך כורח לעבודה הראשונה שמצאו או שעברו מהלך לאבחון אישי ובניית יכולות באופן שסייע להם להרחיב את מעגל האפשרויות ולהגיע לעבודה עם פוטנציאל של התפתחות; שאלה זו תשפיע על החוסן האישי והתעסוקתי שלהם, היכולת להחזיק מעמד בעבודה ולהיות בה שבעי רצון.

במשך שנים, תחום זה שהוא "הקדמה לתעסוקה" היה מצוי בהזנחה קשה, כאשר תוכנית מעגלים לתעסוקה נתנה מענה למאות אנשים בלבד כל שנה. כעת ישנה הבנה בקרב החברה האזרחית ומשרתי הציבור בצורך בבניית היכולות שקודמות להכשרה המקצועית, שהם המפתח המסייע לאנשים ש"ירדו מהגלגל" לעלות עליו בחזרה אך ממקום טוב יותר.

מתוך 25,000 פונים במרשתת לעמותת חסדי לב בשנה האחרונה, קבלנו 6,800 פניות לתוכנית "אימון לתעסוקה" מתוך הבנה שלמפוטרים ומחפשי עבודה שללא שינוי גישה מצדם - לא יהיה שינוי. תקוותנו היא שמשרדי הממשלה השונים יובילו את הפקידות המקצועית בהבנה שרכיב זה של אימון והקדמה לתעסוקה הוא הבסיס לשיקום היכולות התעסוקתיות של מובטלי ומפוטרי הקורונה.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת חסדי לב