מה משותף לחברות אשראי, בנק UBS, אובר, פייסבוק, גוגל וטוויטר? כולן חזרו בהן ותומכות כעת במודל עבודה היברידי

חברות רבות שהתכוונו לחזור לשבוע עבודה מלא מהמשרד מבצעות פניית פרסה ומגלות את היתרונות של מודל עבודה משולב • צוקרברג מוביל על ידי דוגמא אישית, באובר משנים כיוון וחברת Synchrony מעריכה שהיא תצליח לחסוך 250 מיליון דולר בהוצאות השנה בצורה הזו

חלה עלייה בשביעות הרצון של העובדים מהבית / צילום: Shutterstock, Vitalii Matokha
חלה עלייה בשביעות הרצון של העובדים מהבית / צילום: Shutterstock, Vitalii Matokha

בעוד שיש חברות ובתי עסק שלא יכולים לחכות להחזיר את עובדיהם למשרדים במשרה מלאה, אחרי למעלה משנה של ריחוק חברתי כפוי ועבודה מהבית, חברת Synchrony Financial, המנפיקה הגדולה ביותר בארה"ב של כרטיסי אשראי קמעונאיים, אינה אחת מהן.

החברה, המוכרת גם בראשי התיבות SYF הודיעה השבוע כי לא תאפשר לעובדים לחזור למשרדים לחמישה ימים בשבוע גם לאחר שהמגפה תיעלם. על פי הודעת החברה, כמעט כל העובדים, כולל המנהלים הבכירים ביותר, יעבדו מהבית לפחות כמה ימים בשבוע.

החברה, אשר מספקת כרטיסי אשראי לאמזון בין היתר, אמרה ש־85% מעובדיה אמרו בסקר שהיו מעדיפים להמשיך לעבוד מהבית גם אחרי המגפה. בעבר ההיפך היה נכון. "אחד הלקחים שלמדנו במגפה הוא שגמישות מובילה לכוח עבודה יותר מעורב ויותר פורה", אמר הדובר של Synchrony. "גמישות בעבודה הפכה לנושא מרכזי בדרך ההתנהלות שלנו".

החברה, שבעבר הייתה חלק מהאימפריה של ג'נרל אלקטריק, אמרה לעובדיה בארה"ב שיהיו להם שלוש אפשרויות עבודה: מקוונת (עבודה מהבית), מהבית אבל עם נוכחות מסוימת בפעילויות מרכזיות, והיברידית (עבודה מהמשרד כ־3־4 ימים בשבוע). רק מספר בעלי תפקידים "קטן מאוד" כגון מאבטחים, יידרשו להגיע לעבודה חמש פעמים בשבוע.

"זו הדרך החדשה של החברה לעבוד מעכשיו", אמר דובר של החברה. "לפני המגפה, האמנו שיש תפקידים מסוימים שניתן למלא רק בתנאים של משרד מסורתי. היום אנחנו יודעים שזה לא היה נכון".

חברות רבות גילו להפתעתן בשנה האחרונה כי בעוד שהתפוקה של העובדים לא נחתכת לפעמים אף עולה, יש עוד יתרון גדול לעבודה מהבית: חיסכון בעלויות. Synchrony מעריכה שהיא תצליח לחסוך 250 מיליון דולר בהוצאות השנה בצורה הזו.

המהלך, עליו דיווחה לראשונה סוכנות הידיעות בלומברג, מלמד על איך חברות באותו תחום תעשייה לעתים נוקטות גישות שונות לעבודה המקוונת. בניגוד ל־SYF, יש בנקים שנראה שהם ממהרים להחזיר את עובדיהם למשרדים. מנכ"ל בנק מורגן סטנלי, ג'יימס גורמן, אמר בשבוע שחלף שהוא יהיה "מאוד מאוכזב אם העובדים לא יחזרו למשרדים עד "לייבור דיי", שנחגג בספטמבר.

לעומת זאת כמה בנקים כמו UBS ובנקים אירופאים אחרים מפגינים גישה יותר מכילה. ב־UBS מתכננים לאפשר לעד שני שליש מהעובדים העולמיים לאמץ באופן קבוע שבוע עבודה היברידי, המערב בין עבודה מרחוק לחזרה למשרדים. זאת לאחר שנקבע שם כי הדבר אינו פוגע בפריון.

אובר: שינוי כיוון חד

פחות משלושה חודשים אחרי שהכריזו שהעובדים ייאלצו לחזור למשרד לפחות לשלושה ימים בשבוע, אובר נסוגה מכך. חברת שיתוף הנסיעות תיתן לעובדי המשרד העולמי שלה אפשרות לבקש לעבוד מרחוק או לבחור מתוך רשימה של משרדים אחרים במקום המשרד שבו עבדו לפני המגפה, כך אמרה מנהלת כוח האדם בחברה ניקי קרישנמורטי בבלוג הרשמי של אובר ביום שלישי.

לאלה שבוחרים לחזור למשרד, החברה מבקשת שיבלו לפחות 50% מהזמן שם, אבל גם מציעים יותר גמישות לגבי איך הזמן הזה יהיה מובנה. "זה יכול להיות שלושה ימים בשבוע אחד, ויומיים בשבוע הבא, או חמישה ימים בשבוע אחד ואפס בשבוע הבא, תלוי במה שמתאים הכי טוב לעובדים ולצוות שלהם", אמרה קרישנמורטי.

זה שינוי כיוון חד שאולי גם מצביע על האתגרים שעומדים בפני החברות הגדולות ביותר בעמק הסיליקון, שבעצמן בנו את המוצרים שאפשרו עבודה מרחוק למשקי בית רבים בכל העולם במהלך המגפה. כעת הן מחפשות את האיזון הנכון בין עבודה במשרד לעבודה מרחוק.

אובר איננה הראשונה שחוזרת בה מהחלטה פומבית (ומנומקת היטב). גם גוגל עשתה כך כאשר הודיעה לפני כמה חודשים כי עובדיה יידרשו לחזור למשרדים לכמה ימים בשבוע, אך זמן לא רב אחר כך, היא הקלה במדיניות והרשתה לעובדים לבקש לעבוד מרחוק באופן קבוע או לשנות את מיקום המשרד שלהם.

פייסבוק: צוקרברג מוביל על ידי דוגמא אישית

גם פייסבוק לא זרה לטרנד ונותנת לעובדים שלה יותר גמישות לעבוד מחוץ למשרד. הרשת החברתית הגדולה בעולם הודיעה שתאפשר לעובדים בכל הרמות לבקש לעבוד מרחוק אם התפקיד שלהם מאפשר להם לעשות כך. בינתיים, המייסד והמנכ"ל, מארק צוקרברג, מוביל את הגישה בחברה על ידי דוגמא אישית. מנכ"ל פייסבוק הודיע מוקדם יותר החודש לעובדיו במזכר כי הוא מתכנן לעבוד מרחוק לפחות מחצית מהשנה הקרובה.

"גיליתי שעבודה מרחוק נותנת לי יותר מרווח לחשיבה ארוכת־טווח וגם אפשרה לי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, מה שהפך אותי לאדם שמח יותר ופרודוקטיבי יותר בעבודה", כתב צוקרברג.

גם ג'ק דורסי לא נשאר מאחור: טוויטר נתנה לעובדים שלה אפשרות לעבוד מרחוק באופן קבוע אם תפקידם יאפשר זאת.