היסטוריה ב-OECD: מאה ושלושים מדינות תומכות ברפורמת המס הגלובלית

לפי הדיווחים, כל מדינות ה-G20, כולל הודו וסין יתמכו היוזמה החדשה שתובא לאישרו בפגישה של שרי האוצר של הארגון בשבוע הבא • קומץ מדינות שבהן שיעור מס החברות נמוך יותר עדיין מתנגדות לרפורמה

דגלי מדינות ה-OECD / צילום: Shutterstock
דגלי מדינות ה-OECD / צילום: Shutterstock

130 מדינות תומכות ביוזמה האמריקאית שאומצה על ידי ה-G7 - להטיל מס חברות גלובלי מינימלי של 15%, וכן למסות באופן חדש את פעילות התאגידים הרב-לאומיים הגדולים ביותר הפועלים ברחבי העולם; כך דווח הערב בתום דיונים בנושא במסגרת ה- OECD. לפי הדיווחים, כל מדינות ה-G20, כולל הודו וסין, יתמכו ביוזמה החדשה, שפרטיה יובאו לאישור בפגישה של שרי האוצר של הארגון ב-9 ביולי. קומץ מדינות שבהן שיעור מס החברות נמוך יותר - כמו אירלנד, הונגריה וברבאדוס - עדיין מתנגדות לרפורמה.

הדיווחים, שהוזכרו בכלי התקשורת האירופיים ובהודעה רשמית של ה-OECD, התפרסמו בתום דיונים שהתקיימו ביממות האחרונות בארגון, בין השאר בהשתתפות שרי האוצר של המדינות המשמעותיות ביותר, ביניהן ארה"ב, צרפת וגרמניה.

לרפורמה בה תומכות המדינות שני חלקים - האחד, הטלת מס חברות גלובלי של 15% שימנע מחברות לברוח למקלטי מס ויפסיק את "המרוץ לתחתית" שהתנהל בעשורים האחרונים, כאשר מדינות הנמיכו עוד ועוד את שיעור המס כדי לנסות ולפתות חברות להעביר את המטות שלהן לתחומם. החלק השני הוא מיסוי של תאגידי ענק בינלאומיים כמו אמזון, גוגל ואפל על פי היקף העסקים שלהם בשווקים בהם הם פועלים, ולא רק במיקום הפיזי שבו הוא רשומים.

לפי הדיווחים, החלק השני של הרפורמה ככל הנראה יחול על רשימה של 100 החברות הרב-לאומיות הגדולות ביותר, כאשר בעקבות הסתייגות בריטניה יוחרגו מהרשימה הזו בנקים ומוסדות פיננסים. על הכוונת בעיקר ניצבות ענקיות כמו אמזון, גוגל, אפל ואחרות, ובעיקר חברות בתחום הדיגיטלי. ה-OECD העריך כי מדינות יוכלו למסות לא פחות מ-100 מיליארד דולר ברווחים שנתיים מחברות אלו, שהם עדיין רק חלק מהרווחים - ולא כולם.

החלק הראשון של הרפורמה עורר ביקורת עזה במדינות שבהן נהוג מס חברות נמוך יותר, והן עדיין נחשבות למתנגדות להצעה, גם אחרי הדיונים של הימים האחרונים ב-OECD. בין המתנגדות, לפי הדיווחים: אירלנד, הונגריה, אסטוניה, קניה, ניגריה, פרו, סרי-לנקה, סיינט וינסנט וברבאדוס. אירלנד משמשת כמטה של חברות טכנולוגיה גדולות הפועלות באיחוד האירופי שבו היא חברה, גובה מס חברות של 12.5% ומעניקה להן הטבות מס רבות אחרות.

חלקה הראשון של הרפורמה לגבי המס הגלובלי חשוב בעיקר לממשל האמריקאי הנוכחי, בעקבות כוונותיו להעלות משמעותית את מס החברות הנהוג במדינה, והחשש כי חברות אמריקאיות "יברחו" לפיכך למדינות אחרות. ה-OECD העריך כי משמעות יישום ההחלטה להטיל מס חברות גלובלי עולמי הוא הכנסה נוספת של 150 מיליארד דולר לממשלות ברחבי העולם בכספי מסים מדי שנה.

החשיבות של ההודעה הערב היא גם בכך שכל כלכלות ה-G20 מסתמנות נכון לרגע זה כתומכות במהלך, מה שיעניק לו רוח גבית נוסף לקראת גיבוש סופי וחתימה במסגרת ה-OECD, הצפויים להתקיים רק באוקטובר. "אחרי שנים של משא ומתן מפרך, הרפורמה ההיסטורית הזו תבטיח שחברות רב-לאומיות גדולות ישלמו את חלקן ההוגן במסים בכל מקום" אמר מזכיר ה-OECD, מתיאס קורמן.

שרי האוצר של מדינות ה-G20 ייפגשו באיטליה בסוף השבוע הבא, ושם אמורים להתפרסם פרטים נוספים על היוזמה, ובמיוחד על אילו חברות רב-לאומיות יחול המיסוי בתצורה החדשה.