ליברמן: מעונות יום בחינם להורים שעובדים במשרה מלאה

שר האוצר הצהיר בכנס לשכת רואי החשבון כי בין התוכניות שלו נמצא גם שינוי המימון של מעונות היום עבור זוגות צעירים •  כמו כן ליברמן התחייב: "לא נבטל פטורים ממע"מ במסגרת חוק ההסדרים"

שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור
שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור

הבשורה של שר האוצר אביגדור ליברמן לזוגות עובדים: מעונות יום חינם. בכנס לשכת רואי החשבון שנערך הבוקר (ב') אמר ליברמן כי בין התוכניות שלו נמצא גם שינוי המימון של מעונות היום עבור זוגות צעירים.

"אני חושב שמה שחשוב בתקציב זה סדר עדיפויות ולשים בראש סדר העדיפויות את האנשים שמשרתים בצבא, עובדים ומשלמים מסים. מה אני רוצה לעשות במישור החברתי? קודם כל להגדיל משמעותית את השכר לחיילי צה"ל, סדיר, לכולם כי חשוב לסמן לאותה קבוצה שהולכת וקטנה משנה לשנה שהם לא פרייארים - הם חלוצים, מעריכים אותם.

"בנושא מימון מעונות, המבחן היום היה מבחן ההכנסה. אני רוצה לשנות את זה למבחן כושר ההשתכרות. אם שני בני הזוג עובדים במשרה מלאה הם צריכים לקבל מעונות יום חינם, ואם זוג יושב בבית אז הוא לא יקבל. זה לא עונש. אבל התפיסה הייתה רגרסיבית עד עכשיו. אם מישהו עבד, שירת בצבא ועשה הכול באופן מלא אז נותנים לו עונש. צריך לשנות את זה".

ליברמן הוסיף כי הוא היה רוצה לקצץ בקצבאות החרדים אבל לא משלה את עצמו שזה יקרה. "אנחנו רוצים לשנות סדר עדיפויות. אני חושב שזה קריטי להגיע לקיצוץ בנושא הקצבאות בכלל. זה דבר מאוד רגרסיבי שאנחנו מעודדים ילודה ובטלה בשני סקרטורים שתורמים הכי פחות למשק הישראלי, חרדים וערבים, אבל לצערי בגלל הרכב הקואליציה לא נצליח לעשות את זה.

"יש לך את המפלגות בקואליציה ששומרות על קשר עם החרדים ויש לך את מנסור עבאס מצד שני, אז אני לא רוצה להשלות אף אחד, ולומר שנצליח לקצץ. מבחינת החברה הישראלית והמשק הישראלי זה הכי נכון לקצץ בקצבאות לאברכים ובקצבאות הילדים. נתניהו עשה את זה בעבר וראינו מיד עלייה בהשתתפות של החרדים בשוק העבודה".

ליברמן התייחס לכך שנתניהו איבד מנדטים לאחר המהלך הזה בבחירות שלאחר מכן ואמר: "מי שלוקח את תפקיד שר האוצר צריך לדעת שזה תפקיד כפוי טובה. אני לא חושש. אני מתחייב על החלטות נכונות אני לא מתחייב על החלטות פופולריות - קל לקבל החלטות פופולריות אבל זה מוביל אותנו למקום לא נכון".

ליברמן הוסיף, "אני עומד להוביל את המשק למקומות אחרים לגמרי. יש שלושה כיוונים שחייבים לרכז בהם מאמץ: שינויים מבניים, התייעלות והפחתת רגולציה. כשאתה משקיע בחדשנות המדינה מקבלת על כל שקל שבעה שקלים בחזרה. השאלה אם אתה משקיע בחרדים או בחדשנות היא שאלה קריטית. הדבר השלישי זה נושא הרגולציה. אנחנו מדינה עם רגולציה הכי ערכאית ומסובכת. אם נטפל בשלושת הדברים האלה, אנחנו יכולים לשחרר עשרות מיליארדי שקלים".

עד סוף התקציב לא ניגע בפטורים

ליברמן חזר על כך שהוא לא יעלה מסים, ולראשונה גם אמר כי בשלב זה הוא לא יבטל פטורים ממע"מ, בהם הפטור ממע"מ באילת, והפטור ממע"מ על ירקות ופירות. כל הפטורים הללו, אמר ליברמן, יבחנו רק לאחר שתסתיים העבודה על חוק ההסדרים והתקציב. "השאלה היא בשביל מה מעלים מיסים - מעלים כדי לקבל יותר כסף. ברגע שנבצע את שלושת הגורמים נוכל לשחרר כספים אדירים ולא נצטרך להעלות מיסים. בנוסף צריכים להגביר תחרות בשוק הבנקאות, צריך להכניס יותר גופים חוץ בנקאיים ומוסדיים לשוק למשל של החדשנות ודיור להשכרה".

"אני נגד העלאת מסים", הדגיש ליברמן. "זה מכשיר שמבריח אנשים. תסתכל כמה אנשים רכשו נדל"ן בלונדון, קפריסין, בארה"ב - למה? כמה ישראלים יושבים בקפריסין מבחינת הפעילות העסקית שלהם? כמה יושבים בלונדון? למה הן יושבים שם? בוא נביא אותם לכאן".

"יש לנו 140 יום לאשר את התקציב. אני ממוקד בנושא אחד - להעביר את התקציב ואת חוק ההסדרים ולהגיע לעסקת חבילה, כי כל עוד לא היה בעל בית וממשלה כולם שתקו. עכשיו כשיש ממשלה ושר אוצר, כולם תחת איומים נשבות ונשבית, מורים, מתמחים רופאים עובדים סוציאליים, ענפים שלמים. את כל הדברים האחרים - בהם פטורים ממע"מ - נדחה עד אחרי התקציב. ואח"כ גם נעשה את זה ביישוב דעת. קודם נחשוב. עד סוף התקציב לא ניגע בפטורים. חייב להיות תעדוף. תפסת מרובה לא תפסת כלום. אי אפשר בסד הזמנים הזה לטפל בהכל. עשיתי תעדוף להתמקד בדברים שיש תשואה להון הכי גדולה".

תמ"א 38 יוארך בשנתיים

ליברמן נשאל האם בכוונתו להאריך את תכנית תמ"א 38 חרף התנגדות ראשי הרשויות ואמר כי התוכנית תוארך בשלב זה בשנתיים לפחות. "ברור שרשויות מקומיות לא רוצים בנייה למגורים, כי הארנונה קטנה. אנחנו צריכים קודם כל לחשוב על האזרח ושוק הדיור שרותח. אני מאוד מוטרד מיוקר הדיור.

"תמ"א38 זה לא מכשיר אופטימלי אבל אין ברירה, בטח בשנתיים הקרובות, על מנת לסדר את שוק הדיור ולהביא אותו לממדים נורמליים. אני מקווה שזה יוארך לשנתיים, כי אין דרך אחרת עם כל המחאה של ראשי השלטון המקומי כי אין אלטרנטיבה אחרת. יש לנו בעיה שמצד אחד אין היצע והשיווקים של רמ"י זה הרבה פחות ממה שהשוק מחייב. ומצד שני הריבית נמוכה והגענו לשיא של משכנתאות. יש הרבה כסף זמין. גם פה צריך לעשות סדר. מחירי הדיור בשחקים וצריך לעצור את זה".

באשר להיקף חוק ההסדרים, אמר ליברמן כי הוא יכלול עשרות חוקים, עם דגש על תחום התשתיות. "חוק ההסדרים יהיה חוק יחסית רחב מאוד כי שלוש שנים לא עשו שום רפורמה, שום חקיקה, עם דגש גדול מאוד על תשתיות, כי זה חלק מהפגיעה בפריון שלנו. אנחנו נתניע את הפרויקט הכי גדול במדינת ישראל, המטרו של גוש דן, שעולה כ-150 מיליארד שקל, ובסוף יעלה קצת יותר - וקצת הכוונה לעוד כמה עשרות מיליארדים יותר. יהיו עשרות חוקים בחוק ההסדרים. מדובר בשינויים עמוקים, דרמטיים, ונראה את הביטוי מהר מאוד בצמיחה ובהכנסות המדינה. מעבר לזה, אנחנו ורוצים להתניע עוד 50 פרוייקטים בתחום התשתיות".

ליברמן התייחס גם להעלאת לגיל הפרישה לנשים ואמר, כי "תוחלת החיים במדינת ישראל לנשים היא סביב 84 בשונה מבעבר. צריך להצמיד את מה שמתבקש מבחינת ההגיון כך שאם התוחלת החיים קפצה אז גם גיל הפרישה צריך לעלות בכמה שנים. השינויים הגדולים צריכים לבוא משלושת התחומים עליהם דיברנו".

בסוף הראיון נשאל ליברמן האם נתניהו יחזור להיות ראש ממשלה, והשיב: "אני מתעסק רק בכלכלה. אין צורך להתעסק בנתניהו. אני מתעסק רק בכלכלה. לנתניהו יש לא מעט זכויות. הייתי רוצה שיפרוש בכבוד ויזכה בתשואות מכל עבר. כל כדורגלן צריך לדעת מתי לתלות את הנעליים. הוא בחר אחרת".

לשאלה האם השאיפה שלו עצמו היא לכהן כראש ממשלה בישראל, אמר ליברמן: "אנחנו באמת יכולים לעשות וינקר לארה"ב ולומר שאנחנו ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. עליתי לישראל בגיל 20, למחרת עבדתי כסבל בשדה תעופה בן גוריון ובהמשך הייתי שר הביטחון, שר החוץ ועכשיו שר האוצר - זו תעודת כבוד למדינת ישראל. אין תקרה. זה מוכיח שאם אתה נחוש ומוכשר ונכון לעבוד קשה".