ממקס סטוק לקניון M הדרך: מסע הקניות של המשקיע האוסטרלי

בד בבד עם מימוש מוצלח של השקעתו ברשת המוצרים המוזלים, נכנס אבן ניומן להשקעה נדל"נית משמעותית: רכישת 74% מחברה המחזיקה בקניון שבבית ינאי תמורת 48.5 מיליון שקל במזומן

קניון אם הדרך / צילום: בר - אל
קניון אם הדרך / צילום: בר - אל

איש העסקים אבן צ'רלס ניומן, מבעלי המניות הראשונים ברשת מקס סטוק , מממש את תוכניתו להכנסת פעילות נדל"ן לחברה הבורסאית מן הגורן  שבשליטתו. היום (ד') דיווחה החברה שהיא מנהלת מו"מ לרכישת 74% ממניות "בית חרות - ליש חברה לפיתוח", המחזיקה בכמה נכסי נדל"ן ובראשם קניון אם הדרך שבבית ינאי, תמורת 48.5 מיליון שקל במזומן.

במסגרת מסמך העקרונות שנחתם בין הצדדים, התחייבה מן הגורן שבית חרות תפרע את הלוואות הבעלים הקיימות שלה, בהיקף של 56 מיליון שקל, אשר העמידו לה המוכרים, באמצעות נטילת הלוואה מצד שלישי.

עוד עולה מההודעה, כי שווי קניון אם הדרך הוערך במסגרת העסקה ב-136.5 מיליון שקל (על בסיס תשואה שנתית של 7%), כאשר בגינו הועמדו לבית חרות הלוואות מבנק הפועלים שיתרתן כ-45 מיליון שקל.

מחזיקה גם במלונות וגני אירועים

נכסיה הנוספים של חברת בית חרות כוללים את מלון אחוזת רוזמרין בזיכרון יעקב, שותפות המפעילה גני אירועים, שותפות (בהקמה) המפעילה את המלונית בקניון אם הדרך, וכן זיכיון לסניף לנדוור שבקניון אם הדרך. יש לציין שבגין המלון הועמדה לבית חרות הלוואה מבנק לאומי, שיתרתה הנוכחית עומדת על 3 מיליון שקל.

לדברי מן הגורן, הנכסים הנוספים מוערכים יחדיו בשווי של כ-12 מיליון שקל, בכפוף לבדיקת הערכת שווי במסגרת בדיקת נאותות שתבצע מן הגורן. לפי תנאי העסקה, 10% מתמורת העסקה תידחה ותשולם רק 24 חודשים לאחר מועד השלמת העסקה.

יתרת התמורה תשולם במועד ההשלמה, חלקה בדרך של הקצאת מניות מן הגורן למוכרים בשיעור של כ-10% ממניות החברה, ולפי מחיר מניה שיסוכם בין הצדדים, וחלקה במזומן. יש לציין כי החוזה מקנה לבית חרות אופציית מכר (PUT) למשך שישה חודשים, שמימושה יחייב את המוכרים לרכוש מבית חרות את הנכסים הנוספים בעסקה.

אבן ניומן / צילום: מצגת החברה
 אבן ניומן / צילום: מצגת החברה

עוד קודם לכן, בחודש שעבר, דיווחה מן הגורן שהתקשרה במסמך ראשוני לניהול מו"מ לקראת חוזה מכר עם חברת נעם מרכזיים מסחריים. במסגרת המסמך נקבע שבכפוף לחתימה על הסכם מחייב ולעמידה בתנאים מתלים, תרכוש מן הגורן 87% מזכויות המוכרת בחלק המסחרי (כ-7,000 מ"ר שטחי מסחר וכ-144 מקומות חניה) של פרויקט בעיר יהוד.

בתמורה לממכר תשלם מן הגורן סכום של כ-108 מיליון שקל, המשקף שווי של כ-124 מיליון שקל לחלק המסחרי כולו ומחושב לפי שיעור היוון של 7.25%. תשלום ראשון בסך של 25 מיליון שקל ישולם במעמד חתימת ההסכם המחייב, תשלום שני של 81.5 מיליון שקל ישולם במועד מסירת החזקה בממכר ואילו היתרה תשולם כנגד מסמכי העברת הזכויות בממכר.

בלי פעילות - עם הרבה מזומנים

חברת מן הגורן (לשעבר גמאטרוניק) הפכה לחברה ללא פעילות ועתירת מזומנים, לאחר שמכרה את פעילותה בתחום הרכיבים האלקטרוניים לידיה של חברת סולאראדג'. לפני כשלושה חודשים רכש אבן ניומן (המשמש בה כיום כיו"ר) את השליטה בחברה (כ-70% מההון) בהשקעה של יותר מ-70 מיליון שקל, לאחר שמכר קודם לכן נתח ממניותיו ברשת המוצרים המוזלים מקס סטוק, תמורת כ-80 מיליון שקל.

לאחר החלפת השליטה, הכריזה מן הגורן על כוונתה לבצע השקעות בנדל"ן. שלומי עקריש, שותפו של ניומן שמונה לתפקיד מנכ"ל החברה, ציין אז כי "חיפשנו פלטפורמה ציבורית, ואנחנו מעוניינים לייצר בחברה פעילות נדל"ן מניב בתחום המסחר והלוגיסטיקה". מן הגורן נסחרה היום בבורסה לפי שווי של 98 מיליון שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-42% מתחילת 2021.

מכרו את רוב ההחזקות במקס סטוק

אבן ניומן (יחד עם אחיו ריקי) מאוסטרליה הוא כאמור מבעלי המניות הראשונים ברשת מקס סטוק, השקעה מוצלחת במיוחד שאליה נכנס לפני כשבע שנים לפי שווי חברה מוערך של כ-180 מיליון שקל. זאת בעוד שהנפקתה בשנה שעברה בוצעה לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל.

במסגרת ההנפקה ולאחריה מכרו האחים ניומן, עד היום, את רוב מניותיהם במקס סטוק תמורת יותר מ-250 מיליון שקל, ונותרו להחזיק בכ-5% מההון החברה בשווי של כ-83 מיליון שקל - הגבוה מסך השקעתם במניותיה.

מלבד ההשקעה במן הגורן סיכמו האחים ניומן לאחרונה על השקעה של כמה מיליוני שקלים בחברת ביומילק, העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לייצור במעבדה של חלב בקר וחלב אם. אבן ניומן גם נמנה עם המשקיעים בחברת הטכנולוגיה גלילאו טק, שבה הוא מחזיק כ-10% מההון, מה שהופך אותו לבעל המניות השני בגודלו, אחרי המנכ"ל שלמה טופז.