במספנות ישראל מתלהבים מהעלייה במחירי הסחורות, המשקיעים שלה בינתיים קצת פחות

למרות שהניבה למשקיעים תשואה דלה מההנפקה אשתקד, מציגה מספנות ישראל  הזמנות בהיקף של מאות מיליוני שקלים לבניית כלי שיט לצד גידול מרשים בהכנסותיה מיבוא מלט • המנכ"ל: "האוניות שלנו נהנות מעליית מחירי ההובלה וההערכה שלי היא שהמחירים יישארו למעלה לפחות שנה וחצי"

ספינת ביטחון מסוג 'שלדג' במסגרת הסכם רכש כלי שיט / צילום: מספנות ישראל
ספינת ביטחון מסוג 'שלדג' במסגרת הסכם רכש כלי שיט / צילום: מספנות ישראל

פחות משנה מאז הצטרפותה לבורסה בת"א של חברת תעשיות מספנות ישראל , היא מעדכנת על הסכם משמעותי שלישי לאספקת ספינות, בסכום מצרפי של כ-670 מיליון שקל. הסכמים אלה, יחד עם הצמיחה שמציגה החברה בפעילות המלט שלה, העלייה במחירי ההובלה הימית העשויים לתמוך בתוצאות מגזר הנמל שלה, והתמודדותה במכרז על נמל חיפה, משקפות סביבת פעילות חיובית למספנות ישראל, שסיכמה את שנת 2020 במגמה חיובית.

למרות זאת, בשלב הנוכחי ביצועי מניית החברה רחוקים מללמד על התלהבות של המשקיעים, עם עלייה של אחוזים בודדים מאז החלה להיסחר בבורסה לפני עשרה חודשים. מחיר המניה הנוכחי משקף למספנות ישראל, הנמצאת שבשליטת שלומי פוגל, עתליה שמלצר, סמי קצב וחברת גולד בונד הבורסאית (כ-20% מההון כ"א) שווי של כ-1.8 מיליארד שקל - אחוזים בודדים מעל מחיר ההנפקה בה גייסה כ-340 מיליון שקל בספטמבר 2020.

מימין: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: דניאל צרסקי
 מימין: שלומי פוגל, אסי שמלצר וסמי קצב / צילום: דניאל צרסקי

הנפקת מספנות ישראל הייתה אחת מהראשונות בגל גיוסי ההון הראשוני (IPO) השוטף את הבורסה זה כשנה, והיא בלטה הן בהיקף הגיוס שלה וגם בשל תחום הפעילות התעשייתי, כשאחריה הצטרפו לבורסה עוד עשרות חברות, מרביתן מתחומי הטכנולוגיה השונים.

ארבע ספינות להגנת חופי ישראל

ההסכם הנוכחי שעליו דיווחה החברה כולל אספקת ארבע "ספינות ביטחון שוטף מהירות" מדגם 'שלדג' לחיל הים הישראלי, שישמשו להגנת חופי ישראל, בתמורה כוללת של קרוב ל-100 מיליון שקל. אספקת הספינות נקבעה לתקופה של ארבע שנים, עם אופציה למשרד הביטחון לרכישת עד 4 ספינות נוספות בתנאים דומים.

מדובר על הסכם רכש ראשון מזה כ-15 שנה בין משרד הביטחון לבין מספנות ישראל והוא מגיע בהמשך להזמנה לייצור ואספקת ספינות למדינה באפריקה תמורת כ-150 מיליון שקל שקיבלה מספנות ישראל לפני שבועות ספורים, וזאת זמן קצר אחרי כניסתו לתוקף של הסכם לאספקת ספינות למדינה במזרח אסיה תמורת 128 מיליון דולר (כ-420 מיליון שקל).

בעסקה באפריקה, מדובר בספינה שכבר נבנתה בחלקה, אחרי שמקדמה עבורה שולמה בשנת 2015 על-ידי צד שלישי, "אשר המחה את זכותו לרוכש", ולגבי העסקה באסיה מספנות ישראל מציינת, כי היא כוללת גם שידרוג של מספנת הלקוח והעברת ידע "לצורך הרכבת חלק מכלי השיט ולצורך אחזקת כלי השיט".

שיתוף הפעולה בין מספנות ישראל ומשרד הביטחון הולך עשרות שנים אחורה, ואיתן צוקר, מנכ"ל החברה הבת העוסקת בתחום ייצור הספינות, אומר כי " הבנייה לחיל הים מאוד חשובה לנו, כי היא פותחת אותנו לשווקים אחרים בעולם, משום שבנייה לחיל הים היא תו איכות".

לדבריו, "ההזמנות האחרונות מאוד חשובות עבורנו, והן הגיעו אחרי שנה לא פשוטה שעברנו ב-2020. בגלל הקורונה לא הצלחנו לסגור עסקאות שבושלו, אבל השנה הצלחנו להמשיך לקדם את העסקים. העסקה באסיה היא בהיקף גדול ולשוק חדש, ובכל העסקאות מדובר על ספינות צבאיות".

כלי שיט בהתאמה לדרישות הלקוח

פעילות המגזר הימי (מספנות) של מספנות ישראל, הכוללת תכנון ובניית כלי שיט צבאיים ואזרחיים, מתאפיינת, לדברי החברה, "בשינויים מהותיים בהרכב ובהיקף הפעילות" וזאת משום שכלי השיט אינם מיוצרים כמוצרי מדף, אלא בהתאמה לדרישות הלקוח.

תהליך הבנייה של כלי השיט, הנעשה "בסביבה תחרותית מאוד", הוא "מורכב ונמשך לאורך תקופה ארוכה, בהתאם לסוג ולגודל הכלי ולמידת המורכבות שלו ושל מערכותיו". כך, לפי מספנות ישראל, בניית ספינת סיור מהירה נמשכת כשנה ובניית אוניית מטען נמשכת עד לכשנתיים.

תוצאות השנתיים האחרונות (2019-2020) מדגימות את התנודתיות המאפיינת את הפעילות. בעוד שבשנת 2020, הכנסות המגזר הימי של מספנות ישראל הסתכמו ב-154 מיליון שקל, עם רווח מגזרי של כ-38 מיליון שקל (שיעור רווח של 25%), בשנה שקדמה לה דיווחה החברה על הכנסות של 267 מיליון שקל ורווח מגזרי של 23 מיליון שקל (שיעור רווח של פחות מ-9%).

הירידה החדה בהכנסות, בשיעור של יותר מ-40% אשתקד, יוחסה לעיתוי כניסתם של פרויקטים חדשים, ומנגד העלייה בשיעור הרווחיות יוחסה לשינוי בתמהיל הפרויקטים, כמו גם ל"סגירת יתרות בפרויקטים שהסתיימו".

"עבודה יעילה ופריקה מהירה"

נוסף לפעילות ייצור כלי השיט, מספנות ישראל עוסקת בטעינת ופריקת מטענים (מגזר הנמל) וכן בפעילות של יבוא מלט ושיווקו (באמצעות החברה הבת סימנט) אליו נכנסה בשנת 2016, ואשר מהווה את מנוע הצמיחה הבולט שלה בשנים האחרונות.

כך, ב-2019 הכנסות מגזר המלט של מספנות ישראל שהגיעו ל-284 מיליון שקל, היוו קרוב ל-40% מהכנסות שנתיות כוללות של 741 מיליון שקל, וב-2020 הם כבר היוו יותר ממחצית מסך הכנסותיה, בסכום של 413 מיליון שקל, ממחזור הכנסות שנתי כולל של 765 מיליון שקל.

 העלייה בפעילות המלט סייעה למספנות ישראל לשפר את הרווח הגולמי שלה וגם בשורה התפעולית היא הציגה שיפור, כך שהרווח הנקי שלה אשתקד קפץ ב-18% ל-71 מיליון שקל.

פעילות המלט של מספנות ישראל כוללת יבוא חומרי מלט מחו"ל וייצור מוצרי מלט ומוצרים לענף הבנייה, והערכתה היא כי בשנים 2017-2020 נתח השוק שלה בישראל עמד על כ-12%-15%.

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, מתייחס לצמיחה המהירה בפעילות המלט של החברה, ואמר, כי "יש לנו צורת עבודה יעילה, השקענו רבות בתשתיות של המספנה שמאפשרות פריקה יעילה ביותר ואנחנו עובדים עם אוניות שפורקות בקצבים מהירים. היעילות הזו מתורגמת לנתחי שוק.

"מחירי הסחורות בעולם במגמת עלייה, וגם המלט הוא חלק מכך. למדינת ישראל יש ביקושים שנתיים של כ-10 מיליון טונות של מלט, כמחצית מתוכם השוק המקומי מייצר, והיתר הם בייבוא, שם נתח השוק שלנו משמעותי. אפשר לראות שענף הבנייה בארץ צומח, וגם תחום התשתיות והכבישים, מה שמייצר הרבה ביקושים למלט".

מה השפעת עליית מחירי ההובלה הימית על פעילות החברה?
שכטרמן: "ההשפעה היא בעיקר בצי האוניות שלנו. למספנות ישראל 13 אוניות, מתוכן 3 המשמשות אותנו להובלת מלט - מה שבעצם משמש עבורנו עסקת הגנה למחירי ההובלה. יתר האוניות שלנו נהנות מעליית המחירים שהחלה בתחילת השנה. ההערכה שלי היא שהמחירים יישארו למעלה לפחות שנה וחצי כי יש מחסור בכלי שיט, וזה פחות או יותר משך הזמן שלוקח לבנות כלים חדשים, כך שהגל הזה צפוי להיות ארוך יחסית".

ממתינה עם השותפה למכרז נמל חיפה

עוד עלה שמה של מספנות ישראל בחודשים האחרונים בקשר להתמודדות במכרז על רכישת נמל חיפה - בסמוך לנמל שבו היא מחזיקה ופועלת (הנמל הפרטי הראשון בישראל). לאחר שבתחילת שנת 2020 המדינה החליטה על הפרטת נמל חיפה, הגישה מספנות ישראל יחד עם שותפתה, ענקית הספנות והלוגיסטיקה DP WORLD מדובאי, פנייה להשתתף בהליך המכירה. בהמשך, המדינה הודיעה שהיא מצפה לקבלת הצעות מחיר עד סוף חודש אוגוסט.

איך אתה רואה את תמונת המצב לקראת ההכרעה?
שכטרמן: "אנחנו נמצאים בעבודה שוטפת עם השותפה שלנו, שהיא אחד השחקנים הגדולים בעולם, עם כ-130 מרכזים ופעילות בכ-50 מדינות. האינטרס של המדינה הוא שנמל חיפה יתחרה בנמלים האחרים, לשם כך צריך להיכנס אליו שחקן רציני, ואנחנו, שמביאים את הניסיון המקומי, יחד עם שחקן חזק עולמי, יכולים לספק את זה. התהליך עצמו צפוי להסתיים עד סוף השנה".

בעניין פעילות המספנה וייצור כלי השיט, אמר שכטרמן, כי "2020 הייתה מאתגרת עבורנו מבחינת הקורונה בתחום שיווק של כלי שיט צבאיים. ב-2021 השלמנו וסגרנו מספר עסקאות שדווחו, האחרונה שבהן היא עסקת השלדגים ואפשר לראות שצבר ההזמנות שלנו עולה".

תעודת זהות | מספנות ישראל

תחום עיסוק: תכנון ובניית כלי שיט צבאיים ואזרחיים (מגזר המספנה), מתן שירותי נמל ימי של טעינה, פריקה ואחסנה (המגזר הנמלי) וייבוא ושיווק מלט (מגזר המלט)
היסטוריה: הוקמה בשנת 1959. בעלי השליטה הם אנשי העסקים שלומי פוגל, עתליה שמלצר וסמי קצב, וכן חברת גולד בונד הבורסאית (שבעלי השליטה בה הם פוגל ושמלצר), ומנכ"ל החברה הוא צביקה שכטרמן
נתונים: בסיכום שנת 2020 הציגה שיפור של 3% בהכנסות, שהגיעו ל-765 מיליון שקל, ולצד זאת נהנתה משיפור הרווחיות, בעיקר במגזר המלט, כך שהרווח הנקי שלה טיפס ב-18% והגיע ל-71 מיליון שקל.