צ'ק אין | פיצ'ר

איך קובע משרד הבריאות מהי מדינה אדומה, וכמה מאומתים אובחנו אחרי שנחתו מחו"ל בחודש האחרון

הקריטריונים של משרד הבריאות מסווגים מדינות לפי שלוש הגדרות - מהמדינות ה"אסורות" שמצריכות אישור מיוחד כדי לטוס אליהן, ועד למדינות עם אזהרת מסע • בחודש האחרון נכנסו לישראל 363 אלף איש ואישה בכל תחנות הגבול, ואחוז המאומתים מבין הנכנסים עמד על 0.12%

נוסעים נכנסים לנתב"ג
נוסעים נכנסים לנתב"ג

למה בריטניה, שהתחלואה בה מזנקת, לא מוגדרת כמדינה בסיכון על פי הגדרות משרד הבריאות? ומדוע בסעודיה הוגדרו איחוד האמירויות ואתיופיה כמדינות שנאסרה הנסיעה אליהן, ובישראל מסתפקים באזהרת מסע חמורה?

במשרד הבריאות מציינים כי "משרד הבריאות עוקב באופן יומי אחר נתוני התחלואה והווריאנטים במדינות העולם ואחר נתוני הכניסה ארצה ממדינות אלה".

משרד הבריאות מפרסם את הקריטריונים שלו לסיווג מדינות על פי שלוש הגדרות:

מדינה ברמת סיכון מרבית תוגדר אם בחודש האחרון הגיעו  ממנה יותר מ-50 מאומתים או שהגיעו בחודש האחרון לפחות 10 מאומתים כאשר שיעור המאומתים הוא יותר מ-0.5%. מקרה אחר הוא שהגיעו מהמדינה לפחות ארבעה מאומתים שמתוכם לפחות שניים עם וריאנטים מסוכנים ואחוז המאומתים הוא לפחות 0.5%. ברמה זו נמצאות כיום המדינות: רוסיה, שממנה יש טיסות ישירות לישראל (והנוחתות בטרמינל 1 לטובת הפרדה משאר הנוסעים שנוחתים בטרמינל 3), ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו ומקסיקו.

הטיסה למדינות הללו אסורה אלא באישור ועדת חריגים, וכל החוזרים מהמדינות הללו מחויבים להיכנס לבידוד, כולל מחלימים ומחוסנים.

הקטגוריה השנייה היא מדינות עם אזהרה חמורה. מדובר במדינה שמגמת התחלואה בהן מעידה שהיא קרובה לסף הקריטריונים של מדינה בסיכון מרבי או שהתחלואה בהן עולה על 1,000 מאומתים ביום לכל מיליון איש. משמעות האזהרה היא בעיקר לתשומת לב הנוסעים, הן בזווית החשיבה על היעד והן בסיכון שהיעד עשוי להיהפך למדינה בסיכון מרבי בעת השהות בו. ברשימה זאת נמצאות איחוד האמירויות, ממנה יש תנועת נוסעים ערה לישראל, איי סיישל ומדינות שמהן התנועה דלילה כמו אוגנדה, אורוגוואי, אתיופיה, בוליביה, נמיביה, נפאל, פרגוואי, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קירגיסטאן ותוניסיה.

הקריטריון השלישי הוא מדינה עם אזהרת מסע (לקורונה). כאן מדובר במדינות שבחודש האחרון שיעור המאומתים המגיעים מהמדינה הוא לפחות 0.3% מכל הנכנסים ממנה או מדינה שהתחלואה בה מקיפה לפחות 500 מאומתים חדשים לכל מיליון איש. ברשימה זו גם נמצאות מדינות שבריטניה הגדירה כמדינות אדומות, כמו למשל תאילנד, רואנדה, קפריסין, פרו, מצרים, האיים המלדיביים, טורקיה, גיאורגיה.

שאר המדינות מוגדרות ללא סיווג, כגון ארה"ב, שוויץ, קרואטיה, קנדה, צרפת, צ'כיה, פולין, ספרד, סינגפור, סין, מרוקו, יפן, הולנד, גרמניה, בלגיה, בולגריה, איטליה, אוסטריה - והחשובה ביותר עבור הישראלים בימים אלה - יוון. המוזרה כנראה ברשימה הזו היא בריטניה, שם התחלואה מזנקת בימים האחרונים. תוקפה של הרשימה ה"אסורה" הוא עד ה-11 ביולי.

בכל מקרה נמליץ לנוסעים היא לבדוק מראש מה ההגדרה למדינה שאליה מתכוונים לטוס ולבדוק מה מצב התחלואה בה באתרים דוגמת Worldmeter לצד המגבלות שיש במדינה. באתר משרד הבריאות לצד כל מדינה מופיע הסיווג העדכני שלה כולל מקרא נגיש להבנה.

אחוז המאומתים הגבוה ביותר - מאוזבקיסטן

ומה מספרים נתוני התחלואה של הנוחתים מחו"ל: על פי נתוני משרד הבריאות, בחודש שבין ה-7 ביוני ועד ה-7 ביולי נכנסו לישראל 363 אלף איש ואישה בכל תחנות הגבול. שיעור המחלימים והמחוסנים מתוכם: 74.5%. מספר המקרים המאומתים בטווח של עד 10 ימים מהנחיתה הוא 438, כלומר שיעור המאומתים עומד על 0.12%.

בתקופה הזו כמעט 62 אלף איש נכנסו מארה"ב. שיעור המחוסנים מתוכם עמד על כ-54%, וסך המאומתים עמד על 32, כלומר 0.05%. מיוון נחתו כמעט 50 אלף איש, כ-95% מתוכם מחוסנים (כלומר שהילדים הקטנים, הלא מחוסנים, לא הצטרפו להורים בחופשה). מספר המאומתים מיוון עמד על 27, כלומר 0.05%.

למרות שמשרד הבריאות מחייב מילוי טופס כניסה לישראל, ולמרות שמי שמפר זאת חשוף לקנס, נכנסו 46.7 אלף איש ללא טופס, כאשר 61% מהם מחוסנים. מספר המאומתים מהנכנסים ללא טופס הוא 58, כלומר שיעור של 0.12%. מאלו מדינות? לא ידוע.

מעניין לראות שממצרים, כלומר בעיקר נופשים מסיני - נכנסו כמעט 17 אלף איש, 5 בלבד היו מאומתים כלומר שיעור של 0.03% בלבד. 88% מהנכנסים מסיני היו מחוסנים.

מרוסיה שמוגדרת מדינה בסיכון מירבי נכנסו בחודש הזה כמעט 4,000 איש, ו-59 מהם נמצאו מאומתים - כלומר 1.5%. מתאילנד נכנסו כמעט 1,000 איש, עם שיעור התחסנות נמוך של 5% - מכאן שמדובר בעיקר בעובדים זרים - ובכל זאת, רק 1 מהם נמצא מאומת. גם מסין הגיעו בעיקר זרים: 439 איש נכנסו לישראל, מתוכם רק 16% מהם מחוסנים ואיש לא נמצא מאומת לנגיף.

המדינה שממנה נמצא האחוז הגדול ביותר של המאומתים היא אוזבקיסטן: 524 איש נכנסו ממנה לישראל, ו-22 מתוכם הם מאומתים, כך שמדובר ב-4.2% מכלל הנוחתים. שיעור המתחסנים מהם הוא 42%. אוזבקיסטן לא נכללת בקטגוריה של רמת סיכון מירבית כך שלא נדרש אישור מיוחד לטוס אליה בשלב זה ולא נדרש בידוד בחזור.

מתוך המדינות שבסיכון גבוה דוגמת הודו - נכנסו לישראל 223 אנשים ואיש לא נמצא מאומת. מברזיל נכנסו 177 אנשים, ו-2 מהם נמצאו מאומתים, כלומר שיעור של 1.13% מכלל הנכנסים, זאת כאשר רק 25% מהם היו מחוסנים.