תפיסת הביטקוין של החמאס מוכיחה שוב: מדובר במטבע בטוח לשימוש

פושעים שעשו שימוש לאורך השנים בביטקוין ומטבעות דיגיטליים מצאו את עצמם באופן עקבי בכלא - הגיע הזמן שהרגולטורים יבינו את היתרונות של מטבעות דיגיטליים על מזומן ויאמצו אותם

מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock
מטבעות דיגיטליים / צילום: Shutterstock

שנים מנסים למכור לנו את הסכנות בביטקוין. יש מי שאומר שזה המטבע של ההאקרים, שני מהלל את האנונימיות של המשתמשים, ואף אחד מאלה, לא מנסה לרדת לפרטים. אז בואו נעשה את זה.

בתחילת שנת 2012, אחד ראס אולברייכט משוכנע שביטקוין הוא מטבע אנונימי. אז הוא פותח אתר אינטרנט בשם "סילק רואוד" ומתחיל לסחור בנשק וסמים. מהר יותר מכל סוחר רחוב, ה-FBI עולה עליו, מפיל את האתר ומחרים לו את המטבעות, כ-120 אלף ביטקוין. אחד מסוכני ה-FBI שחוקרים את הפרשה, סבור גם הוא שביטקוין מגן עליו, והוא שודד חלק מהביטקוין באמצעות הונאה. גם הוא נחשף, נלכד, והולך לכלא.

נמשיך. משנת 2018 פועלת קבוצה בשםCrypto Core השודדת בורסות להחלפת מטבעות ברחבי העולם. הקבוצה מסתתרת תחת שמות קוד שונים ומכה חליפות תוך שהיא מצליחה להשיג מטבעות בשווי 200 מיליון דולר.

האם גם הם נעלמים אל הערפל כמו גנבי יצירות אומנות למשל? לא. חברת סייבר ישראלית עולה על עקבותיהם ומזהה כי מדובר בקבוצת תקיפה של המודיעין הצפון קוריאני ובכך מאפשר לגופים בינלאומיים לפעול כנגד המדינה המבודדת. קבוצת התקיפה ששודדת את Colonial Pipline מעריכה שגם היא לא תיתפס, על שה-FBI, במבצע שפרטיו טרם ידועים עד הסוף, שם את ידו על 63.7 מטבעות ביטקוין מתוך 75 ששולמו ככופר לתוקפים.

ומה משותף לכל הנתפסים הללו? נכון. כולם עשו שימוש בביטקוין. וכל הפושעים הללו עלו לכותרות בגלל סיבה אחת. כי הם נתפסו.

כי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים הם שיפור של המערכת הפיננסית הקיימת. תארו לעצמכם את סוחרי הנשק שפועלים עד היום בכסף מזומן. איש לא יודע כיצד לתפוס אותם, איש לא מטפל בהם, ואיש לא מנסה לשים עליהם יד. אבל עם ביטקוין זה קל. זה קל כי המטבע בנוי כספר חשבונות פתוח באינטרנט. אין אנונימיות בביטקוין. לכל העברה יש מזהה, וכולן חשופות ברשת. עד מהרה צצו חברות המאפשרות לגופי אכיפה לעקוב אחר העברות חשודות, ליחס אותן לגורמי פשיעה וטרור, לנטרל אותן ולהוציא את הכסף המלוכלך מהמחזור.

אגב, אם מישהו היה מנסה לעשות את זה עם כסף מזומן, הוא היה משתק את הכלכלה. בבדיקה שפורסמה ב-2017 ב-CNN, צוין כי על 80% משטרות הדולר שבמחזור ניתן למצוא שרידים של קוקאין. כך ש-80% מהכסף המזומן שבמחזור היה מעורב בסחר בסמים בצורה כלשהי. וכמה בביטקוין, אתם שואלים? על פי ניתוח של ה-FATF מהחודש האחרון בין 0.5%-9.5% מהכסף שבמחזור נעשה שימוש לפשיעה. אם כבר, מדובר בהתקדמות מפעימה.

ביטקוין הוא מטבע בטוח. התפיסה של כתובות איסוף הכספים ששימשו את חמאס, רק מדגישה את זה. ככל שהעולם יעבור לביטקוין ולמטבעות דיגיטליים, כך לפושעים וטרוריסטים יהיה קשה יותר לפעול, ואנשים הגונים יוכלו לפעול בצורה חופשית וגלובלית, כיאה לעידן האינטרנט. הגיע הזמן שרגולטורים בישראל ובעולם יפנימו את האמת העובדתית הזו, ויאפשרו לנו להתקדם קדימה לעידן בטוח וטכנולוגי הרבה יותר.

הכותבת היא מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי