בני גנץ על NSO: "לומדים את המידע שפורסם בנושא"

שר הביטחון הגיב לראשונה על ההאשמות שהופנו כלפי NSO ואמר: "כמדיניות, מדינת ישראל מתירה לייצא מוצרי סייבר אך ורק לממשלות, רק לשימוש חוקי ואך ורק לשימוש במניעת פשע וטרור"

בני גנץ / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
בני גנץ / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שר הביטחון בני גנץ הגיב לראשונה על ההאשמות שהופנו כלפי חברת NSO הישראלית במסגרת סדרת התחקירים שערכו עיתונים מובילים בעולם ביוזמת ארגון אמנסטי ופורבידן סטוריז. "ישראל היא דמוקרטיה מערבית ליברלית השולטת בייצוא מוצרי סייבר ועומדת בתקנות הייצוא הבינלאומיות. כמדיניות, מדינת ישראל מתירה לייצא מוצרי סייבר אך ורק לממשלות, רק לשימוש חוקי ואך ורק לשימוש במניעת פשע וטרור. כל היצואנים חייבים לציית להסכמים אלה. אנו לומדים כעת את המידע שפורסם בנושא זה".

את הדברים אמר גנץ במסגרת שבוע הסייבר הנערך באוניברסיטת תל אביב. אמש, מסר משרד הביטחון כי "ככל שמתברר כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרשיון או בניגוד להצהרות מטעם המדינות הרוכשות, ננקטים הליכים מתאימים".

במסגרת סדרת התחקירים על NSO שפורסמו בעיתונים כגון הגרדיאן הבריטי, הוושיגנטון פוסט ולה-מונד, נקשרה טכנולוגיית הסייבר ההתקפי של NSO, תוכנת הריגול פגסוס, למעקב אחר עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר ופוליטיקאים שביצעו רשויות בשורה מדינות בהן הודו, הונגריה, אזרבייג'ן וסעודיה. NSO טענה כי כל הפרה של זכויות אדם על ידי רשות כלשהי זוכה להפסקת ההסכם עמה וכי היא עומדת בתנאי הרגולציה של משרד הבטחון לייצוא נשק בטחוני.

גם האיחוד האירופי גינה אמש את החברה הישראלית. "חופש העיתונות והמידע הוא אחד מערכי הליבה שלנו באיחוד, והדבר בלתי מתקבל על הדעת, אם הוא אכן קרה", אמרה אורסולה ון-דר-ליין נשיאת האיחוד.

אמש צייץ פעיל זכויות האדם אדוארד סנודן דברים קשים כנגד NSO ונגד תעשיית הסייבר ההתקפי: "זו תעשייה שאסור לה להתקיים. הם לא מייצרים חיסונים, הדבר היחיד שהם מוכרים הוא הווירוס." (מייסדי NSO הקימו חברה המגינה על מכשירים מפני טכנולוגיות פולשניות בשם קיימרה- א"ג). אם לא נעשה משהו כדי לעצור מכירה של טכנולוגיה שכזו, אלה לא הולכים להיות רק 50 אלף מספרי טלפון כמטרות, אלה הולכים להיות 50 מיליון מטרות, וזה עשוי לקרות מהר יותר מכפי שחשבנו. כפי שאיננו מרשים לשוק הפרטי לסחור בנשק גרעיני, הדרך היחידה להגן על עצמינו היא לאסור את המסחר בטכנולוגיה שכזו."