המדינה מתמהמהת, וחוב עצום ממפעלי ים המלח טרם נגבה

באפריל חשף גלובס שהמדינה דורשת מהחברה עשרות מיליוני שקלים עבור שימוש במים, אך לא גובה אותם • מעקב גלובס מצא שהמצב נותר כשהיה כשברשות המים אף הציעו ל"מקורות" שאחראית על הגבייה פתרון יצירתי כדי שהחוב לא יופיע בספרים: פשוט למחוק אותו זמנית

מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל
מפעלי ים המלח / צילום: בר - אל

המדינה ממשיכה למלא פיה מים בכל הנוגע לגביית עשרות מיליוני שקלים מחברת מפעלי ים המלח  בשל הפקת מים כחלק מפעילותה בים המלח. מדובר בדרישה בגין השנים 2018 עד 2020 שהסתכמה בעבר ב-83 מיליון שקל, ושתוקנה ל-77 מיליון שקל.

יודגש כי את דרישת החוב מוציאה רשות המים, כאשר על הגבייה אחראית חברת מקורות שקיבלה מזה זמן אור אדום מרשות המים לגביית החוב. זאת בין היתר בשל עמדתה של מפעלי ים המלח שהם כלל לא צריכים לשלם את הכסף, דבר שהביא לבדיקה של משרד המשפטים שטרם הסתיימה. מנגד בספריה של מקורות נוצר חוב גדול שלא נגבה, דבר שהביא למחלוקת בין מקורות לרשות המים כיצד לטפל בסוגיה.

את דבר קיומו של החוב חשף גלובס באפריל השנה, כשמנגד טענו במפעלי ים המלח השייכת לקבוצת כיל שבשליטת איש העסקים עידן עופר, כי ברשות המים לא מפרשים נכון את הסכם הזיכיון עליו הצדדים חתומים, וכי אין לחייבם כלל עבור השימוש במים אלה.

מעקב גלובס מצא כעת, כי למרות שחלפו מספר חודשים מאז שהמחלוקת נחשפה (כשבכל הזמן הזה היא מוכרת בקרב משרד המשפטים וברשות המים - ג.ל), לא התקבלה שום החלטה בנושא. בכדי שהחוב לא יופיע במאזנים של מקורות, ברשות המים הציעו ביוזמתם, כי הם ישנו את המספרים בנתונים של מפעלי ים המלח, וכך החוב לא יופיע במאזנים, לפחות זמנית, עד שתתקבל החלטה בנושא.

ממידע שבידי גלובס נכון לעכשיו במקורות סירבו להצעה, כך שהחוב מוסיף להופיע בספרים, אם כי כאמור כלל לא ברור האם הוא ייגבה.

מרשות המים נמסר בתגובה: "בניגוד לאמור בכתבתך באפריל, מתוך סך חוב של כ- 80 מיליון שקל לחברת מקורות, חברת מפעלי ים המלח שילמה כ-30 מיליון שקל. יתרת החוב שטרם שולם נובע ממחלוקת של מפעלי ים המלח לעניין חוק הזיכיון והפקת מים בתוך שטח הזיכיון. מחלוקת זו נמצאת בבירור והכרעה של משרד המשפטים. בתום הבירור במשרד המשפטים, חברת מקורות תגבה את החוב ורשות המים תפקח ותאכוף את העמידה ברישיון של מפעלי ים המלח.

ממשרד המשפטים נמסר: "הנושא מצוי בבחינה, לקראת השלמת הבדיקה". יצוין כי בכתבה קודמת בנושא מאפריל תגובת משרד המשפטים הייתה כי "הנושא מצוי בבחינה. עמדת המשרד תימסר בתקופה הקרובה".