מקרון איים, ו-20 אלף צרפתים הזמינו תור לחיסון תוך דקה

יותר מ-100 אלף צרפתים הפגינו ביום שבת האחרון לאחר שנשיא המדינה הכריז על הגבלות חדשות על לא-מחוסנים • אך רבים יותר החליטו להתחסן: קצת יותר מיום אחרי נאומו של מקרון יותר ממיליון בני אדם הזמינו תור לחיסון • "זו שאלה של אחריות פרטנית, ושל אחריות קולקטיבית", אמר מקרון

עמנואל מקרון / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
עמנואל מקרון / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

ביום שבת האחרון, יותר מ-100 אלף בני אדם צעדו במחאה ברחובות צרפת. הם מחו נחרצות לאחר שנשיא המדינה הודיע: מי שלא יתחסן, יישאר מחוץ למסעדות, מחוץ לרכבות, ויאלץ לשאת בעצמו בעלות בדיקת הקורונה. המפגינים קראו קריאות נגד מאקרון, דרשו "חופש", חבטו בכלי מתכת על סירים, וטענו שצרפת היא "דיקטטורה רפואית". במקביל, הושחתו השבוע שני מרכזי חיסון על ידי פורעים.

אך התופעה הנרחבת התרחשה דווקא בכיוון ההפוך: בשבוע שעבר, שעות לאחר שהודיע נשיא צרפת, עמנואל מאקרון, כי בתי קפה, מסעדות, מרכזי קניות ורכבות יהיו מחוץ לתחום עבור אזרחים לא מחוסנים החל מתחילת אוגוסט, נקבעו 20 אלף תורים חדשים לחיסון נגד קורונה, בתוך דקה.

כך נשבר בצרפת שיא קביעת תורים מאז תחילת החיסונים, ואחוז המחוסנים במדינה בדרך לזינוק: קצת יותר מיום לאחר נאומו של מאקרון, יותר ממיליון בני אדם, רובם מתחת לגיל 35 - הזמינו תור לחיסון. בימים לאחר מכן הביקוש פחת, אך עדיין נותר גבוה מבעבר.

בסך הכל, יותר מ-3.7 מיליון איש הזמינו תור לזריקת חיסון ראשונה בשבוע שלאחר נאומו של מקרון. לפי שר הבריאות, אולבייה ורן, "חייהם של אלפים ניצלו" בזכות הצעדים המסתמנים של הממשלה.

מה מתוכנן בצרפת? החל מהיום (ד'), כל מי שרוצה לבקר בתיאטרון, קולנוע, אולם ספורט או פסטיבל שמונה קהל של יותר מ-50 אנשים, יצטרך להציג הוכחה לחיסון או לבדיקה שלילית עדכנית. אך בקרוב, צפוי הפרלמנט הצרפתי לאשר את הרחבת הדרישות הללו לפאבים, בתי קפה, מסעדות, מרכזי קניות, בתי חולים, רכבות למרחקים ארוכים וטיסות. בתי עסק שיפרו את ההוראות מסתכנים בקנס של עד 45,000 אירו.

בדיקות הקורונה החינמיות יסתיימו בספטמבר עבור אלו שאינם מחוסנים, והם ידרשו לשלם 50 יורו עבור כל בדיקה. מקרון הצהיר כי חיסונים יהיו חובה עבור עובדי בריאות, עובדי בתי אבות ואחרים העובדים עם אנשים פגיעים, עם סנקציות למי שלא חוסן עד ספטמבר. במילים אחרות; נשיא צרפת החליט להפוך בהדרגה את החיים פחות נוחים ויקרים יותר, עבור אלו שטרם השלימו באופן מלא את הליך החיסון.

צרפת חגגה את שובם של החיים למסלולם בחודש יוני, אך לאחרונה החל מספר מקרי הקורונה במדינה לטפס, כאשר קצב ההתחסנות מנסה להדביק את התפשטות וריאנט הדלתא הפושט בעולם. מרבית חולי הקורונה החדשים המתגלים הם צעירים בגילאי 15-44, שטרם חוסנו. "זו שאלה של אחריות פרטנית, ושל אחריות קולקטיבית", אמר מקרון לצרפתים. "זה גם מה שהחופש של כולנו תלוי בו". עם זאת, מקרון לא סימן שמדינתו בדרך לסגר נוסף, והדגיש כי הציבור הצרפתי יצטרך "לחיות עם הנגיף", לפחות במהלך שנת 2022.