ערים מנסות להפחית שימוש בכירות גז – אבל הטבחים מפעילים לחץ נגדי

לשכנע אנשים לעבור לבישול בחשמל אינו עניין פשוט; כירות גז זוכות להחרגה מאיסורים על חיבור בניינים חדשים לרשת הגז

חברות גז וקבוצות לוביסטים שפכו כספים לקמפיינים של יחסי ציבור שהגנו על בישול בכירות גז / צילום: Shutterstock, dotshock
חברות גז וקבוצות לוביסטים שפכו כספים לקמפיינים של יחסי ציבור שהגנו על בישול בכירות גז / צילום: Shutterstock, dotshock

כירות גזו הופכות לנושא לוהט כשערים בארה"ב שוקלות להפסיק לבצע חיבורים לצנרת הגז לבתים ועסקים, על מנת להקטין את פליטות הפחמן.

מסעדות רבות ושפים ביתיים מעדיפים לבשל על כירות גז, ולשכנע חלק מהם לעבור לכירות חשמליות התגלה כמאמץ לא פשוט - סנטימנט שתעשיית הגז התלבשה עליו כדי לגייס התנגדות לתקנות מקומיות חדשות.

בכמה ערים, כולל סן פרנסיסקו וסיאטל, הכירו בבעיה בכך שהחריגו תנורי בישול מהאיסור על שימוש בגז, או נתנו למסעדות אפשרות להשיג אישורי החרגה בניסיון לצמצם את ההתנגדות למינימום.

ההתנגדות הקשורה לתנורי בישול מדגימה את אחד האתגרים של הקטנת הפליטות הקשורה לשינוי האקלים: צרכנים עשויים להיאלץ לעשות הקרבה אישית על ידי ויתור על דברים שהם רגילים להם ונהנים מהם לטובת טכנולוגיות פחות מוכרות.

"לומר שתנור חשמלי טוב כמו תנור גז זה לא להבין את אמנות הבישול"

ג'ורג' צ'ן, שף מנהל ומייסד המסעדה China Live בסן פרנסיסקו, אמר שהוא מודאג מכך שערים מגבילות טכניקת בישול שתורמת למרקם ולטעם של מטבח סיני מוצלח, ולדבריו לא ניתן להגיע אליהם בבישול על גבי כירה חשמלית.

"אני מכבד את הסביבה, אני נוהג במכונית חשמלית ומוכן לשלם את העלויות הנוספות בגלל שזו טכנולוגיה טובה", אמר צ'ן. "אבל לומר שתנור חשמלי הוא טוב כמו תנור גז זה לא להבין את אמנות הבישול".

תומכי החשמול אומרים שתנורי האינדוקציה של היום, המשתמשים בזרם אלקטרומגנטי על מנת לחמם את כלי הבישול באופן ישיר, הרבה יותר טובים מהכירות החשמליות של פעם - ומרגע שהטבחים לומדים להשתמש בהם - גם עדיפים על כירות גז. אבל כמה קבוצות תעשייה בתחום המסעדנות ואחרים התנגדו לניסיונות להכריח אותם לבצע את המעבר.

כשברקלי, קליפורניה הפכה לעיר הראשונה בארה"ב שאוסרת על חיבורי גז טבעי לבתים חדשים וחברות לפני שנתיים, איגוד המסעדות של קליפורניה תבע. באיגוד טענו שהמגבלה תפגע במסעדות שמשתמשות בדלק מאובנים על מנת להשחים בשר, לצלות ירקות ולהקפיץ בווק אורז ואטריות. שופט פדרלי דחה את התביעה מוקדם יותר החודש; באיגוד המסעדות אומרים שמתכוונים לערער על הפסיקה.

מאז, כמה עשרות עיריות אמריקאיות, כולל דנבר וניו יורק, ויתרו או הציעו צעדים המגבילים על השימוש בגז טבעי בבניינים חדשים או בניינים שעוברים שיפוץ יסודי, מתוך תקווה שזה יעזור להגיע ליעד של הקטנת פליטות הפחמן הקשורות לשינוי האקלים. כמה מדינות, בתורן, כולל טקסס וג'ורג'יה, נעו לכיוון איסור על עיריות להטיל מגבלות כאלה לפני שיותר ערים יצטרפו למהלך כולל.

הצעדים המקומיים מצריכים את התקנתן של משאבות חום ומכשירי חשמל במקום כבשני גז, דודי מים, תנורי חימום ובישול, שהם כרגע הנורמה ברוב ארה"ב. ברחבי אמריקה, דלקי מאובנים המשמשים לייצור אנרגיה מהווים 13% מפליטות הפחמן השנתיות, על פי נתונים משנת 2019 של סוכנות הגנה הסביבה של ארה"ב.

פחות מ-3% מהגז הטבעי המשמש בבתים מגיע מבישול על תנורי גז

תרומת תנורי הגז לפליטות היא זניחה ביחס לגז המשמש לחימום בתים ומים. פחות מ-3% מהגז הטבעי המשמש בבתים מגיע מבישול על תנורי גז, על פי סקר אנרגיה ביתית מ-2015 שפרסם מנהל המידע על אנרגיה של ארה"ב.

הצעה ראשונית להגבלות על חיבורי גז בברוקליין, מסצ'וסטס, כללה תנורי גז, אבל לבסוף הם הוחרגו ממנה. העירייה עדיין זקוקה לאישור מהמדינה על מנת להחיל את האיסור.

באופן מעשי, היה הגיוני יותר "ללכת על הדברים הגדולים קודם", אמר חבר בית הנבחרים של המדינה טומי וויטולו, דמוקרט שמייצג את ברוקליין באספה המחוקקת של מסצ'וסטס. "בשביל חלק מהאנשים, בישול הוא עניין של קתרזיס. לאחרים, זה תרבותי או רוחני. זה חלק חשוב מחיי היומיום של האנשים, וניתן להבין שיש להם עדיפויות שונות", אמר.

כשחבר המפקחים של סן פרנסיסקו הצביע פה אחד לאסור על חיבורי גז לבניינים חדשים בשנה שעברה, הצעד כלל הליך החרגה שאפשר למסעדות גמישות בנושא. עדכונים לתקנות הבנייה של סיאטל שהגבילו גז טבעי בבניינים חדשים עברו פה אחד במועצת העיר בפברואר, וכללו החרגה דומה לתנורי בישול, גישה ש"נראתה עדיפה מאיסור כולל" בזמנו, כך כתבה בדואר אלקטרוני קריסטין בראון, מנהלת תקשורת במשרד לקיימות וסביבה של סיאטל.

איום קיומי לתעשיית הגז

החרגות עירוניות לטובת בישול בגז אינן בלתי סבירות, אמרה שרה בלדווין, העובדת על חשמול תחום הבניין בחברת המדיניות הסביבתית Energy Innovation. אבל בסופו של דבר, היא מאמינה שבניינים יצטרכו להיות חשמליים לגמרי, כולל כירות בישול, על מנת למלא אחר יעדי הקטנת פליטות שאפתניים, וזה מציג איום קיומי לתעשיית הגז.

"תעשיית הגז באמת רוצה להפוך את כירת הבישול לטריז ולהשתמש בזה כדי לדרבן אנשים לפעול נגד החשמול באופן כללי", אמר צ'רלי ספאץ, חוקר במרכז לחקר האקלים, ארגון הפועל לטובת איכות הסביבה.

חברות גז וקבוצות לוביסטים כמו איגוד הגז של אמריקה שפכו כספים לקמפיינים של יחסי ציבור שהגנו על בישול בכירות גז. הקבוצה שילמה למשפיעני סגנון חיים ובריאות באינסטגרם כדי שישבחו את הבישול בגז, כפי שדווח מוקדם יותר על ידי המגזין מאת'ר ג'ונס.

דובר של איגוד הגז אמר שהפוסטים בתשלום היו חלק מקמפיין #CookingWithGas, שכלל גם סרטונים שעלו לאתרים של שפים מקצועיים ששיתפו מתכונים ודיברו על איך הם מעדיפים לבשל בגז טבעי.

"אמריקאים אוהבים לבשל בגז, אז זה מובן איך קובעי מדיניות שאינם מכירים את הנושא ינסו לרכך את המכה של מדיניות שנועדה לסלק גז טבעי שהוא זול, אמין ונקי על ידי החרגת הגז מתחום הבישול", כתבה נשיאת איגוד הגז קארן הרברט בדואר אלקטרוני.

בעוד שכמה קבוצות תעשייה של תחום המסעדות התנגדו לאיסורים על גז, וציינו גורמים כמו העלויות הגבוהות של מטבחים שהם חשמליים לחלוטין, ישנם גם שפים שאומרים שהם רואים את היתרונות האפשריים לסביבה.

שלבי סטארקס, שפית מקצועית מאוקלנד, קליפורניה, אמרה שבישול בגז היה חלק חשוב מהמקצוע ב-12 השנים בהן היא מגישה מזון באזור המפרץ של סן פרנסיסקו. אבל היא מאמינה ששפים יתרגלו למצב החדש.

"נראה את תחום האוכל משתנה בחזיתות רבות, בין אם בדרך בה אנו מגדלים אותו או בדרך בה הוא מוגש", אמרה. "להכין אוכל באופן התומך בקיימות זה הדבר הבא".